2018-02-21, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Källa på att Theralen "stryper syretillförseln till hjärnan"?

Du har inte lust att söka själv?

Om du inte kan. Hör av dig.

Det är fakta!
Citera
2018-02-21, 20:55
Avslutad
Jag har druckit det sen 2001, o min hjärna är förstörd, men jag tror inte det är Theralenet som gjort det... Min psykiater kallar det i.a.f. neuroleptika. Men det står inte under neuroleptika i FASS, det står under R, "Andningsorganen":

R Andningsorgan
R06 Antihistaminer för systemiskt bruk
R06A Antihistaminer för systemiskt bruk
R06AD Fentiazinderivat
R06AD01 Alimemazin

Man skulle kunna placera den i N, "Nervsystemet":

N Nervsystemet
N05 Neuroleptika, lugnande medel och sömnmedel
N05A Neuroleptika
N05AA Fentiazinderivat
N05AA00 Alimemazin

https://www.fass.se/LIF/atcregister

Citat:
Även om alimemazin är neuroleptikabesläktat, så är den neuroleptiska effekten för svag för att hindra psykoser, varför medicinen inte kan användas som antipsykotiskt läkemedel.

Inom psykiatrin används den orala lösningen som lugnande medel, då i doser om 40-300 mg.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Alimemazin

O nej, den stryper inte syretillförseln till hjärnan...
Senast redigerad av Mulla Krekar 2018-02-21 kl. 21:21.
Citera
2018-02-21, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag har druckit det sen 2001, o min hjärna är förstörd, men jag tror inte det är Theralenet som gjort det... Min psykiater kallar det i.a.f. neuroleptika. Men det står inte under neuroleptika i FASS, det står under R, "Andningsorganen":

R Andningsorgan
R06 Antihistaminer för systemiskt bruk
R06A Antihistaminer för systemiskt bruk
R06AD Fentiazinderivat
R06AD01 Alimemazin

Man skulle kunna placera den i N, "Nervsystemet":

N Nervsystemet
N05 Neuroleptika, lugnande medel och sömnmedel
N05A Neuroleptika
N05AA Fentiazinderivat
N05AA00 Alimemazin

https://www.fass.se/LIF/atcregister

https://sv.wikipedia.org/wiki/Alimemazin

O nej, den stryper inte syretillförseln till hjärnan...

Bara för att du är skadad i huvudet. Så har du inte rätt här.

Det stryper syretillförseln till hjärnan .

Varför inte kolla upp saker innan du sprider vidare dina egna tankar?
Citera
2018-02-22, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777

Du skriver till alla att kolla upp det, varför inte komma med en källa själv?
O bättre än nått sånt här trams: https://www.poeter.se/Se+Bild?gallery_picture_id=66127&writer_id=39215&g allery_id=8174
Citera
2018-02-22, 15:09
Avslutad
Citat:

Vet du ens vad som händer om man stryper syretillförseln till hjärnan?
Vet du vad en pulsoximeter är för något? https://sv.wikipedia.org/wiki/Pulsoximeter
Det är vanligt att man får sova med en sådan, om man ska utredas för diverse åkommor. Med eller utan Theralen, det syns inte någon skillnad med en sådan.
Citera
2018-02-23, 21:15
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IggaN
Hej.

Det är så att jag har börjat med SSRI för första gången efter att kommit in i en sämre period (paniksyndrom enligt akutpsyk) efter långvarig stress/oro och dålig sömn. Jag har fått imovane, theralen, atarax, sobril utskrivet. Använder inte atarax eller sobril längre då sertralinet har redan minskat min ångest eller så är det att ångesten blivit mindre av sig själv då jag vanligtvis inte har så generaliserat ångest förutom nu när jag nått en sämre period utan mitt orosmoment i livet är familjeproblem och har även lite hälsoångest tror jag. Jag har fått testa propavan men det hjälpte inte (då när jag mådde som sämst, kan tänka mig att de kan hjälpa mig nu för jag sover mindre oroligt nu än när jag fick prova dem så de kanske håller mig i sömn nu).

Så till söms tar jag imovane och theralen. Imovane för att somna och theralen för att det håller mig i sömn. Jag planerar såklart inte använda sömnmedel för alltid men tills den värsta perioden är över och jag får in bra sömn en period vilket är viktigt enligt läkarna. Jag vet att imovane är beroendeframkallande men enligt läkarna är det okej jag tar det en månad eller något.

Min fråga är hur skadligt är theralen egentligen om man använder den en längre period, låt oss säga varje dag i några månader, använder då 0.5-0.75 ml i droppar? Läst att theralen är en svag neurelptika som minskar dopaminet något även om det är en liten mängd (?). Enligt läkarna är det helt ofarligt att använda det men när man läser på nätet anses det inte vara helt ofarligt vid lång tids användning.

Är propavan mildare i sin dopamin minskning? Har tänkt be få prova propavan igen ifall det är mindre skadligt

Hej! Jag gick på Theralen i 4-5 år. Tog mellan 0,75-1, också droppar. För mig hjälpte det sömnen riktigt bra och tog bort mkt ångest och stress när man tog det på kvällen. Jag märkte inte av mer trötthet i övrigt.

MEN när jag av misstag fick slut på Theralen och fick vara utan ett dygn så märkte jag direkt att jag blev otroligt mkt starkare i kroppen! Dimsynen förbättrades även. Så jag slutade med den. Gick snabbt ner 5-6kg utan att ens motionera. Sovit bedrövligt i jämförelse sedan dess, men jag tycker övriga fördelar slår nackdelarna eftersom jag kan sova nån timme på dagarna oftast. Jag kände även av abstinens första nätterna utan det. Blir väl kanske så när man tagit det dagligen så länge.

Alla läkare jag pratat med har sagt att man kan ta Theralen hur länge man vill, men jag tycker du verkar smart som läst på nätet också. Man ska ej lita på läkare till 100%. Bi-effekterna varierar nog kraftigt från person till person. Hört om vissa som blir zombies. Även de positiva effekterna verkar variera. Men tycker helt klart det är värt att prova tills det värsta är över!
Citera
2018-09-25, 07:56
Medlem
DrZoidbergs avatar
Citat:
Ja? Om man tycker det är bra att strypa syretillförseln till hjärnan i flera år. Är upp till dig att ta ställning till.

Trött blir man. Men det kan man bli av andra saker.

Var är problemet med att strypa syreyillförseln till hjärnan? Lite syre är bra. Inget syre är dåligt. Mycket syre skapar bara en massa fria radikaler som måste forslas bort utan att hjärnans funktion förbättras.

Har du testat att fråga en läkare om din privata teori om syre till hjärnan? Det låter som trams
Citera
2018-09-25, 22:45
Medlem
Theralen verkar nice. Ska be min läkare om att få testa det, gäller bara till att man hittar rätt dos känns det som.
Citera
2018-09-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Theralen verkar nice. Ska be min läkare om att få testa det, gäller bara till att man hittar rätt dos känns det som.

https://www.sbu.se/sv/publikationer/SBU-utvarderar/behandling-med-neuroleptika/
Citera
2019-01-25, 17:05
Medlem
xavi8222s avatar
Jag har tagit Theralen i tio år. Tar 2-3 ml för att jag inte ska vakna 30 gånger per natt. Fungerar mycket bra. Ej beroendeframkallande.
Citera
2019-02-21, 12:59
Medlem
yournotlikemes avatar
Jag har testat följande sömnmedel:

Propavan
Queatapin
Lergigan
Theralen
Alimemazin-tabletter (som Theralen fast tablettform)
Seroquel
Nozinan
Zyprexa
Imovane
Truxal

Av dessa tycker jag Theralen funkar bäst (efter Imovane men den är så vanebildande att man inte kan ta den speciellt länge för då kan man inte sova utan den sen och måste öka dosen kontinuerligt)

Propavan är sockerpiller. Queatapin gör dig helt oförmögen att göra någonting dagen efter. Lergigan ger hallisar. Seroquel hade ingen effekt. Nozinan gav mig kramp i munnen (värsta natten jag varit med om, Pyramidala biverkningar). Zyprexa gör mig bara sjukt konstig. Theralen kan du ta hur länge som helst den är inte vanebildande, tyvärr så måste jag dock efter en veckas användande ha ett litet uppehåll för att få effekt igen dock. ”Dagen-efter-tröttheten” försvinner efter ett tag iaf. för mig, men allt är ju relativt. Jag måste dock ta två rör för att få sömn. Hur mycket ligger ni andra på dosmässigt för en sömngivande effekt?

Nu blev det lite OT hoppas ni har överseende.
Citera
2019-11-07, 23:27
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du borde vara mer orolig över Imovane. Redan efter 14 dagar kommer de negativa effekterna.

Theralen får du inga problem med, förutom en känsla av ointresse för allt och släpig trötthet.

Propavan skapar myrkrypningar i benen.
Varför bör han vara mer orolig över Imovane? Är det beroendeframkallandet/tillvänjandet du syftar på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in