2018-02-21, 19:43
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Det är skrämmande att Du SecundusSilent presenterar ett dikturproducerat dokument som bevis på att man följer mänskliga rättigheter.

Det du kallar "diktatur" är en folkdemokrati.

Den teoretiska grunden för ett oberoende rättsväsende i DFR Korea finns redovisat i det dokument jag hänvisade till. Den praktiska grunden finns naturligt nog i det domstolsförfarande som vi med egna sinnen kan bevittna, rapporterat till oss vid rättegångar där amerikaner varit inblandade i.

Bevisen för att DFRK har ett oberoende och rättvist domstolsförfarande är således mött både på en teoretisk som praktisk nivå.

Du saknar således grund för dina påstående om DFRKs rättsväsende - påståenden som är direkt falska. Kom ihåg, sanningen vinner alltid i längden, så försök hålla dig till den.
Citera
2018-02-21, 20:02
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Förstår jag dig rätt att du klassificerar den som gör ett försök att stjäla en affisch som kriminell? Du tror inte att det finns tillräckligt gott om affischer för att ersätta en som blir stulen?

Förstå mig rätt, jag anser hans agerande klandervärt, men samtidigt att det saknas proportionalitet mellan brott och straff. Och, ja, jag vet att NK skapar sina egna lagar. Men oavsett system bör det väl också finnas lite utrymme för humanism och förståelse?

Warmbier tog sig olagligen in på ett stängt område av ett hotell, vilket redan det är kriminellt. I Sverige skulle han bli dömd blott för denna gärning, ”olaga intrång” torde vara adekvat.

Warmbier sätter igång med att stjäla statlig egendom. Han plockar ned en banner från en vägg. Även detta brott skulle han bli dömt för i Sverige, då stöld eller försök till stöld är kriminellt.

Warmbier erkänner sina brott och teknisk bevisning finns i form av videoupptagning.

Warmbier uppger att motivet för brottet var att han skulle erhålla betalt med motsvarande 10 000 dollar (om jag minns rätt på summan) av en kyrklig organisation som skulle använda denna banner för politiska ändamål i syfte att angripa DFR Korea.

Att stjäla statlig egendom som gäst i ett land i syfte att överräcka denna egendom till en organisation som är stationerad i ett land som DFRK är i krig med, för att användas i ett propagandakrig för att underminera DFRK är enligt DFRK ett brott som är allvarligt och förtjänar ett hårt straff.

Har jag synpunkter på straffets längd? Svar NEJ. DFRK är i sin suveräna rätt att stifta egna lagar och det är upp till de utlänningar som besöker landet att respektera lagen eller möta konsekvenserna. Warmbier erhöll en rättvis domstolsprocess och dömdes rättvist efter DFRKs lagar.

Sedan kan man diskutera varför DFRK har dessa stränga straff för ett sådant här brott, men detta är en principiell diskussion som inte handlar om Warmbier. DFRK tillämpar inga straff på områden där Sverige gör det, vilket också detta kan diskuteras – t ex verkar det vara helt OK att både sälja och röka cannabis i DFRK, hur absurt liberalt är inte detta?
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-02-21 kl. 20:16.
Citera
2018-02-21, 20:13
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Då borde väl deras val av Kanada istället för Sydkorea vara en PR vinst för NK?

Givetvis, speciellt som Kanada kastar ut dem och låter dem få klara sig själva i det "kapitalistiska drömsamhället" S.Korea, där dessa koreaner från norr ses som en paria och där blott ett fåtal av dem klarar sig bra, medan resten hamnar utanför och nere i rännstenen.

Låt dem möta den råa kapitalism de drömt om. Är de inte nöjda med S.Korea kan de ju hoppa tillbaks till DFR Korea - om de kan, för den "strålande demokratin" i S.Korea fängslar alla som de kan som försöker ta sig till norr.

Det sistnämnda skulle ju Kanada kunna använda. Det skulle kunna ge dem från DFRK politisk asyl trots att de ljuger, med hänvisning till att S.Korea är fascistiskt och inte låter dem som bor där resa fritt.
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-02-21 kl. 20:18.
Citera
2018-02-21, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Det du kallar "diktatur" är en folkdemokrati.

Den teoretiska grunden för ett oberoende rättsväsende i DFR Korea finns redovisat i det dokument jag hänvisade till. Den praktiska grunden finns naturligt nog i det domstolsförfarande som vi med egna sinnen kan bevittna, rapporterat till oss vid rättegångar där amerikaner varit inblandade i.

Bevisen för att DFRK har ett oberoende och rättvist domstolsförfarande är således mött både på en teoretisk som praktisk nivå.

Du saknar således grund för dina påstående om DFRKs rättsväsende - påståenden som är direkt falska. Kom ihåg, sanningen vinner alltid i längden, så försök hålla dig till den.

Innan jag bemöter dina lögner tycker jag att du borde besvara följande:

Vad har ett dokument om mänskliga rättigheter upprättat av en diktaturregim för giltlighet?
Vilka oberoende organisationer kontrollerar att det följs?
Citera
2018-02-21, 20:41
Medlem
Citat:
En artikel om den bisarra Nordkoreanska politiken, åtta timmar arbete, åtta timmar hjärntvätt och därefter åtta timmar fritid som t.ex kan användas till sömn

The DPRK's founding leader had some unusual theories about social welfare

https://www.nknews.org/2018/02/toil-by-day-study-at-night-work-life-balance-in-kim-il-sungs-north-korea/

Helt enkelt ett UNDEBART liv!

Det är därför alla ögonblicksbilder som finns i omlopp, från det vardagliga livet i Pyongyang och landsbygden visar tomma sorgsna blickar, och väldigt få spontana leenden.

Världens lyckligaste befolkning!
Citera
2018-02-21, 21:09
Medlem
Citat:

Vad har ett dokument om mänskliga rättigheter upprättat av en diktaturregim för giltlighet?

NOLL = 0

Lika låg trovärdighet som SecundusMytomanus sjäv.

ICJ i Geneve har år ut och år in redogjort för vad man anser om Nordkoreas rättsväsende och dess egenproducerade handlingar.

Dessutom har man hyllmetrar med åtalspunkter tillsamman med bla ICC,
mot Nordkorea.

Det finns HUR MYCKET material som helst att ta del av, för den som är intresserad av fakta i frågan.
Citera
2018-02-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Helt enkelt ett UNDEBART liv!

Det är därför alla ögonblicksbilder som finns i omlopp, från det vardagliga livet i Pyongyang och landsbygden visar tomma sorgsna blickar, och väldigt få spontana leenden.

Världens lyckligaste befolkning!

Jag skulle vilja se SS kommentarer om det, d.v.s fördelen med att tjäna staten under dygnets vakna timmar, eller fördelen med att inte ha någon egen fritid.

En fördel för regimen måste ju vara att man inte behöver lägga så mycket tid vid matlagning och matplanering eftersom det inte finns någon mat.

Jag är dock övertygad om att människan vill ha fritid, det måste innebära att väldigt många människor i NK lider av sömnbrist
Citera
2018-02-21, 22:53
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:

Ur analytisk synvinkel är det irrelevant hur vi politiskt betecknar en stat (ex "diktatur", "demokrati", "oligarki" etc.). Likaledes är det ur analytisk synvinkel irrelevant vad "oberoende organisationer" säger om staten eller rättssytemet, såvida de inte bevisar vad de påstår (således, en "oberoende organisation" kan inte tilldelas ett sanningsvärde pga auktoritet). Giltigheten av vad den aktuella staten teoretiskt lägger fram kan bara inlösas i praxis.

Sätt X som USA, Sverige, DFRK, eller vilken annan stat som helst.
Sätt Y som det juridiska systemets oberoende.
Det relevanta är således om X har Y.

Det är visat - både teoretiskt och praktiskt - att DFRK har Y.
Diskussionen är således avgjord.
Citera
2018-02-21, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nya dokument har dykt upp som berättar att USA inte bara bombade sönder NK, de bedrev biologisk krigföring också:

The Long-suppressed Korean War Report on U.S. Use of Biological Weapons Released At Last

Written largely by the most prestigious British scientist of his day, this report was effectively suppressed upon its release in 1952. Published now in text-searchable format, it includes hundreds of pages of evidence about the use of U.S. biological weapons during the Korean War, available for the first time to the general public.

https://medium.com/@jeff_kaye/the-long-suppressed-korean-war-report-on-u-s-use-of-biological-weapons-released-at-last-20d83f5cee54

Dokumentet:

https://www.documentcloud.org/documents/4334133-ISC-Full-Report-Pub-Copy.html
https://assets.documentcloud.org/documents/4334133/ISC-Full-Report-Pub-Copy.pdf

Tack för att tar upp detta. Själv tror jag att juryn fortfarande är ute. Det har skrivits många böcker om detta, även att Japanska krigsförbrytare deltog på USA sida.
Det som får mig att tvivla är att en av de ledande Kinesiska läkarna under kriget sa senare att det var en lögn. Att det inte var sant.
Citera
2018-02-22, 01:33
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:

Du förstår dig inte heller på det uråldriga (troligen redan antika, men bevisligen förekommande under medeltiden - några år före nazismen kan man säga..) talesättet att "blod är tjockare än vatten" eller att "blodsband" refererar till en familjesamhörighet (se länk nedan) som DFR Korea ofta hänvisar till, och att folk som delat ett gemensamt land under tusentals år de facto har dessa band.

Jag blir lite orolig för dina kunskaper i koreanska. På koreanska talar man inte om blodsband och "blod är tjockare än vatten" är ett inlånat uttryck, direkt översatt, och kom in i det sydkoreanska språket på 70-talet när studiet av engelska började ta fart. I norr har det aldrig, såvitt jag kan bedöma då jag inte funnit det i några texter, smugit in sig. Språkligt sett är nordkoreanska mer renlärigt, yttre influenser, även från kinesiska, är starkt begränsade till helt moderna företeelser som mobiltelefoner, USB minnen och liknande.

Som du säkert är medveten om talar koreanerna om hus och inte blod. Blir du ingift i ett nytt hus tillhör du det, ingen talar om blodsband till din gamla familj. Det är som bekant inte heller ovanligt att män gifter in sig i kvinnans hus i de fall det saknas en son som kan ta över.
Citera
2018-02-22, 01:41
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Warmbier tog sig olagligen in på ett stängt område av ett hotell, vilket redan det är kriminellt. I Sverige skulle han bli dömd blott för denna gärning, ”olaga intrång” torde vara adekvat.

Har jag synpunkter på straffets längd? Svar NEJ. DFRK är i sin suveräna rätt att stifta egna lagar och det är upp till de utlänningar som besöker landet att respektera lagen eller möta konsekvenserna. Warmbier erhöll en rättvis domstolsprocess och dömdes rättvist efter DFRKs lagar.

Att Nordkorea är suveräna att skapa sina egna lagar har jag noll invändningar emot, det är en självklarhet. Däremot finner jag det förvånande att du anser straffets längd acceptabelt. Konsekvensen av detta blir ju att ifall du gjorde dig skyldig till olaga intrång i Sverige skulle du frivilligt acceptera flera års arbetsläger. Nu är jag ingen domare men nog skulle jag tro att en förstagångsförseelse i Sverige skulle sluta med några dagsböter. Det är ett uttryck för vår humanism, att folk skall tilldelas en möjlighet att själv inse misstaget och korrigera sitt beteende. Uppenbarligen erbjuder det nordkoreanska rättssystemet inte denna möjlighet. Är det då inhumant?
Citera
2018-02-22, 01:55
Medlem
Citat:

Denna globaliserade kapitalistiska dystopi har funnit en värdig motståndare i ett litet land som heter Korea, som värnar sitt oberoende och sin frihet från den totalitära kapitalismens destruktiva krafter. Därför älskar vi DFR Korea och dess ledarskap - medans du hatar DFRK, därför att du hatar ett fritt folk som slälv besämmer sitt öde. Du kan helt enkelt inte tåla detta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Blood_is_thicker_than_water

Jag vill att Koreaner sjalva skall fa paverka sina liv. Jag tror pa inbordes samverkan pa grasrotsniva. Ge koreanerna lite frihet att fa paverka sin egen tillvaro.

Jag hatar en ledare som VALDE att lata sitt folk do i massvalt under 90 talet. Jag hatar kungafamiljer. "jag hatar prins bertil och karl gustav' som vi sjong i min ungdom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in