Citat:
Kanske ska jag inte som "novis" blanda mig i denna jättetråd, och det jag vill spekulera i har säkert redan ventilerats i några av de tusentals inläggen.
I min värld kan det mkt väl ha varit CP som höll i puffran.
Dock inte på eget bevåg, inte alls.
Däremot som ett beställningsjobb. I en mörk liten gränd på kvällen. Där fick CP en kasse pengar till sitt missbruk. En revolver och en liten plan hur det ska gå till. Och när uppdraget blev utfört så väntade en ny kasse pengar som slutbetalning.
Ser inget konstigt i att CP - med tanke på hans, hmmm, diagnos - hela tiden lyckades blåljuga.
I min värld kan det mkt väl ha varit CP som höll i puffran.
Dock inte på eget bevåg, inte alls.
Däremot som ett beställningsjobb. I en mörk liten gränd på kvällen. Där fick CP en kasse pengar till sitt missbruk. En revolver och en liten plan hur det ska gå till. Och när uppdraget blev utfört så väntade en ny kasse pengar som slutbetalning.
Ser inget konstigt i att CP - med tanke på hans, hmmm, diagnos - hela tiden lyckades blåljuga.
CP är helt utesluten som skytt.
Gunnar Wall kom över obduktionsdokumentet på Palme som han redogjorde för i sin senaste bok, han hittade ett hål i hemligstämpeln och lyckades beställa detta och som framgår där är att det är en gravt utbildad skytt, en millitär, Polis, underättelseperson som vet var man ska sikta för att döda en person på sekunden.
Skottet tog i korsryggen på OP och rispan på LP:s rygg utgår från samma punkt i korsryggen som OP.
Meningen var att båda skulle dö, men vad mördaren inte räknade med var att LP började vrida på överkroppen sekunden efter första skottet då OP säckade ihop och kulan därmed träffade korsryggen utmed ryggen och kulan rispade ryggsidan och gick längs med ryggen i stället för in i kroppen.
Mördaren antog att LP var träffad när hon sjönk ihop bredvid OP, han stannade inte tillräckligt lång stund för att inse sitt misstag.
Detta tyder på att det är en sådan säker skytt att han visste att båda skulle dö, obduktionspapperen bevisar detta eftersom OP dog stående på sekunden efter att kulan slitit hål i kroppspulsådern.
CP var ingen kall och beräknande människa, det finns ingenting som ens tyder på att han skulle klarat av detta i vad obduktionen visar, och det har varit min övertygelse ända sedan 80-talet att mordet utfördes av en van Hitman.
CP har aldrig mördat någon med pistol förut, han har heller aldrig varit våldsam utan narkotika i kroppen, mordet på Kungsgatan var gjort i en narkotikapsykos och var oerhört slabbigt utfört och med bajonett.
Jag har alltid utgått från de första vittnesmålen, och på plats fanns en man som var boende i Rotebro och dagligen såg CP och han är den person som tydligast såg mördaren bakifrån och han kunde efter ett CP gripits konstatera att CP var inte den man han såg och detta vidhåller han än i denna dag.
I de nya vittnespsykologiska rönen som finns presenterade så är alla vittnesmål från de ursprungliga vittnena när de konfronterades med CP två år efter mordet värdelösa eftersom polisen överförde omedveten information som gjorde att de trodde de sett CP. Det är deras första vittnesmål på plats 1 mars 1986 som är de enda väsentliga vittnesmålen och beskrivningen av hur mördaren var klädd stämmer inte alls in på hur CP var klädd denna kväll.
Det var sådan överföring som ständigt pågick mellan Seppo Pentinen och Thomas Quick