2018-02-23, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om vi ska vara rättvisa här ang Kims vän så var det inte hans innersta tankar hon var ute efter, utan hon ville veta "vad som hände". Och det var därför hon skrev till honom från början. Nu blev det en story av det hela också, vilket troligen var meningen från början. Att slå två flugor i en smäll. Så en slant fick hon ju för reportaget.

Ok. Jag försöker vara rättvis..

Journalisten vill veta vad som hände. Så hon – till skillnad från skickliga kriminalare - skulle vara den (ende) som skulle kunna förmedla den ”sanningen” till läsaren.. Snacka om stora tankar om sig själv och sin förmåga att få folk ”öppna sig”.. Ojoj. Nu var jag visst inte ”rättvis” mot journalisten.. Ber om ursäkt för det.

Den här journalisten (eller asätaren som ska profitera på sin ”bästa väns död”?) förklarar att hon började sin research för att dämpa smärtan. Jag kan köpa det.

Men sen har jag lite svårt igen att tänka ”rättvisa tankar” om den här journalisten när hon skriver att hennes och KW:s vänskap började 2015 via Instagram och Facebook och att ett år senare arbetade de samtidigt i NY där de ofta satt ihop på någon coffee shop arbetandes med sina laptops.

Människan har alltså känt/känt till Kim max 2 år innan hennes död, men det faktum hindrar inte den här journalisten från att tala om för den danska polisen ”vilken sorts människa Kim var”.

Snacka om stora tankar om sig själv som människoanalytiker och self made psykolog..

Det är alltså inte en barndomsvän, familjemedlem, käresta utan en kollega som har känt Kim under en relativt kort tid som ska hjälpa den danska polisen att ”förstå Kims karaktär”..

Familjen och pojkvännen vill inte medverka i hennes artikel. Journalisten ”förstår det”. De har hennes sympatier. Att de måste vara lättade..

Sen försöker hon ursäkta sin profittering genom att ”göra en Madsen” dvs hon försöker vara ”djup” när hon i artikeln ställer den frågan som de flesta av oss också gör dvs. ”VARFÖR” hon låter publicera sin artikel. Hon svarar att hon inte har något bra svar på den frågan och att ”It feels like an act of betrayal”, men att hon inte vet var rapporteringen slutar och livet börjar.

Jaha. Ungefär som att fråga Madsen ”varför”...
Citera
2018-02-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ok. Jag försöker vara rättvis..

Journalisten vill veta vad som hände. Så hon – till skillnad från skickliga kriminalare - skulle vara den (ende) som skulle kunna förmedla den ”sanningen” till läsaren.. Snacka om stora tankar om sig själv och sin förmåga att få folk ”öppna sig”.. Ojoj. Nu var jag visst inte ”rättvis” mot journalisten.. Ber om ursäkt för det.

Den här journalisten (eller asätaren som ska profitera på sin ”bästa väns död”?) förklarar att hon började sin research för att dämpa smärtan. Jag kan köpa det.

Men sen har jag lite svårt igen att tänka ”rättvisa tankar” om den här journalisten när hon skriver att hennes och KW:s vänskap började 2015 via Instagram och Facebook och att ett år senare arbetade de samtidigt i NY där de ofta satt ihop på någon coffee shop arbetandes med sina laptops.

Människan har alltså känt/känt till Kim max 2 år innan hennes död, men det faktum hindrar inte den här journalisten från att tala om för den danska polisen ”vilken sorts människa Kim var”.

Snacka om stora tankar om sig själv som människoanalytiker och self made psykolog..

Det är alltså inte en barndomsvän, familjemedlem, käresta utan en kollega som har känt Kim under en relativt kort tid som ska hjälpa den danska polisen att ”förstå Kims karaktär”..

Familjen och pojkvännen vill inte medverka i hennes artikel. Journalisten ”förstår det”. De har hennes sympatier. Att de måste vara lättade..

Sen försöker hon ursäkta sin profittering genom att ”göra en Madsen” dvs hon försöker vara ”djup” när hon i artikeln ställer den frågan som de flesta av oss också gör dvs. ”VARFÖR” hon låter publicera sin artikel. Hon svarar att hon inte har något bra svar på den frågan och att ”It feels like an act of betrayal”, men att hon inte vet var rapporteringen slutar och livet börjar.

Jaha. Ungefär som att fråga Madsen ”varför”...
I hennes artikel framkom att han redan lekt med tanken om mord - vilket sms:en till (den hemliga) älskarinnan visade. Och DET visste vi inte innan, även om polisen visste det. Så vad du än tycker om Jeong så har hon rotat fram en del. Om hon har en agenda, förutom att vilja veta, så spelar det ju egentligen ingen roll, så länge vi får info. Eller? Alla journalister vill rota. Annars vore de inte mycket till journalister.
Citera
2018-02-23, 12:39
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Självklart var valet av Kim perfekt för honom. "Minsta motståndets lag" liksom, hon ville ju så gärna göra en intervju så han behövde inte ragga upp något okänt offer och övertala till en ubåtsresa.
Hon var i närheten, kunde komma med kort varsel. Avskedsparty hade nyss börjat, självfallet var då pojkvännen upptagen ett tag med att ta hand om deras gäster. Alkohol, fest, skulle nog ta ett tag innan någon börjar oroa sig.

Han hade nog haft siktet inställt på Kim sen ett tag, av olika anledningar var hon ett idealoffer för honom. Utseende - snygg, långt rött hår. Livfull, ganska känd, seriös, ambitiös osv.
Kan inte direkt släppa tanken att PM är fixerad vid rött hår på kvinnor, att det är en likhet med hans mamma. Att offret blir en symbol för mamman som han "hämnas på och dödar" när han dödar Kim.
Som en tvångstanke om hämnd för att han övergavs som liten.

Är ju något som är riktigt underligt och det är att han som vuxen beskriver förlusten av sin mamma som typ "vem bryr sig"? Inget han ens brydde sig om eller tänkte på - försöker han få det till.
Allvarlig förträngning tror jag. Växa upp med sin gamla pappa som inte visade några känslor utan spred sitt kvinnohat - och förtal av mamman till lille sonen.

Så närheten geografiskt, att hon var journalist och skulle komma "när han ropar", hennes sätt att vara, positiv och livfull och hennes utseende med det långa röda håret - dessa saker tillsammans var nog de kvalitéer PM var ute efter.

Kims vänninas artikel är mycket välskriven. Hon söker svar. Hon tar vid där Kim slutade.
Artikeln är skriven för att hon söker svar, för sin skull. Men framförallt för Kims skull.
Hon vet att Kim skulle ha gjort detsamma om det gällt henne. Och, det är på hennes villkor.
PM framstår och avslöjas som det ensamna, vedervärdiga kräk han är.
Det förstår alla, utom han själv kanske.
Angående att PM inte bryr sig om förlusten av mamman. Jag tror det är sant. Han har inga normala känslor för andra människor.

Tänker på vad hans fru eller exfru tycker om att han genast raggar på en ny, så snart efter uppbrottet.
Men det var ju iofs ingen ny grej i deras förhållande. Hoppas verkligen att hon kan lägga allt bakom sig.
Citera
2018-02-23, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Angående att PM inte bryr sig om förlusten av mamman. Jag tror det är sant. Han har inga normala känslor för andra människor.

Tänker på vad hans fru eller exfru tycker om att han genast raggar på en ny, så snart efter uppbrottet.
Men det var ju iofs ingen ny grej i deras förhållande. Hoppas verkligen att hon kan lägga allt bakom sig.
Hade DU kunnat lägga bakom dig att din man sedan 6 år begått ett sånt här dåd? Hon kommer bära med sig det resten av sitt liv.
Citera
2018-02-23, 13:49
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hade DU kunnat lägga bakom dig att din man sedan 6 år begått ett sånt här dåd? Hon kommer bära med sig det resten av sitt liv.
Jag hade ju aldrig fallit för karln från början.
Och jag tänkte mest på att alla kärlekskänslor är döda och begravda. Sedan är vi olika. En del klarar sig och går vidare och andra ältar i evighet. Jag hoppas hon går vidare. Är det fel av mig?
Citera
2018-02-23, 13:53
Medlem
Citat:
Jag hade ju aldrig fallit för karln från början.
Och jag tänkte mest på att alla kärlekskänslor är döda och begravda. Sedan är vi olika. En del klarar sig och går vidare och andra ältar i evighet. Jag hoppas hon går vidare. Är det fel av mig?
Nja - vi tänker nog lite olika där. Ältar kanske man inte gör, men kan nog tänka mig att hon kommer prata om här till och från ganska länge när man varit hårt involverad i karln. Att skaka av sig och gå vidare helt och hållet är nog ganska svårt. Nej, det är verkligen inte fel av dig, jag hoppas detsamma. Men tror i så fall att det kommer ta lång tid för S*rid att läka från detta. Även om kärleken är slut, så har hon dock haft ett samliv och äktenskap med honom. Dessutom har hon hjälpt till mycket i verkstan i hans olika projekt. Han lär inte ha en enda vän kvar. Inte någon. Snacka om att bli ensam.
Citera
2018-02-23, 14:17
Medlem
Citat:

Högfungerade autister saknar såklart inte känslor, men vissa högfungerade autister förtingligar uppenbarligen andra människor.

Man är viktig när man i samma rum som autisten, och går man ut är det som att släcka en lampa. Poff, man är borta, oviktig, en försvunnen grej bara...

För vissa autister är den normala känsloabstraktionen (en osynlig person är fortfarande viktig och levande) omöjlig att hantera.

Synlig: viktig och levande. Osynlig: oviktig och har knappt funnits.

Och Madsens upplevelse av en anhörigs död är kanske mkt olika andra människors... När mamma upphör att finnas är det kanske som om hon aldrig funnits.

Och vad allt detta möjligen kan betyda för djupt störda våldsbrottslingar, pervon och mördare, det kan envar lätt föreställa sig.

Det finns en kuslig logik bakom de mest bisarra sexbrott...

Och för en snubbe som Madsen är relationen till ett mordoffer kanske ytterst levande, intensiv.

Han finner kanske ett värde som levande människor inte erbjuder.
Citera
2018-02-23, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Det stämmer inte. Och att Stone gjort någon jävla pop-skala bryr jag mig inte om.

Edit: Det kom ut taskigt, men har inte tid med att utveckla just nu. Kan bara säga att sexualsadism förutsätter empatisk inlevelsesförmåga, och att det finns kognitionsvetenskaplig evidens som understödjer att sexualsadister är empatiska men har en patologisk reaktion på andras smärtsignal.

Vore superintressant att läsa mer om det sista, du kanske minns var denna evidens publicerats, vem som forskat på det eller något annat som man kan använda sig av för att hitta rätt? Du kanske till och med har namnet på en forskningsartikel?
Citera
2018-02-23, 17:05
Medlem
Intressant, skulle också vilja veta mer. Jag tror också att påståendet stämmer.
Citera
2018-02-23, 17:24
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Vore superintressant att läsa mer om det sista, du kanske minns var denna evidens publicerats, vem som forskat på det eller något annat som man kan använda sig av för att hitta rätt? Du kanske till och med har namnet på en forskningsartikel?

Tror att den hette något i stil med "increased temporal activation in sadists when observing pain" eller något. Det är verkligen inte någon intressant upptäckt, utan mer "jaha, dom blir kåta". Minns att jag sett något annat studie som fann att sexualsadister hade vanlig hjärnaktivitet förutom typ den där grejen då. Men psykopater har nedsatt aktivitet i diversa områden associerat m. behandling av mentala cues från andras ansikten. Och typ overall saknar dom koll på sin omgivning.

Anyways, mht. om sexualsadister är psykopater, så kan nämnas att sadism är knytit till sexuelt våld men inte till andra beteendeproblemer associerat med. Ifall dom var coextensiva, så skulle det motsatta stämma.
Citera
2018-02-23, 18:56
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Det jag mener är att även denna sidan är mycket mer tråkig, psykologiskt sett, än vad ni gör den. Han är psykopat. Ni tror att han måste ha någon helt sjuk drift. Ni fattar tydligen inte hur lätt det är att ta en kniv och sticka den i någon. Ni fattar inte heller att inte alla bryr sig om konsekvenser, eller tycker att livsförändringar är hemska. Det rör sig inte om några djupa, sexualsadistiska drifter, det rör sig om en psykopat som ville ha lite spännande och vulgär action. Tror jag. Sexualsadister har dessutom vanligvis empatisk förmåga. De är inte psykopater. Peter är en psykopat.
Precis, det är vad jag också tror, men med det undantaget att Det även njöt av själva planeringen. Det var en njutbar akt i flera njutbara delar. 1. Förhandsvisning till omgivningen. 2. Planering. 3. Verkställande. 4. Roliga minnen.
Sedan börjar det om igen på akt 1. Osv, osv.
Citera
2018-02-23, 19:03
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Bra gissning. Det var också min tanke, såklart. Undrade om "kattkärring" var slang eller uttryck för en specifik personlighetstyp hos kvinnor.

He,he det blev lite fel. Jag tenkte på en godhetstyrann( inte en "crazy cat lady").Med godhetstyrann menar jag en människa som är så känslostyrd att hen gjör konkret kunnskap om värkligheten irrelevant. Dom står alltid på den "goda sidan" och skiter fullkomligt i alla fruktansvärda konsekvenser deras extremliberala livssyn har. Här i landet blir dom av hederligt folk ansedda som et samhällsproblem. Inget fel med med kvinnor som har en katt eller två.
Senast redigerad av kugutt 2018-02-23 kl. 19:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in