2018-02-21, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag blir oerhört förvånad över den fördomsfulla syn på psykiatrisk hjälp som framförs här. Förekommer detta år 2018 ? Finns det fortfarande kvarlevor av den föråldrade synen på psykisk ohälsa? Det gamla synsätt som förknippar allt som är "psykiskt betingat" med skam, svaghet, genans osv?

Är detta synsätt mer utbrett bland personer med litet högre social status?
Det tror jag inte att det är, för femtio år sen kanske men inte idag.
Citera
2018-02-21, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är inte alls så tvärsäker på det. I bästa fall följer även hög bildning med status.

Offentlig psykiatri används primärt av underklass och medelklass.
Socialtjänst används primärt av underklass.
Citera
2018-02-21, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Om det var så borde denne läkare gjort en socialtjänstanmälan med tanke på att hon var primär vårdnadshavare till två flickor med ME som fick hemundervisning.
Tror du att en läkare, där förtroende mellan henne/honom och patienten är viktig, inte diskuterat kring hennes ork och problemen med barnens situation mer än en gång, för att hitta en bästa väg framåt. För hela familjen. Naturligtvis. Familjen hade bott relativt länge i Bjärred och jag antar hon gått hos sin husläkare längre tid.
Citera
2018-02-21, 20:32
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Dom sökte ju hjälp överallt, hos sjukvård i Sverige, utomlands - överallt. Inget hjälpte. Att söka hjälp av psykiatrin gör man inte i de kretsar JAG lever i ialla fall. Finns inte på kartan. Det hamnar i ens journaler. Jag har mått dåligt till och från - men aldrig i livet jag skulle söka hjälp där. Och tror inte att det fanns på kartan hos Bjärred-familjen heller. Man håller på fasaden. Men tror inte fasaden är det viktiga här - jag tror att Hanna ledde in Oskar (den friske) i eländet. Möjligen har han försökt få H att söka hjälp, men hon vägrat. Aldrig i livet hon skulle göra det - kan jag tänka.
Ja då kan ja förstå att du diskuterar som du gör. Konstigt att psykiska sjukdomar ska vara så skämmigt 2018 i Sverige? Vi ser inte det här hos de fina folken i U.S.A, där alla med hög inkomst har en egen psykolog, har deras rika kompis inte det så tipsar dem om sin egen psykolog... Denna fördom lär ha bidragit till att föräldrarna inte sökt hjälp, inte ok!
Det är dessutom mer illa i allt, då de hade bra ekonomi, jag har därför mindre empati för dessa föräldrar.
Citera
2018-02-21, 20:32
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Om det var så borde denne läkare gjort en socialtjänstanmälan med tanke på att hon var primär vårdnadshavare till två flickor med ME som fick hemundervisning.

Det beror ju lite på hur han uppfattade Hanna, han såg att hon behövde stöttning för egen del men det behöver inte per automatik leda till anmälan. Hon tog emot den hjälp han erbjöd.
Egentligen tror jag inte någon såg hur illa Hanna egentligen mådde.
Citera
2018-02-21, 20:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, det är väl på psykologisk omsorgssvikt man hade kunnat anmäla. Sen är ju frågan om det fanns några tecken på detta. Innan de mördade sina barn.
Fan vad sjukt det låter..

Svårt att tro att den med kärlek av kolleger beskrivna mamman skulle försumma sina barn känslomässigt. Man gör ogärna det.

Sen kan väl depression, canceroro, svårigheter på jobbet, annan otrivsel, oro över barnens hälsa och skuldkänslor för barnens välbefinnande och mående iofs inverka menligt på barnens mående och utveckling...
Citera
2018-02-21, 20:33
Medlem
Citat:
Offentlig psykiatri används primärt av underklass och medelklass.
Socialtjänst används primärt av underklass.

I min familj och vänkrets finns professorer , överläkare, jurister och välavlönade ekonomer och civilingenjörer. Jag har aldrig hört någon tala nedsättande om psykiatrin. Ur mitt perspektiv är psykiatriska problem lika verkliga som somatiska.
Citera
2018-02-21, 20:34
Bannlyst
Citat:
Tror du att en läkare, där förtroende mellan henne/honom och patienten är viktig, inte diskuterat kring hennes ork och problemen med barnens situation mer än en gång, för att hitta en bästa väg framåt. För hela familjen. Naturligtvis. Familjen hade bott relativt länge i Bjärred och jag antar hon gått hos sin husläkare längre tid.

Jo, men en läkare har ett ansvar att anmäla om denne bedömer att det finns en vårdnadshavare som inte klarar av att uppfylla sin föräldraroll, som var förutsättningen i detta exempel.
Citera
2018-02-21, 20:34
Medlem
Citat:
Svårt att säga om hon gått speciellt till husläkaren - dvs vårdcentralen. Har hon varit inskriven hos onkologen så sker endast provtagningarna, och rengöring av piccline-kateter hos vårdcentralen. Samtalen tar man på onkologen. Och så sällan personliga saker om man inte själv vill det. Man blir tillfrågad, och så säger man att "allt är bra". Det är möjligt att det är jag själv som har svårt för att öppna mig för främmande människor (läkare, terapeuter och sånt), men jag tror inte jag är så väldigt ovanlig.
Citera
2018-02-21, 20:35
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det tror jag inte att det är, för femtio år sen kanske men inte idag.

Fast läs vad picasso skrev, så förstår du hur det lägger till med det. I detta fall har de helt klart med facit i handen inte sökt hjälp för sina psykologiska sjukdomar ( störningar )!
Citera
2018-02-21, 20:37
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag blir oerhört förvånad över den fördomsfulla syn på psykiatrisk hjälp som framförs här. Förekommer detta år 2018 ? Finns det fortfarande kvarlevor av den föråldrade synen på psykisk ohälsa? Det gamla synsätt som förknippar allt som är "psykiskt betingat" med skam, svaghet, genans osv?

Är detta synsätt mer utbrett bland personer med litet högre social status?

Tror nog en del människor har en ganska nedlåtande syn på psykisk sjukdom och tydligen även fysisk sjukdom i just denna familjs fall eftersom man beslutade sig för att avliva sina egna barn som om de vore halta hästar...
Citera
2018-02-21, 20:38
Medlem
Citat:
Även OH fick sömnmedel utskrivna.

Två barn med kroniskt trötthet, två vuxna som inte kunde sova. Hittar inte mer inlägget där någon granne påstod att en av flickorna inte kunde sova. Att det inte var någon kvalificerad hjälp att få som hade kunnat förhindra detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in