Citat:
Ursprungligen postat av
CC
Jag åker oftast själv i bilen, så inga krav på utrymme i baksätet. Kör max 1000 mil om året.
Behöver bilen för inköp och att köra grejer till återvinningen.
Oftast korta sträckor, eftersom jag hellre åker tåg vid långa distanser. Pendlar kollektivt till jobbet.
Längre sträckor med bilen händer, men det är inte det primära.
Inga större krav på utseende eller komfort, men jag vill ha en bil som är hyfsat säker även om den är liten.
Okej, då vet vi lite mer! 1000 mil om året är lite. Inköp och grejer till återvinning, ja det ska du nog klara rätt fint med vilken småbil som helst egentligen. Kanske eventuellt leta efter en med dragkrok ifall du behöver köra något större på släp.
Majoriteten kortare sträckor och säkerhet så kan du faktiskt få en Volkswagen e-Up (startar från 267000kr men du får en sk. "supermiljöbilspremie" där staten ger dig 40000kr, så priset blir ca 227000kr). Det är alltså en elbil, dvs bra för kortare sträckor, snäll mot miljön, en säker bil med full pot i NCAP, och billig att framföra. Om du ska köra längre sträckor kanske denna inte är optimal i så fall, även fast det är en snabbt växande marknad med många nya laddstationer etc.
Huyndai i30 (Huyndai är som någon nämnt ovan i tråden 98% nöjda bilägare på andra plats efter Volvo på 100%..) är en bra och säker bil. Startar på 175000kr. Finns mycket du kan välja till för en trevligare bil och fortfarande stanna inom din budget.
Några sista ord bara... Det finns alltså billigare nybilar, vi snackar från 130000kr. Men med tanke på din budget hade jag nog valt Huyndai:en.
Mvh