2018-02-22, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Fast jag tror att Schenker missat den lilla detaljen med köplagen, Postnord betalar ju till mottagaren - så det är ju interssant hur de ställer sig till detta

Dom behöver inte bry sig om Köplagen som ju gäller mellan er. Dom har inget med det att göra. Mellan avsändaren och Schenker gäller konsumentköplagen.
Citera
2018-02-22, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femme.Fatale
Polisanmäl henne.
Ta reda på vem hon är och hota med att hänga ut henne på Facebook etc. Finns sidor där man hänger ut bedragare.

Det är inget brott så det finns inget att polisanmäla.

Det andra du nämner är förtal och är ett brott.
Citera
2018-02-22, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Det är inget brott så det finns inget att polisanmäla.

Det andra du nämner är förtal och är ett brott.
Okey du anser att det inte är ett brott men vad säger du om att säljaren faktist står i skuld till köparen eftersom att hon erfått pengar 2 ggr för varan. Varan har ju bevisligen inte heller kommit fram till säljaren.Detta kan du inte anse vara rätt och det är detta som tingsrätten får kika lite närmare på. Säljaren ska sätta in pengar på köparens konto då har dels säljaren fått betalt för sin vara som kommit bort och köparen har fått tillbaka pengar för en vara som han inte fått. Okey! TINGSRÄTTEN nästa!
Senast redigerad av leosurvey 2018-02-22 kl. 13:17.
Citera
2018-02-22, 13:30
Medlem
Som sagt, köplagen hit och dit ingenting är skrivet i sten när det gäller den. Det är tingsrätten som slår klubban i bordet.
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/koplagen/
Citera
2018-02-22, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Kör hårt!

Du tänker fogden först då?
Om hon inte betalar där så vidare till tingsrätten?

Men då får jag kolla henne på ratsit eller liknande först?
Har hon redan skulder till fogden så känns det onödigt eftersom jag aldrig lär få några pengar då väl?
Citera
2018-02-22, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hstd74
Du tänker fogden först då?
Om hon inte betalar där så vidare till tingsrätten?

Men då får jag kolla henne på ratsit eller liknande först?
Har hon redan skulder till fogden så känns det onödigt eftersom jag aldrig lär få några pengar då väl?
Nu går vi in i skedet med ansökningar och avgifter samt vem får stå för rättegångskostnaderna. Nu gäller det att vara 100% säker på vad man gör. Sedan gäller det också att mentalt vara förberedd på vad som väntar. Sedan måste man också vara fullständigt klar med hur stor är chansen att du kommer vinna målet. När det gäller just detta med vilken du ska du välja fogden eller tingsrätten direkt är jag osäker på just nu. Men det finns ett helt hav av info på google om det. Samtidigt varför inte lägga ut en tråd här på FB hur gör man en stämningsansökan kontra ansökan skuld till kfm. För något år sen fanns en person här på FB kallad för "tingsnotarien". Han hade suttit med som nämndeman i tingsrätten i många år och den mannen var så j-a bra ingen slog honom på fingrarna när det gällde juridik. Sedan en bra sida är Lawline där du ställer frågan i sökrutan där man då har en sökbank med alla svar på frågor som dykt upp under åren. 2 saker du måste göra till att börja med är. Reda ut kfm först eller tingsrätten direkt. Ställ frågan här på FB som en ny tråd. Det andra är samla in alla dokumentationer du någonsin kan som du haft med människa swich transportföretaget osv detta kommer att bli din akt för eventuellt ansökan tingsrätten. Du verkar ordningsam så jobba metodiskt och eftertänksamt och låt inte ilskan ta överhanden. Kärringen ska ned på knä! Men Ratsit ja! att hon inte har betalningsanmärkning sedan tidigare. Det är en springande punkt.
Citera
2018-02-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Detta kan du inte anse vara rätt
Det är självklart inte rätt men det är inget brott utan att civilrättsligt ärende.
Citera
2018-03-12, 05:17
Medlem
Har haft en del annat att tänka på och har därför inte orkat ta hand om kärringen som är skyldig mig pengar.
Men tittade in lite på ratsit idag och hittade följande när jag skulle beställa upplysningar på henne.

Citat:
Är du osäker på om du har ett giltigt skäl att beställa en upplysning var god kontakta kundtjänst innan upplysningen beställs. Brott mot bestämmelse om legitimt behov är straffbart enligt kreditupplysningslagen (1973:1173) § 9 och 19 §. Notera att en upplysningskopia sänds till den omfrågade personen med uppgift på vem som har beställt upplysningen. Legitimt behov krävs dock inte vid beställning av upplysning på näringsidkare, d.v.s. företagare, styrelseledamöter, delägare, VD och enskilda näringsidkare.

Betyder detta att jag inte har rätt att "kolla upp" henne?
Jag fattar att jag kan göra det ändå men e det nån risk med att göra det?`
Vad händer i värsta fall?
Citera
2018-03-12, 07:02
Medlem
Beloppet är förlitet för att tingsrätten skall pröva det.

Du kan gå via fogden, men hon kan bestrida och ingenting kommer hända.

Bedrägeri? Finna inget uppsåt för bedrägeri.
Att hon inte betalat dig är civilrättsligt.
Senast redigerad av Adjektivet 2018-03-12 kl. 07:05.
Citera
2018-03-12, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Beloppet är förlitet för att tingsrätten skall pröva det.
Källa på det?
Citera
2018-03-12, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hstd74
Har haft en del annat att tänka på och har därför inte orkat ta hand om kärringen som är skyldig mig pengar.
Men tittade in lite på ratsit idag och hittade följande när jag skulle beställa upplysningar på henne.

Betyder detta att jag inte har rätt att "kolla upp" henne?
Jag fattar att jag kan göra det ändå men e det nån risk med att göra det?`
Vad händer i värsta fall?

Ring kronofogden istället på 0771-73 73 00 och fråga. Kostar ingenting och du kan presentera dig som Kalle Anka eller vem fan som helst.
Citera
2018-03-12, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Ring kronofogden istället på 0771-73 73 00 och fråga. Kostar ingenting och du kan presentera dig som Kalle Anka eller vem fan som helst.

Och fråga om personer har skulder där?
Menar du att dom lämnar ut den infon till vem som helst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in