Citat:
Ursprungligen postat av
menpalla
Så mycket svammel här så man vet inte var man ska börja. Det finns inte ett exempel på gravitation i hela världen. Ge dig ut i naturen och försök hitta exempel på där mindre objekt sitter fast vid större, eller ännu hellre, där mindre objekt snurrar runt större. Lycka till. Om du inte hittar nått exempel, varför inte ordna med ett eget experiment som visar på det. Eller är det precis som med jordens påstådda böjning, där jorden är för stor för att man ska kunna bevittna den, att objektet måste vara så stort innan saker fastnar att man inte kan testa det?
Ta upp en sten och släpp den. Observera hur den dras till jorden igen. Där har du beviset på gravitation. Att ta två små föremål för att se om de "fastnar" i varann är futilt på jorden och dess betydligt kraftigare gravitationsfält. Vill du se dem fastna måste du göra experimentet i fritt fall eller där jordens gravitation kompenserats bort (Cavendish experiment).
Citat:
Ursprungligen postat av
menpalla
Du har två kompisar här i tråden som heter ConnyKlasson och RostigHink, dom säger att det inte räcker med en mil utan att man måste upp på 40 mil till ISS för att bevittna kurvan. Och dom har detta som heltidsjobb så dom borde veta.
https://www.youtube.com/watch?v=uMImHOdr5iE
Exakt hur högt man måste upp har jag inte räknat ut, jag nöjer mig med att ISS flyger mer än väl så högt för att man ska se kurvan. Fast du förnekar väl i din enfald att ISS ens existerar. Jag vet inte omständigheterna kring klippet du länkade men om det är korrekt så är 30 km inte tillräckligt högt.
Citat:
Ursprungligen postat av
menpalla
Trams. Imbecillt. Det förvånar mig att någon som klarar av att skriva svenska överhuvudtaget tror på sådan idioti. Hur kan det förekomma midnattssol på Antarktis med en så löjlig modell?
Citat:
Ursprungligen postat av
menpalla
NASA har förklarat hur bilden gjorts av en stor mängd bilder tagna av lågflygande satelliter.
https://visibleearth.nasa.gov/view.php?id=57723
Om du har bevis för att den är målad så fram med dem. Ett collage av fotografier, ja, men inte "målad".
Citat:
Ursprungligen postat av
menpalla
Det där är en vandringssägen. Det stämmer inte. Dom visste mycket bättre än så.
De visste antagligen betydligt mer än du.
Citat:
Ursprungligen postat av
menpalla
Vetenskap ska kunna testas upprepas observeras falsifieras etc, det var väl ingen rätt där.
GPS-systemet är ett levande bevis på att tidsdilationen existerar. Vetenskap som testas kontinuerligt så länge GPS fungerar. Att vi lätt kan falsifiera hypotesen att jorden är platt är även det exempel på vetenskap i arbete. Ovan nämnda GPS-system är ett exempel som falsifierar plattjorden och om ni kallar det fejk så är det upp till er plattskallar att falsifiera det. Det duger inte med att gnälla fejk varje gång er kognitiva dissonans slår till. Ni gnäller över att vi inte bevisar att jorden är rund. Det behöver vi inte utan det är ni som påstår att jorden är platt och därmed har bevisbördan att falsifiera utsagan att jorden är rund. Vi kan mycket enkelt falsifiera plattjorden bara genom att peka på redan existerande bevis.