2018-02-23, 16:35
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Solen förefaller vara nära och liten, om du tittar på den och månen så är de lika stora och förefaller göra samma rörelse.

Hur uppstår sommar och vinter på den platta Jorden?

Solen är till på köpet skenbart större nu på vintern än på sommaren så det borde ju vara varmare på vintern än på sommaren om plattjordsmodellen var sann.
Kan du förklara hur detta fungerar?
Citera
2018-02-23, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor

Solen är till på köpet skenbart större nu på vintern än på sommaren så det borde ju vara varmare på vintern än på sommaren om plattjordsmodellen var sann.
Solen är längre bort på vintern, vilket du enkelt kan se varje molnfri dag. Sommaren, du fattar nog.
Citera
2018-02-23, 16:56
Medlem
Man kan ju se saturnus utan kikare . Å månen osv så antar man att jorden är rund. Allt tyder på att det är sant det dom visar . Allt man ser stämmer ju även om man inte direkt kan observera övriga planeter förutom mars då vid månen. Syns vid månen i mars april stämmer det ?

Svårt å tro något annat förutom en nära som sa helt självklart att jorden är platt då. Den skulle inte ljuga för mig medvetet iaf
Lite kul

Finns faktiskt folk som tror på riktig att den är platt. Låter konstigt men det är sant att dom tror .tror dom trollar men det gör dom inte
Senast redigerad av troligengud 2018-02-23 kl. 17:03.
Citera
2018-02-23, 17:22
Medlem
Citat:

Jorden är inte närmre på sommaren har jag hört. Jorden roterar med en lutning på 30 grader nånting. Å gör så solen inte kommer åt sverige på vintern typ mer atmosfär kanske att tränga igenom på vintern . Bara något jag hört.

Platt jord funkar med den teorin också
Citera
2018-02-23, 17:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men det finns ett stående inslag i vår värld, den lilla såväl som den stora, och det är spridandet och ingjutandet av rädsla. Föreställ dig att imorgon kommer du ut som plattjordare, berätta för alla att jorden är platt. Hur tror du det kommer att gå? Det går inte bra, folk kommer att bli arga på dig.
Tala för dig själv. Några sådana inslag finns inte i min värld. Om jag hade bevis för att jorden var platt så skulle jag inte vara det minsta rädd rädd för att ”komma ut” som plattjordare.
Citera
2018-02-23, 17:28
Medlem
Citat:
Solen är längre bort på vintern, vilket du enkelt kan se varje molnfri dag. Sommaren, du fattar nog.

Det är ju tvärtemot vad jag skrev, så det är ganska tydligt att jag inte kan se detta fenomen varje molnfri dag.

Har du någon källa som visar på att min källa ljuger om att Solen är närmare Jorden på vintern?
Citera
2018-02-23, 17:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jorden är inte närmre på sommaren har jag hört. Jorden roterar med en lutning på 30 grader nånting. Å gör så solen inte kommer åt sverige på vintern typ mer atmosfär kanske att tränga igenom på vintern . Bara något jag hört.

Nej, enligt plattjordteorin skulle det vara kallare en sommarnatt än på en vinterdag, eftersom solen är längre bort på natten, än på vintern.
Citera
2018-02-23, 17:30
Medlem
erp.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
1. Myndigheterna vaktar kanten. Om man ska besöka antarctica så blir det via en guide.
2. Bilder går och fejka, eller? Filmer går att fejka och se riktigt ut? Om vi skulle för en sekund påstå att bilderna är 100% sanna, varför skulle man ändå nöja sig med detta som bevis?
Dom åker upp till månen, tar några fnuttiga bilder och det är allt?
3. Runda? Är detta samma argument när folk påpekar att månen är rund efter dom zoomat it på den?
Svaret är att vi vet inte om månen är runt ,det är spekulation och säga att den är det.

Finns nog bättre svar än detta men detta är lite mer seriöst än föregående bollnörden.

Lite mer specifikt tack, vilka myndigheter och vilken personal?
Citera
2018-02-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, enligt plattjordteorin skulle det vara kallare en sommarnatt än på en vinterdag, eftersom solen är längre bort på natten, än på vintern.
Hehe oki den var klurig!
Citera
2018-02-23, 17:31
Medlem
Citat:

Hur vet ni att Jorden lutar "30 grader nånting" i en rymd som ni påstår inte finns när ni inte ens kan presentera en karta på hur er platta Jord ser ut?
Citera
2018-02-23, 17:35
Medlem
Citat:
Hur vet ni att Jorden lutar "30 grader nånting" i en rymd som ni påstår inte finns när ni inte ens kan presentera en karta på hur er platta Jord ser ut?
För mig är ju inte jorden platt . ingen som överygat mig ännu. Det är kanten jag har svårast för.

Det som övertygar 30 grader lutning är väl att solen ligger lägre på vintern.
Senast redigerad av troligengud 2018-02-23 kl. 17:38.
Citera
2018-02-23, 17:53
Medlem
Citat:
För mig är ju inte jorden platt . ingen som överygat mig ännu. Det är kanten jag har svårast för.

Det som övertygar 30 grader lutning är väl att solen ligger lägre på vintern.

30 grader i förhållande till vad?

Även Solen borde väl i så fall följa Jorden i en 30-gradig vinkel för att undgå att kollidera på sommaren? Hur kan den annars passera över våra huvuden utan att bli skenbart större?

Lutningen förändras ju knappast mellan årstiderna, det skulle ju märkas på stjärnornas positioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in