2018-02-23, 10:59
  #2365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja just det där slog du hammaren på spiken! Mellanhänder kostar och det är Postnord som är mellanhanden och dom kostar miljarder för alla skattebetalare :-)

+ Vem som betalar in momsen spelar ingen roll om det är paypal eller wish huvudsaken är att sker så nära källan som möjligt det minskar hanteringen.
+ Att skicka allt i ett paket minskar också kostnaden då det är enklare att hantera 1 paket istället för 150.000
+ Att lagra populära varor minskar leveranstider och fraktkostnader

Finns bara fördelar med det...
Om PostNord kostar " miljarder för alla skattebetalare" genom biståndspolitik dvs nästintill gratisfrakt för vissa, så har vi en biståndsbudget som är betald av skattebetalarna.
Bistånd skall betalas via biståndsbudgeten.

I annat fall får skattebetalarna betala för biståndet två gånger dvs dubbelt.

Edit: Pengar finns i massor, för vissa:
"Biståndet ökar 2017 ..2,8 miljarder..uppgår totalt till 46,1 miljard,"
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/09/bistandet-okar-2017/
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-23 kl. 11:07.
Citera
2018-02-23, 11:35
  #2366
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Förhoppningsvis så kanske kina-säljarna börjar erbjuda/blir bättre på samfrakt när man köper flera saker från samma säljare.
Köper man från flera olika listningar nu så skickas varje grejj i separat försändelse (tex köper jag ett mobilskal, 5 par strumpor och en dildo samma säljare så skickas det i 3 olika paket.)

Jo man kan ju hoppas. Tråkigt för en annan som är VIP på banggood som skickar allt i femtioelva olika paket varje gång man lägger en beställning.

Tror dem flesta stora elektronik webshopparna i kina dock kommer att skita i sina svenska kunder då vi inte är någon majoritet av köparna.

Wish å andra sidan kommer kanske fixa till det men Wish skiter jag fullständigt i personligen.
Citera
2018-02-23, 11:57
  #2367
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Om PostNord kostar " miljarder för alla skattebetalare" genom biståndspolitik dvs nästintill gratisfrakt för vissa, så har vi en biståndsbudget som är betald av skattebetalarna.
Bistånd skall betalas via biståndsbudgeten.

I annat fall får skattebetalarna betala för biståndet två gånger dvs dubbelt.

Edit: Pengar finns i massor, för vissa:
"Biståndet ökar 2017 ..2,8 miljarder..uppgår totalt till 46,1 miljard,"
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/09/bistandet-okar-2017/
Nu svamlar du om saker som är helt ot. Problemet kommer att lösas från o med att man inför avgiften o moms den 1 mars ser det som en bra lösning för alla.
Citera
2018-02-23, 12:09
  #2368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nu svamlar du om saker som är helt ot. Problemet kommer att lösas från o med att man inför avgiften o moms den 1 mars ser det som en bra lösning för alla.
Som du märker bland postarna i tråden - så anses förslaget vara en katastrof.
Förutom för lobbisterna och deras rumpnissar, de vill stjäla folkets pengar.

Om som nämnt är fri frakt, en form av bistånd, problemet. Så kan pengar tas ur biståndsbudgeten för att täcka kostnaden.
Svensken har redan skattat en gång och sett till att biståndetsbudgeten är välfylld över bredden, det räcker.
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-23 kl. 12:38.
Citera
2018-02-23, 12:44
  #2369
Medlem
Kineser tjänar inte så mycket att skicka en iphone skal till Sverige.
Kineser tillverkar volym och om kineser säljer volym mängd då tjänar kineser på det.

Varför skulle kineser lägga på svensk moms? Sverige säljer också varor utan moms utomlands.

Svenska staten har tjänat grova pengar att utnyttja billig arbetskraft i Asien, varför postnörd vill lägga på avgift på Kina paket är att bara snylta och själv vill tjäna också pengar på det.

svenska och i länders företag har tjäna massor med pengar att ha sina fabriker eller tillverkare där i Kina eller någon Asiatisk land.

Kolla här: https://idealofsweden.com/

Denna företag tillverkar sina produkter i Kina, iphone skal köps in för 15 kr och ipad fodral köps in för 25-50 kr.
Företaget säljer ipad fodral för 899kr och iphone skal för 299kr överpris.
De bara exempel vem som tjänar mest, det betyder att de inte bara Kina som tjänar på det, västerländska företag tjänar mycket mer en kinserna egentligen med sina sjuka priser.
Citera
2018-02-23, 12:46
  #2370
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du blandar ihop Äpplen med Päron. Givetvis måste hanteringen gå ihop, för att du betalat skatt till sjukvård och hemtjänst så kan du inte kräva gratis frakt från Kina det faller på sin orimlighet.

Problemet är otroligt lätt att lösa om man vill:

När du handlar på t.ex. Wish så anger du att varorna skall till Sverige. Wish lägger då på svensk moms och skickar sedan varorna i bulk till en hub i Sverige som skickar vidare varorna till varje kund. Wish betalar sedan in momsen till Sverige.

Efter ett tag ser man vilka varor som går mest frekvent och kan lagra dom direkt i huben i Sverige och behöver inte skicka dom från Kina vid varje beställning.

En av anledningarna till att Kinavarorna är så billiga är att dom betalar inga svindyra lagerhyror i Sverige.
Citera
2018-02-23, 13:22
  #2371
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Som du märker bland postarna i tråden - så anses förslaget vara en katastrof.
Förutom för lobbisterna och deras rumpnissar, de vill stjäla folkets pengar.

Om som nämnt är fri frakt, en form av bistånd, problemet. Så kan pengar tas ur biståndsbudgeten för att täcka kostnaden.
Svensken har redan skattat en gång och sett till att biståndetsbudgeten är välfylld över bredden, det räcker.
Det spelar ingen roll vad postarna här tycker och gnäller över, har dom inte råd att betala moms och den lilla avgiften pn lägger på för att täcka sina kostnader får dom väl sluta handla från kina, så enkelt är det...

Kina behöver inget bistånd det är världens största ekonomi, med det resonemanget bör vi ge bistånd till USA och andra länder med...
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-02-23 kl. 14:01.
Citera
2018-02-23, 13:48
  #2372
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
En av anledningarna till att Kinavarorna är så billiga är att dom betalar inga svindyra lagerhyror i Sverige.

Löner, lagar och regler är också är helt annat i Kina.
Citera
2018-02-23, 14:18
  #2373
Medlem
Pratat med Postnörd, all post utanför EU kommer att kontrolleras noggrant än förut.
All utrikes post kommer att hamna Malmö och där ska de hållas kvar tills avgiften är betalat.

Det kan hända att vissa grejer går förbi, då får man chansa förfan, kommer det avgift kasta brevet låt postnörd göra vad dem vill med skit varan.

Vara som kostar 20kr en faktura på 75kr bättre att man blir av med 20kr än att betala 75kr
Tror att postnörd och staten kommer att gå i minus mer, troligen dem kommer att släppa förbi billiga grejer så håller dem kvar dyra eller varor som väger mer.
Allt kommer att kontrolleras manuellt, så mycket mer arbete krävs, om folk ej hämtar ut postnörd kommer att smaka på det.

Jag kommer att fortsätta att handla från Kina iaf.

Om kineser är smart, öppna lager här i EU och försätta att köra med låga priser.
Krossa alla överpris företag som tjänar massa pengar på billig arbetskraft.
__________________
Senast redigerad av Marc-80 2018-02-23 kl. 14:21.
Citera
2018-02-23, 17:28
  #2374
Medlem
Till de som köper från aliexpress. prova https://aliexpressagent.com , de kan packa ihop paketer från olika säljare och skicka till sverige för +5%+frakt från China. Man måste fortfarande betala PN avgiften men man iaf slipper betala avgift för varje paket. Man måste handla för minst 50$ men kanske de kan skriva mindre värde på paketen om man säger till.
__________________
Senast redigerad av BoKKeR 2018-02-23 kl. 17:49.
Citera
2018-02-23, 17:47
  #2375
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoKKeR
Till de som köper från aliexpress. prova https://aliexpressagent.com , de kan packa ihop paketer från olika säljare och skicka till sverige för +5%+frakt från China. Man måste fortfarande betala PN avgiften men man iaf slipper betala avgift för varje paket.

Om jag förstår det rätt måste man köpa för minst 50 USD?
De skickar även med DHL, då omfattas det inte av avgiften?
Citera
2018-02-23, 17:51
  #2376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Om jag förstår det rätt måste man köpa för minst 50 USD?
De skickar även med DHL, då omfattas det inte av avgiften?

du behöver inte betala avgiften om du använder DHL om jag förstår det rätt, men DHL frakten kostar nästan 50$.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in