2018-02-19, 13:23
  #1909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Skriv så att folk här på FB förstår!

Men du har helt rätt. Det kan mycket väl vara så att det frågeställarens mamma gav bort ska räknas som förskott på arv och tas med i bouppteckningen. Kruxet här är förstås att gåvan inte var till frågeställarens syster utan till systerns barn. Hur det fungerar då vet jag inte, även om jag tycker det verkar konstigt att man kan runda lagen så enkelt.

Däremot förstår jag inte varför du citerade mig då jag tog något helt annat. Det jag tog upp, var att för att mamman ska kunna ge bort huset, krävs det pappans uttryckliga tillåtelse i hans testamente. Jag är säker på att det är enklast att börja där.

Anledningen till att jag citerade dig var att du citerade mig och din kommentar gav sken av att du kanske inte riktigt förstod vad jag menade.

I det aktuella fallet handlar det inte om förskott på arv, utan av en gåva utan genuin gåvoavsikt. Om gåvogivaren har nyttjanderätten kvar till sin död rör det sig inte av en gåva i juridisk mening. "Gåvan" blir istället av testamentorisk art, alltså som att den skulle ha ingått i ett testamente. Fastigheten ska med andra ord inte behandlas som en gåva, utan som om ett testamente funnits. Innebörden av det blir att gåvan kan beslutas ogiltig om det inte finns tillräckligt mycket kvar i kvarlåtenskapen (värdet på fastigheten inräknat förstås) för att täcka laglotten.

Edit: Inte fastighet, det var visst en lägenhet.
__________________
Senast redigerad av Sockerholic 2018-02-19 kl. 13:26.
Citera
2018-02-19, 13:36
  #1910
Medlem
För att exemplifiera:

X dör och efterlämnar en förmögenhet om 1 000 000 kronor och 6 bröstarvingar. Tidigare har X gett bort en lägenhet till Y (vem det är är irrelevant) som vid frånfället är värd 2 000 000 kronor med förbehållet att X får nyttja lägenheten till sin död. Om vi bortser ifrån lägenheten blir laglotten 500 000/6 kronor. Enligt 7:4 ÄB är dock gåvan att likställa med ett testamente då gåvan inte givits med genuin gåvoavsikt, med den följden att laglotten istället blir 1 500 000/6. Eftersom den resterande kvarlåtenskapen inte räcker för att täcka laglotten kan bröstarvingarna kräva att gåvan ska gå åter (alternativt att gåvotagaren betalar 500 000 till dödsboet).

Det handlar inte om förskott på arv, utan om en gåva som inte givits med genuin gåvoavsikt och som därmed ska räknas med i kvarlåtenskapen.
Citera
2018-02-19, 14:14
  #1911
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerholic
För att exemplifiera:

X dör och efterlämnar en förmögenhet om 1 000 000 kronor och 6 bröstarvingar. Tidigare har X gett bort en lägenhet till Y (vem det är är irrelevant) som vid frånfället är värd 2 000 000 kronor med förbehållet att X får nyttja lägenheten till sin död. Om vi bortser ifrån lägenheten blir laglotten 500 000/6 kronor. Enligt 7:4 ÄB är dock gåvan att likställa med ett testamente då gåvan inte givits med genuin gåvoavsikt, med den följden att laglotten istället blir 1 500 000/6. Eftersom den resterande kvarlåtenskapen inte räcker för att täcka laglotten kan bröstarvingarna kräva att gåvan ska gå åter (alternativt att gåvotagaren betalar 500 000 till dödsboet).

Det handlar inte om förskott på arv, utan om en gåva som inte givits med genuin gåvoavsikt och som därmed ska räknas med i kvarlåtenskapen.

Jag håller med dig, och såvitt jag kan se har du helt rätt. Det jag vill påpeka är att det är enklast att börja med pappans testamente, för att se om modern överhuvudtaget kunde skänka bort mer än sin halva av fastigheten/lägenheten.

Frågeställaren är orolig för kostnaden. Att börja med att kontrollera pappans testamente är enkelt. Om mamman inte fick skänka så är det bara att köra på. Annars för man tänka till igen kanske.
Citera
2018-02-19, 15:50
  #1912
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Är lite osäker här så ta detta med en nypa salt.

Är ni allihop helsyskon och var era föräldrar gifta när er far gick bort? I så fall antar jag att er mor satt kvar i det som vanligen kallas "orubbat bo" dvs ni fick inte ut ett arv efter far vid hans dödsfall. Om så är fallet är det möjligt att er mor inte hade rätt att skänka bort allt. Värt att kontrollera i alla fall.

Hursomhelst ska ni ta in en opartisk boutredningsman och inte låta er syster teckna boet. Det kostar lite men i ett fall låter det som att det är värt pengarna.

Jag skulle även se till att räkenskaperna för den tid er syster var god man gås igenom noggrant. Efter vad du beskrivit är det möjligt att hon tagit sig friheter som inte var förenliga med uppdraget.

Eftersom syrran har hand om detta och ber alla andra dra åt helvete så fort vi ens frågar något så vet jag inte riktigt hur man skall göra.

Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag håller med dig, och såvitt jag kan se har du helt rätt. Det jag vill påpeka är att det är enklast att börja med pappans testamente, för att se om modern överhuvudtaget kunde skänka bort mer än sin halva av fastigheten/lägenheten.

Frågeställaren är orolig för kostnaden. Att börja med att kontrollera pappans testamente är enkelt. Om mamman inte fick skänka så är det bara att köra på. Annars för man tänka till igen kanske.

Pappa har varit död sen 15 år sedan och mamma köpte huset efter hans död.
__________________
Senast redigerad av qirtero 2018-02-19 kl. 16:02.
Citera
2018-02-19, 21:05
  #1913
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerholic
För att exemplifiera:

X dör och efterlämnar en förmögenhet om 1 000 000 kronor och 6 bröstarvingar. Tidigare har X gett bort en lägenhet till Y (vem det är är irrelevant) som vid frånfället är värd 2 000 000 kronor med förbehållet att X får nyttja lägenheten till sin död. Om vi bortser ifrån lägenheten blir laglotten 500 000/6 kronor. Enligt 7:4 ÄB är dock gåvan att likställa med ett testamente då gåvan inte givits med genuin gåvoavsikt, med den följden att laglotten istället blir 1 500 000/6. Eftersom den resterande kvarlåtenskapen inte räcker för att täcka laglotten kan bröstarvingarna kräva att gåvan ska gå åter (alternativt att gåvotagaren betalar 500 000 till dödsboet).

Det handlar inte om förskott på arv, utan om en gåva som inte givits med genuin gåvoavsikt och som därmed ska räknas med i kvarlåtenskapen.

Räcker att en bröstarvinge begär att gåvan går åter? nu är det ju så att något annat syskon kan vara på hennes sida, att hon mutar dom t.ex. förmögenheten är ju 0 allt har getts bort innan hon dog, så det borde inte vara särskilt svårt att iaf få 50% av huset om alla gåvopapper är i ordning och hon bott kvar tills dagen hon dog tänker jag.

Det är ju helt klart en icke betungande gåva.
__________________
Senast redigerad av qirtero 2018-02-19 kl. 21:15.
Citera
2018-02-20, 02:51
  #1914
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Räcker att en bröstarvinge begär att gåvan går åter? nu är det ju så att något annat syskon kan vara på hennes sida, att hon mutar dom t.ex. förmögenheten är ju 0 allt har getts bort innan hon dog, så det borde inte vara särskilt svårt att iaf få 50% av huset om alla gåvopapper är i ordning och hon bott kvar tills dagen hon dog tänker jag.

Det är ju helt klart en icke betungande gåva.

Ja, det räcker med att du gör det.

Jag rekommenderar att du printar ut Ärvdabalken och börjar läsa. Det är inte lätt. Eller jag tycker inte det i alla fall. Men all argumentation och frågor grundar sig i lagen. Så efter ett tag kommer der.
Citera
2018-02-20, 03:30
  #1915
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Ja, det räcker med att du gör det.

Jag rekommenderar att du printar ut Ärvdabalken och börjar läsa. Det är inte lätt. Eller jag tycker inte det i alla fall. Men all argumentation och frågor grundar sig i lagen. Så efter ett tag kommer der.
Såg att hemförsäkringen täcker advokatkostnader för arvstvister.
Nu är det ju såpass att jag måste anlita en jurist då jag inte ens får tag på min syster som har hand om allt och hon vägrar att samarbeta.
Nu vet jag iaf vad jag ska säga till juristen och tar upp det med icke betungande gåva så får jag se vart det går därifrån.
__________________
Senast redigerad av qirtero 2018-02-20 kl. 03:55.
Citera
2018-02-20, 04:42
  #1916
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Eftersom syrran har hand om detta och ber alla andra dra åt helvete så fort vi ens frågar något så vet jag inte riktigt hur man skall göra.
[...]
Pappa har varit död sen 15 år sedan och mamma köpte huset efter hans död.
Först beklagar jag att ni behöver gå igenom detta!

Det första jag tycker du/ni ska göra är att ta kontakt med Skatteverket (https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/bouppteckning/fragorombouppteckning.4.15532c7b1442f256bae720.htm l). Du kommer förmodligen att hamna i telefonkö ett tag men de är väldigt hjälpsamma när du väl kommer fram. Se till att ha personnumren till hands så går det snabbare. De kan lotsa dig rätt.

Sedan tycker jag att du även ska ta kontakt med överförmyndaren i kommunen där din mamma bodde. Överförmyndaren har till uppgift att kontrollera att den gode mannens arbete skötts på rätt sätt. Berätta om dina farhågor så kan du säkert få hjälp där också.

Lycka till!
Citera
2018-02-22, 17:17
  #1917
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Först beklagar jag att ni behöver gå igenom detta!

Det första jag tycker du/ni ska göra är att ta kontakt med Skatteverket (https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/bouppteckning/fragorombouppteckning.4.15532c7b1442f256bae720.htm l). Du kommer förmodligen att hamna i telefonkö ett tag men de är väldigt hjälpsamma när du väl kommer fram. Se till att ha personnumren till hands så går det snabbare. De kan lotsa dig rätt.

Sedan tycker jag att du även ska ta kontakt med överförmyndaren i kommunen där din mamma bodde. Överförmyndaren har till uppgift att kontrollera att den gode mannens arbete skötts på rätt sätt. Berätta om dina farhågor så kan du säkert få hjälp där också.

Lycka till!

Tack, det dom ville att man skulle göra var att ringa tingsrätten och skaffa en boutredningsman, eftersom det inte finns en enda krona i dödsboet är det något man får bekosta själv och som jag fattat det kostar det runt 30-40000 kr, så om det inte går min väg har jag förlorat dessa pengarna.
SÅ det blir nog så att syrran vinner denna och får allt

Hemförsäkringen täckte tydligen bara rättegångskostnaderna.
Citera
2018-02-22, 17:35
  #1918
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
Tack, det dom ville att man skulle göra var att ringa tingsrätten och skaffa en boutredningsman, eftersom det inte finns en enda krona i dödsboet är det något man får bekosta själv och som jag fattat det kostar det runt 30-40000 kr, så om det inte går min väg har jag förlorat dessa pengarna.
SÅ det blir nog så att syrran vinner denna och får allt

Hemförsäkringen täckte tydligen bara rättegångskostnaderna.

Har du skaffat fram din pappas testamente?

Du behöver ett personnummer, det räcker med din mammas om du inte kan din pappas.

Ring Skatteverket och be att få din pappas bouppteckning. Efter lite telefonarbete skickar de den till dig som PDF. I bouppteckn ok nogen finns testamentet.

Den formulering du ska leta efter är hur din pappa testamenterade fastigheten/lägenheten. Står det "full äganderätt" är det nog rätt kört. Men ingen formulering eller andra uttryck som "förfoganderätt" och annat ger goda möjligheter, att din mamma inte hade rätt att ge bort den.

Hälften tillhör barnen när ena föräldern dör, och den överlevande kan inte, med vissa förbehåll, skänka bort eftersom det inte tillhör henne.

Det här måste du ta reda på ingen annan kommer att göra det åt dig.
Citera
2018-02-22, 17:38
  #1919
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Har du skaffat fram din pappas testamente?

Du behöver ett personnummer, det räcker med din mammas om du inte kan din pappas.

Ring Skatteverket och be att få din pappas bouppteckning. Efter lite telefonarbete skickar de den till dig som PDF. I bouppteckn ok nogen finns testamentet.

Den formulering du ska leta efter är hur din pappa testamenterade fastigheten/lägenheten. Står det "full äganderätt" är det nog rätt kört. Men ingen formulering eller andra uttryck som "förfoganderätt" och annat ger goda möjligheter, att din mamma inte hade rätt att ge bort den.

Hälften tillhör barnen när ena föräldern dör, och den överlevande kan inte, med vissa förbehåll, skänka bort eftersom det inte tillhör henne.

Det här måste du ta reda på ingen annan kommer att göra det åt dig.

Även när morsan köpte huset efter farsans död? han var död så hur kan det ens vara relevant vad det stod i hans testamente innan hon ens köpt huset?
Har inget minne av att han ens hade något testamente och han har garanterat inte gett henne någonting för dom ogillade varandra skarpt.
__________________
Senast redigerad av qirtero 2018-02-22 kl. 17:40.
Citera
2018-02-22, 18:21
  #1920
Bannlyst
kanske bäst att låta henne göra klart bouppteckningen sen begära ut testamente, gåvopapper m.m. och då kontakta en advokat, stämma gåvomottagaren och begära att lägenheten går åter till testamentet pga icke betungande gåva.

Går det att göra så? då betalar hemförsäkringen advokatkostnaderna iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in