2018-02-22, 13:46
Medlem
Novamis avatar
Hej,
har just öppnat enskild firma och ska själv låna ut privata pengar till företaget för uppstart, hur bokför jag de, på ett korrekt sätt? samt återbetalningen till mig själv (för lånet) varje månad? Inga räntor eller liknande utan raka amorteringar? Kan tänka mig att det kan ta up till 2 år att betala av, men vill gärna läögga in lånet som klupsumma.
Tack snälla på förhand
Citera
2018-02-22, 13:52
Medlem
Så funkar det inte i enskild firma. Du kan inte låna av dig själv.
Citera
2018-02-22, 14:04
Medlem
Hittade några trådar i Vismas forum som kanske kan vara till hjälp

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/3pukodlwgk1r2

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/3jpbr056rojxa
Citera
2018-02-22, 14:07
Medlem
St-Sixtuss avatar
Ni kan inte låna av er själv men ni kan göra en egen insättning i firman som ej räknas in i vinsten.

https://www.speedledger.se/om-bokforing/bokforingstips/grunder-bokforing/egen-insattning-enskild-firma/
Citera
2018-02-22, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Så funkar det inte i enskild firma. Du kan inte låna av dig själv.

I princip är det just det man gör med en egen insättning. När det sedan är lämpligt avräknas det mot eget uttag.
Citera
2018-02-22, 14:41
Medlem
Novamis avatar
Tack för grymma svar alla

Kanske uttrycker jag mig fel?
vid uppstarten nu, behöver jag köpa in grejjer och lite kurser mm. Efterom företaget ännu inte haft sin första kund, då utrustning exempelvis måste införskaffas för att käna pengar, så måste dem ju lånas någonstand ifrån?
Är det egen insättning man jobbar med då?
Tex. Företaget lånar 50000:- (hur eller av vem spelar ingen roll)

Sedan ska 1000.- / månad betalas tillbaka av dem dem intäkterna företaget får in pga försäljning .
Hur bokför man de?
Detta kommer att vara en jätte liten firma med låg omsättning,
ska kika på länkarna också 100-tack, ni är alltid bäst!
Citera
2018-02-22, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novami
Tack för grymma svar alla

Kanske uttrycker jag mig fel?
vid uppstarten nu, behöver jag köpa in grejjer och lite kurser mm. Efterom företaget ännu inte haft sin första kund, då utrustning exempelvis måste införskaffas för att käna pengar, så måste dem ju lånas någonstand ifrån?
Är det egen insättning man jobbar med då?
Tex. Företaget lånar 50000:- (hur eller av vem spelar ingen roll)

Sedan ska 1000.- / månad betalas tillbaka av dem dem intäkterna företaget får in pga försäljning .
Hur bokför man de?
Detta kommer att vara en jätte liten firma med låg omsättning,
ska kika på länkarna också 100-tack, ni är alltid bäst!

Grymma? Ingen som gett någon form av elaka svar här.

Om det av egna privata medel tillförs exempelvis 5000 kronor så blir det en egen insättning, alltså du krediterar 5000 på konto 2018 och debiterar samma summa mot 1930 exempelvis.
När sedan uttag skall ske, med eller utan koppling till denna insättning, skall tillgångskontot (1930) krediteras med uttaget belopp och sedan 2013 som motkonto.
Citera
2018-02-23, 09:10
Medlem
Novamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Grymma? Ingen som gett någon form av elaka svar här.

Om det av egna privata medel tillförs exempelvis 5000 kronor så blir det en egen insättning, alltså du krediterar 5000 på konto 2018 och debiterar samma summa mot 1930 exempelvis.
När sedan uttag skall ske, med eller utan koppling till denna insättning, skall tillgångskontot (1930) krediteras med uttaget belopp och sedan 2013 som motkonto.

Tack för alla svar, nej då, ingen som är elak här. Jag har några frågor till som jag undrar om någon kan hjälpa mig med?

Jag har några frågor:
• Jag har registrerat och startat företagen nu feb 2018, när jag jag deklarera, lämna in mitt första förenklande årsbokslut? Är det i maj 2019? Eller redan nu i maj 2018?
• Moms: Jag ser att det är ifyllt att jag ska redovisa momsen 1 gång per år- men kan jag redovisa den oftare om jag vill, typ var 3dje månad? Om inte oftare, så är frågan samma som ovan. Ska min moms redovisas redan nu i maj 2018, eller maj 2019, om båda alternativ är fel, är jag jätte tacksam för info vad som gäller för just mig och mitt företag.
• Får jag lägga in kostander, som tex konsult avgifter för uppstaret, kan jag ta med den i bokföringen? Samma fråga gäller för avgiften till bolagsverket, kan man ta med den i bokföringen?

Bokföring / eget kapital, egen insättning eget uttag:
Blir det någon skillnad om jag:
alt 1: sätter in eget kapital i kassan och sedan betalar från kassa/bank kontot: 1930
till alt 2. betalar från det privata kontot: 2018
Spelar det någon roll?

Ni är guld, tack snälla om någon orkar svara!
Citera
2018-02-23, 09:35
Medlem
I vissa fall kan det vara fördelaktigt att använda sig av positiv räntefördelning om man satt in mycket privata pengar i sin enskilda firma. Då skattar man i läget kapital, dvs bara 30%.
Citera
2018-02-23, 09:47
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novami
Tack för alla svar, nej då, ingen som är elak här. Jag har några frågor till som jag undrar om någon kan hjälpa mig med?

Jag har några frågor:
• Jag har registrerat och startat företagen nu feb 2018, när jag jag deklarera, lämna in mitt första förenklande årsbokslut? Är det i maj 2019? Eller redan nu i maj 2018?
• Moms: Jag ser att det är ifyllt att jag ska redovisa momsen 1 gång per år- men kan jag redovisa den oftare om jag vill, typ var 3dje månad? Om inte oftare, så är frågan samma som ovan. Ska min moms redovisas redan nu i maj 2018, eller maj 2019, om båda alternativ är fel, är jag jätte tacksam för info vad som gäller för just mig och mitt företag.
• Får jag lägga in kostander, som tex konsult avgifter för uppstaret, kan jag ta med den i bokföringen? Samma fråga gäller för avgiften till bolagsverket, kan man ta med den i bokföringen?

Bokföring / eget kapital, egen insättning eget uttag:
Blir det någon skillnad om jag:
alt 1: sätter in eget kapital i kassan och sedan betalar från kassa/bank kontot: 1930
till alt 2. betalar från det privata kontot: 2018
Spelar det någon roll?

Ni är guld, tack snälla om någon orkar svara!
Du deklarerar i maj 2019, samma med momsen om du inte handlar med land utanför EU då deklarerar du momsen i februari 2019. Du kan redovisa den oftare om du vill, kolla bolagsverket där finns info.

Alla kostnader som är för företaget får du ta upp i bokföringen, även konsultationer av olika slag. Osäker på avgiften till bolagsverket men tror att den är avdragsgill. Anlita en redovisningskonsult för löpande bokföring, moms och deklaration så får du svar och hjälp med allt sånt.
Citera
2018-02-23, 11:49
Medlem
Novamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
Du deklarerar i maj 2019, samma med momsen om du inte handlar med land utanför EU då deklarerar du momsen i februari 2019. Du kan redovisa den oftare om du vill, kolla bolagsverket där finns info.

Alla kostnader som är för företaget får du ta upp i bokföringen, även konsultationer av olika slag. Osäker på avgiften till bolagsverket men tror att den är avdragsgill. Anlita en redovisningskonsult för löpande bokföring, moms och deklaration så får du svar och hjälp med allt sånt.

Återigen, tack för alla Informativta svar!
Ni är bäst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in