Citat:
Ursprungligen postat av
Jonipoon
Finns flera exempel i bland annat Kina. Hursomhelst, att Gaddafi är det första namnet folk kommer att tänka på när de hör all-female bodyguard är väl ingen bra jämförelse för Black Panther?
Jag tror den hyllas som mer feministisk bara pga att den har med svarta kvinnor i huvudroller, vilket inte hänt tidigare i MCU. Det är bara därför.
Gadaffi är inte bara det första utan det enda namnet jag kommer att tänka på. Så att generellt koppla det till kvinnoförtryck baserat på ett exempel blir märkligt. Ett exempel är varken en trend eller ett mönster. Kvinnorna i Wakanda förefaller ha stark ställning då de är respekterade både som krigare och inom naturvetenskap (två områden som är väldigt högt skattade i Wakandas kultur). Som jag skrev innan finns det ju betydligt mer länder där kvinnor har svag ställning och där ledaren omger sig med en all-male säkerhetsapparat. Dessutom vet jag inte hur Gadaffis track record gällande kvinnors rättigheter var i förhållande till andra länder i regionen.
Säg en ledare som var vegetarian? De flesta tänker nog på Hitler. Ska man då dra kopplingar mellan M’Baku, som är ledaren för Jabari-stammen och vegetarian, och Hitler?
Nej, även om du bortser från kvinnornas hudfärg så går det konstatera att Black Panther har fler kvinnor och i starkare roller än någon tidigare MCU-film. Både Spider-Man Homecoming och Thor Ragnarok hade svarta kvinnor i stora roller utan att kallas för feministisk, eftersom de inte hade den mängd kvinnor och i starka roller som Black Panther har.
Annat exempel är Game of Thrones som hyllats som feministisk trots så gott som inga svarta kvinnor. Eftersom det är många kvinnor och i stora roller i förhållande till vad man annars kan förvänta sig i fantasy.