2018-02-23, 09:45
  #2353
Medlem
mina3grabbars avatar
PC för alla idag:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.698364/lasarstorm-mot-postnord-ni-har-ingen-chans-mot-kineserna?utm_source=onesignal&utm_medium=push&utm _campaign=newsalerts&utm_content=csmbpfa
Citera
2018-02-23, 09:53
  #2354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mina3grabbar
PC för alla idag:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.698364/lasarstorm-mot-postnord-ni-har-ingen-chans-mot-kineserna?utm_source=onesignal&utm_medium=push&utm _campaign=newsalerts&utm_content=csmbpfa
Sista kommentaren kanon:
"...När äntligen konsumenten kan få lite fördel med den så kallade globaliseringen så är det inget bra längre. ...
Jonny"
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.698364/lasarstorm-mot-postnord-ni-har-ingen-chans-mot-kineserna?utm_source=onesignal&utm_medium=push&utm _campaign=newsalerts&utm_content=csmbpfa
Citera
2018-02-23, 09:56
  #2355
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Nej.
Avtalet tecknas om hela tiden. Senaste är http://www.upu.int/en/the-upu/acts/acts-in-four-volumes.html

Exempel från "Decisions of the 2016 Istanbul Congress"
"Belgium, Norway and United States of America may collect higher land rates for air parcels than for surface parcels."
http://www.upu.int/uploads/tx_sbdownloader/actsLastCongressActsEn.pdf

"Norway sought reservation to allow cost-related fee for delivery of registered letter post according to national legislation."
http://www.wik.org/fileadmin/Konferenzbeitraege/2016/16th_Koenigswinter_Seminar/S2_3_Campbell.pdf

Notera ovan: "allow cost-related fee"

Edit: Samt, "Last Congress Acts - Ninth Additional Protocol to the Constitution of the Universal Postal Union"
http://www.upu.int/en/the-upu/acts/last-congress-acts.html

Orsaken till varför det inte förändras kan du läsa om i dokumentet...

In sum, on the IPP the Istanbul Congress . . .
• Made almost no meaningful progress.
– All significant decisions postponed until 2018 at the earliest.
– Implementation postponed until 2020 at the earliest.
– “Step 1” is little more than “planning for Step 2”.

Man kommer helt enkelt överens då "u-länderna" inte vill skilja på dokument och gods (av förklarliga skäl)
Citera
2018-02-23, 10:02
  #2356
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Sista kommentaren kanon:
"...När äntligen konsumenten kan få lite fördel med den så kallade globaliseringen så är det inget bra längre. ...
Jonny"
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.698364/lasarstorm-mot-postnord-ni-har-ingen-chans-mot-kineserna?utm_source=onesignal&utm_medium=push&utm _campaign=newsalerts&utm_content=csmbpfa
Problemet är att Kineserna är smarta som räkor dom säljer billiga varor "utan frakt" skickar hit dom ett och ett och vi betalar sedan frakt per paket till dom i efterhand via skattsedeln. Inte undra på att Kina har gått om USA som världens största ekonomi smart, mycket smart.
Citera
2018-02-23, 10:14
  #2357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Problemet är att Kineserna är smarta som räkor dom säljer billiga varor "utan frakt" skickar hit dom ett och ett och vi betalar sedan frakt per paket till dom i efterhand via skattsedeln. Inte undra på att Kina har gått om USA som världens största ekonomi smart, mycket smart.
Visst men Kina bestämmer inte över EU, USA med flera.

Lösningen heter kostnadsbaserad frakt men det är de som bestämmer i UPU emot. Är man så idiotisk att man skapar en kategori av nästintill gratis frakt länder och den gruppen är numerärt störst bland de som beslutar.

Då: "Som man bäddar får man ligga".

UPU är organiserad inom FN, och utövar en form av ekonomiskt bistånd till resurssvaga nationer. Då har vi biståndsbudgeten att tillgå, för att betala.
Citera
2018-02-23, 10:17
  #2358
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Visst men Kina bestämmer inte över EU, USA med flera.

Lösningen heter kostnadsbaserad frakt men det är de som bestämmer i UPU emot. Är man så idiotisk att man skapar en kategori av nästintill gratis frakt länder och den gruppen är numerärt störst bland de som beslutar.

Då: "Som man bäddar får man ligga".

UPU är organiserad inom FN, och utövar en form av ekonomiskt bistånd till resurssvaga nationer. Då har vi biståndsbudgeten att tillgå, för att betala.
Ja och det rättar vi till genom att ta ut moms på varorna och en liten administrativ avgift per paket för att betala hanteringen = problemet löst.

Så: "Som man bäddar får man ligga".
Citera
2018-02-23, 10:23
  #2359
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Orsaken till varför det inte förändras kan du läsa om i dokumentet...

In sum, on the IPP the Istanbul Congress . . .
• Made almost no meaningful progress.
– All significant decisions postponed until 2018 at the earliest.
– Implementation postponed until 2020 at the earliest.
– “Step 1” is little more than “planning for Step 2”.

Man kommer helt enkelt överens då "u-länderna" inte vill skilja på dokument och gods (av förklarliga skäl)
De vill inte skilja på dokument och gods av förklarliga skäl, de får då inte nästintill gratis frakt på sitt gods.

Lösnings: Skapa en ny internationell organisation för post som inte sammanblandas post med ekonomiskt bistånd.
Citera
2018-02-23, 10:27
  #2360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja och det rättar vi till genom att ta ut moms på varorna och en liten administrativ avgift per paket för att betala hanteringen = problemet löst.

Så: "Som man bäddar får man ligga".
Nej. Vi skattebetalare har redan betalat för biståndet en gång, det räcker.
Vi har i landet en av världens högsta skatter.
Vi behöver inte någon ny skatt dvs avgift för att betala moms.

Fundera över: Avgift 75 kr för att betala skatt (moms) för medborgare - per varubrev.

Sjukt!
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-23 kl. 10:35.
Citera
2018-02-23, 10:37
  #2361
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Nej. Vi skattebetalare har redan betalat för biståndet en gång, det räcker.
Vi har i landet en av världens högsta skatter.
Vi behöver inte någon ny skatt dvs avgift för att betala moms.

Fundera över: "avgift 75 kr för att betala skatt (moms) för medborgare"

Sjukt!
Du blandar ihop Äpplen med Päron. Givetvis måste hanteringen gå ihop, för att du betalat skatt till sjukvård och hemtjänst så kan du inte kräva gratis frakt från Kina det faller på sin orimlighet.

Problemet är otroligt lätt att lösa om man vill:

När du handlar på t.ex. Wish så anger du att varorna skall till Sverige. Wish lägger då på svensk moms och skickar sedan varorna i bulk till en hub i Sverige som skickar vidare varorna till varje kund. Wish betalar sedan in momsen till Sverige.

Efter ett tag ser man vilka varor som går mest frekvent och kan lagra dom direkt i huben i Sverige och behöver inte skicka dom från Kina vid varje beställning.
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-02-23 kl. 10:41.
Citera
2018-02-23, 10:42
  #2362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du blandar ihop Äpplen med Päron. Givetvis måste hanteringen gå ihop, för att du betalat skatt till sjukvård och hemtjänst så kan du inte kräva gratis frakt från Kina det faller på sin orimlighet.

Problemet är otroligt lätt att lösa om man vill:

När du handlar på t.ex. Wish så anger du att varorna skall till Sverige. Wish lägger då på svensk moms och skickar sedan varorna i bulk till en hub i Sverige som skickar vidare varorna till varje kund. Wish betalar sedan in momsen till Sverige.
Nej mellanhänder kostar. Medborgarna vill inte betala för onödigt merarbete.
Vissa vill höja transaktionens-kostnaden dvs priset för att genomföra affären - de tjänar på det.

Vi skall se till att det går så lite ekonomiska resurser som möjligt för medborgarna för att göra sina inköp.

Momsen kan betalas när varan köps dvs genom PayPal etc.
__________________
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-23 kl. 10:51.
Citera
2018-02-23, 10:50
  #2363
Medlem
rockypatel66s avatar
Skickat efter lite saker från Aliexpress, ingen skillnad på fraktsätt.

China Post Ordinary Small Packet Plus Tracking

Får väl se hur det blir, då mina tidigare paket mellanlandade i Tallin.
Citera
2018-02-23, 10:54
  #2364
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Nej mellanhänder kostar. Medborgarna vill inte betala för onödigt merarbete.
Vissa vill höja transaktionens-priset dvs priset för att genomföra affären - de tjänar på det.

Vi skall se till att det går så lite ekonomiska resurser som möjligt för medborgarna för att göra sina inköp.

Momsen kan betalas när varan köps dvs genom PayPal etc.
Ja just det där slog du hammaren på spiken! Mellanhänder kostar och det är Postnord som är mellanhanden och dom kostar miljarder för alla skattebetalare :-)

+ Vem som betalar in momsen spelar ingen roll om det är paypal eller wish huvudsaken är att sker så nära källan som möjligt det minskar hanteringen.
+ Att skicka allt i ett paket minskar också kostnaden då det är enklare att hantera 1 paket istället för 150.000
+ Att lagra populära varor minskar leveranstider och fraktkostnader

Finns bara fördelar med det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in