2018-02-23, 20:52
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Jag åker oftast själv i bilen, så inga krav på utrymme i baksätet. Kör max 1000 mil om året.
Behöver bilen för inköp och att köra grejer till återvinningen.
Oftast korta sträckor, eftersom jag hellre åker tåg vid långa distanser. Pendlar kollektivt till jobbet.
Längre sträckor med bilen händer, men det är inte det primära.
Inga större krav på utseende eller komfort, men jag vill ha en bil som är hyfsat säker även om den är liten.

Om du bara kör så lite på ett år så skulle jag tycka att en Toyota Yaris räcker gott. Har en själv som jag köpte som ny härom året. Är jättenöjd. En "vanlig" femdörrars får du för 140K och en automatväxlad hybrid för 165 K. Du lär inte ha något problem att sälja den i framtiden då de har goda andrahandsvärden.

Skulle anse det vara tramsigt att lägga 250K på en bil om du inte ska använda den mer än du beskriver. Du får tänka på att ju dyrare den är i inköp, desto mer förlorar du på den i värdeminskning.

I alla fall så tycker jag Yarisen är utmärkt. Kör mest till o från jobbet. Knappt tre mil per väg. Funkar även om man ska åka lite längre. Dessutom pålitlig som inget annat.
Citera
2018-02-23, 20:55
Bannlyst
Honda Jazz och Toyota Yaris är mycket bra småbilar med hög säkerhet.
Citera
2018-02-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Men herregud människa.. vi kommer köra på bensin i 50 år till!
El-bil är för dyrt och har för dålig räckvidd.

En vanlig bensinare är det bästa valet, den är billig att äga och billigast i inköp.
En vw up 75 hk bensin kostar bara 360 kronor i skatt om året, drar drygt 0,5 liter milen och är billig att försäkra, för min nya vw up betalar jag 1800 kronor i försäkring per år.

Ok, då lägger jag ner tankarna på elbil och inser att jag kan sänka min budget!
Citera
2018-02-23, 21:21
Medlem
gambiafarfars avatar
Citat:
Ok, då lägger jag ner tankarna på elbil och inser att jag kan sänka min budget!

Det låter nog ganska klokt. Glömde förstås att nämna Yaris som ett par har nämnt. Det är en otroligt bra bil. Min kompis köpte en 10 år gammal Yaris som hade gått felfritt, och fortsatte gå felfritt för honom i ytterligare 4-5 år. Han köpte den för ca 50000kr och sålde den för 36000kr. Otroligt pålitlig.
Citera
2018-02-23, 21:24
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Men herregud människa.. vi kommer köra på bensin i 50 år till!
El-bil är för dyrt och har för dålig räckvidd.

En vanlig bensinare är det bästa valet, den är billig att äga och billigast i inköp.
En vw up 75 hk bensin kostar bara 360 kronor i skatt om året, drar drygt 0,5 liter milen och är billig att försäkra, för min nya vw up betalar jag 1800 kronor i försäkring per år.

Kan bara hålla med. Skulle dock rekommendera en Yaris elhybrid.
Citera
2018-02-23, 21:33
Medlem
Tack för allagoda råd. Har surfat runt lite och Yaris är klart intressant. Men jag har också fastnat för Kia Rio som någon här tipsade om.
Citera
2018-02-24, 00:27
Medlem
PeterNosters avatar
Det är bråttom antar jag. Annars kommer ett antal nya elbilar år 2020 med räckvidd på cirka 30 mil

Kia Niro, BEV.
Hyundai Ioniq, BEV
Nissan Leaf
BMW i3
Renault ZOE
Citera
2018-02-24, 10:47
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Vilken av dem skulle du föredra, och varför? Har tittat lite på Kia, men jag är helt nollställd när det gäller bilar och vet inte varför jag ska köpa den ena framför den andra. Och varje bilhandlare talar ju för sitt märke.
Lite bättre kan du.
Med det du skrivit så är det en Kia Piccanto du ska köpa.
Motivering: Allt du vill ha är en småbil o Kia Piccanto är en riktigt bra småbil.
Men den kanske blir helt fel sett till dina behov o krav.
Citera
2018-02-24, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Lite bättre kan du.
Med det du skrivit så är det en Kia Piccanto du ska köpa.
Motivering: Allt du vill ha är en småbil o Kia Piccanto är en riktigt bra småbil.
Men den kanske blir helt fel sett till dina behov o krav.

Den ser väldigt liten ut. Glömde skriva att jag måste kunna ta med mig cykeln också. Och transportera lite småmöbler fram och tillbaka, t ex en golvlampa. Funkar det med en Picanto?
Citera
2018-02-24, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det är bråttom antar jag. Annars kommer ett antal nya elbilar år 2020 med räckvidd på cirka 30 mil

Kia Niro, BEV.
Hyundai Ioniq, BEV
Nissan Leaf
BMW i3
Renault ZOE

Tänker köpa innan sommaren, och som flera skrivit innan, så ska jag nog inte köpa allt för dyr bil eftersom jag kör så lite.
Citera
2018-02-24, 12:18
Medlem
Citat:
Den ser väldigt liten ut. Glömde skriva att jag måste kunna ta med mig cykeln också. Och transportera lite småmöbler fram och tillbaka, t ex en golvlampa. Funkar det med en Picanto?

Du måste bestämma dig, behöver du en småbil eller en större bil?

Vi börjar vid Picanto och snart verkar vi ju vara uppe i en Kia Ceed kombi.....
Citera
2018-02-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liteanonym1337
Du måste bestämma dig, behöver du en småbil eller en större bil?

Vi börjar vid Picanto och snart verkar vi ju vara uppe i en Kia Ceed kombi.....

En liten bil med så stort lastutrymme som möjligt. 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in