Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Förstår jag dig rätt att du klassificerar den som gör ett försök att stjäla en affisch som kriminell? Du tror inte att det finns tillräckligt gott om affischer för att ersätta en som blir stulen?
Förstå mig rätt, jag anser hans agerande klandervärt, men samtidigt att det saknas proportionalitet mellan brott och straff. Och, ja, jag vet att NK skapar sina egna lagar. Men oavsett system bör det väl också finnas lite utrymme för humanism och förståelse?
Warmbier tog sig olagligen in på ett stängt område av ett hotell, vilket redan det är kriminellt. I Sverige skulle han bli dömd blott för denna gärning, ”olaga intrång” torde vara adekvat.
Warmbier sätter igång med att stjäla statlig egendom. Han plockar ned en banner från en vägg. Även detta brott skulle han bli dömt för i Sverige, då stöld eller försök till stöld är kriminellt.
Warmbier erkänner sina brott och teknisk bevisning finns i form av videoupptagning.
Warmbier uppger att motivet för brottet var att han skulle erhålla betalt med motsvarande 10 000 dollar (om jag minns rätt på summan) av en kyrklig organisation som skulle använda denna banner för politiska ändamål i syfte att angripa DFR Korea.
Att stjäla statlig egendom som gäst i ett land i syfte att överräcka denna egendom till en organisation som är stationerad i ett land som DFRK är i krig med, för att användas i ett propagandakrig för att underminera DFRK är enligt DFRK ett brott som är allvarligt och förtjänar ett hårt straff.
Har jag synpunkter på straffets längd? Svar NEJ. DFRK är i sin suveräna rätt att stifta egna lagar och det är upp till de utlänningar som besöker landet att respektera lagen eller möta konsekvenserna. Warmbier erhöll en rättvis domstolsprocess och dömdes rättvist efter DFRKs lagar.
Sedan kan man diskutera varför DFRK har dessa stränga straff för ett sådant här brott, men detta är en principiell diskussion som inte handlar om Warmbier. DFRK tillämpar inga straff på områden där Sverige gör det, vilket också detta kan diskuteras – t ex verkar det vara helt OK att både sälja och röka cannabis i DFRK, hur absurt liberalt är inte detta?