2018-02-23, 19:46
Medlem
Som rubriken säger - tips på bästa småbil mottages tacksamt.
Bilen ska vara fabriksny och budgeten är
200 000 - 250 000.
Citera
2018-02-23, 19:58
Medlem
St-Sixtuss avatar
Huyndai, Kia eller Toyota.
Citera
2018-02-23, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Huyndai, Kia eller Toyota.

Vilken av dem skulle du föredra, och varför? Har tittat lite på Kia, men jag är helt nollställd när det gäller bilar och vet inte varför jag ska köpa den ena framför den andra. Och varje bilhandlare talar ju för sitt märke.
Citera
2018-02-23, 20:04
Medlem
321js avatar
Det här kör Sveriges nöjdaste bilägare

http://www.bilsport.se/artikel/lista-det-har-kor-sveriges-nojdaste-bilagare/

1 TESLA 100%
2 KIA 98%
3 TOYOTA 95%
4 HONDA 91%
5 SUBARU 91%
6 VOLVO 91%
Citera
2018-02-23, 20:06
Medlem
gambiafarfars avatar
Småbil för den summan är ju ganska saftig. Kan vara enklare att svara om vi vet vad dina behov med bilen är. Om du vill lägga så mycket pengar på en småbil kan en Volkswagen Golf eller Golf GT vara trevlig. Volvo V40 är ju också en ganska framåt bil, prislapp mot den nedre gränsen i ditt intervall.

Som nämnt, om du inte är ute efter en så pass "fin" bil som ovan nämnda kan du lätt köpa två stycken likadana fabriksnya, då av märken som KIA, Hyundai osv.

Uppdatera oss med vad som kan vara intressant för dig, utseende, status, funktioner samt vad du syftar att ha bilen till så kan vi nog hjälpa dig bättre.
Citera
2018-02-23, 20:15
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Som rubriken säger - tips på bästa småbil mottages tacksamt.
Bilen ska vara fabriksny och budgeten är
200 000 - 250 000.

Jag har en VW up 2017, som jag köpte ny i somras.
Listpris är 135.000:-, men jag fick tag på en ny lagerbil med fin utrustning och fick den för 105.000:-.
En mycket bra bil, liten men väldigt rymilg i kupen, dessutom med rejäla och sköna stolar, bra väghållning och funkar perfekt även på långresor, oväntat bekväm på motorväg!
Bilen drar runt 0,5-0,55 i snitt.
Min har bara 75 hk, men det räcker för att hänga med i rytmen, det finns dock en starkare 90 hk med turbo, samt en VW up GTI!
Up finns dessutom som eco-Up (biogas) samt som ren El-bil.
Exempel:https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/personbil-up-nya-up-tsi-90-nya-modellen-1093-10250186
Citera
2018-02-23, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gambiafarfar
Småbil för den summan är ju ganska saftig. Kan vara enklare att svara om vi vet vad dina behov med bilen är. Om du vill lägga så mycket pengar på en småbil kan en Volkswagen Golf eller Golf GT vara trevlig. Volvo V40 är ju också en ganska framåt bil, prislapp mot den nedre gränsen i ditt intervall.

Som nämnt, om du inte är ute efter en så pass "fin" bil som ovan nämnda kan du lätt köpa två stycken likadana fabriksnya, då av märken som KIA, Hyundai osv.

Uppdatera oss med vad som kan vara intressant för dig, utseende, status, funktioner samt vad du syftar att ha bilen till så kan vi nog hjälpa dig bättre.

Jag åker oftast själv i bilen, så inga krav på utrymme i baksätet. Kör max 1000 mil om året.
Behöver bilen för inköp och att köra grejer till återvinningen.
Oftast korta sträckor, eftersom jag hellre åker tåg vid långa distanser. Pendlar kollektivt till jobbet.
Längre sträckor med bilen händer, men det är inte det primära.
Inga större krav på utseende eller komfort, men jag vill ha en bil som är hyfsat säker även om den är liten.
Citera
2018-02-23, 20:32
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Kia Picanto eller Hyundai i10 är fina minibilar som du får för halva din budget!
Citera
2018-02-23, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har en VW up 2017, som jag köpte ny i somras.
Listpris är 135.000:-, men jag fick tag på en ny lagerbil med fin utrustning och fick den för 105.000:-.
En mycket bra bil, liten men väldigt rymilg i kupen, dessutom med rejäla och sköna stolar, bra väghållning och funkar perfekt även på långresor, oväntat bekväm på motorväg!
Bilen drar runt 0,5-0,55 i snitt.
Min har bara 75 hk, men det räcker för att hänga med i rytmen, det finns dock en starkare 90 hk med turbo, samt en VW up GTI!
Up finns dessutom som eco-Up (biogas) samt som ren El-bil.
Exempel:https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/personbil-up-nya-up-tsi-90-nya-modellen-1093-10250186

Tack för tips! Jag funderar en del över drivmedel. Kan det vara idé att köpa en elbil? Det händer ju att jag kör längre sträckor, men då måste jag ju veta att det finns någonstans att ladda. Samtidigt verkar det som om bensinen ska fasas ut.
Citera
2018-02-23, 20:38
Medlem
gambiafarfars avatar
Citat:
Jag åker oftast själv i bilen, så inga krav på utrymme i baksätet. Kör max 1000 mil om året.
Behöver bilen för inköp och att köra grejer till återvinningen.
Oftast korta sträckor, eftersom jag hellre åker tåg vid långa distanser. Pendlar kollektivt till jobbet.
Längre sträckor med bilen händer, men det är inte det primära.
Inga större krav på utseende eller komfort, men jag vill ha en bil som är hyfsat säker även om den är liten.

Okej, då vet vi lite mer! 1000 mil om året är lite. Inköp och grejer till återvinning, ja det ska du nog klara rätt fint med vilken småbil som helst egentligen. Kanske eventuellt leta efter en med dragkrok ifall du behöver köra något större på släp.

Majoriteten kortare sträckor och säkerhet så kan du faktiskt få en Volkswagen e-Up (startar från 267000kr men du får en sk. "supermiljöbilspremie" där staten ger dig 40000kr, så priset blir ca 227000kr). Det är alltså en elbil, dvs bra för kortare sträckor, snäll mot miljön, en säker bil med full pot i NCAP, och billig att framföra. Om du ska köra längre sträckor kanske denna inte är optimal i så fall, även fast det är en snabbt växande marknad med många nya laddstationer etc.

Huyndai i30 (Huyndai är som någon nämnt ovan i tråden 98% nöjda bilägare på andra plats efter Volvo på 100%..) är en bra och säker bil. Startar på 175000kr. Finns mycket du kan välja till för en trevligare bil och fortfarande stanna inom din budget.

Några sista ord bara... Det finns alltså billigare nybilar, vi snackar från 130000kr. Men med tanke på din budget hade jag nog valt Huyndai:en.

Mvh
Senast redigerad av gambiafarfar 2018-02-23 kl. 20:41.
Citera
2018-02-23, 20:45
Medlem
Fuzzs avatar
Kompisens morsa köpte Ford Fiesta pga mest utrustning till rimligt pris. hon hade dock ett krav eluppvärmd framruta. Sen blev det panoramatak mm. kommer dock inte ihåg vad det landade på.
Citera
2018-02-23, 20:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Tack för tips! Jag funderar en del över drivmedel. Kan det vara idé att köpa en elbil? Det händer ju att jag kör längre sträckor, men då måste jag ju veta att det finns någonstans att ladda. Samtidigt verkar det som om bensinen ska fasas ut.

Men herregud människa.. vi kommer köra på bensin i 50 år till!
El-bil är för dyrt och har för dålig räckvidd.

En vanlig bensinare är det bästa valet, den är billig att äga och billigast i inköp.
En vw up 75 hk bensin kostar bara 360 kronor i skatt om året, drar drygt 0,5 liter milen och är billig att försäkra, för min nya vw up betalar jag 1800 kronor i försäkring per år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in