• 1
  • 2
2018-02-21, 17:50
Medlem
Har börjat dricka rödbetsjuice i syfte att sänka blodtrycket. Har prehypertension och är rätt stressad så det funkar rätt bra men hur mycket vågar/bör man dricka? Alla studier jag hittat nämner ett glas per dag men tycker att man känner effekten bättre på två glas. Är det safe tror ni eller får man i sig för mycket av vissa mineraler då?
Citera
2018-02-21, 18:06
Medlem
Det är helt säkert. Du kan dricka rödbetsjuice tillsammans med en allsidig kost och vara helt säker.

Över 2 liter per dag, då kanske en varning vore på sin plats.
Citera
2018-02-21, 19:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lassegreta
Har börjat dricka rödbetsjuice i syfte att sänka blodtrycket. Har prehypertension och är rätt stressad så det funkar rätt bra men hur mycket vågar/bör man dricka? Alla studier jag hittat nämner ett glas per dag men tycker att man känner effekten bättre på två glas. Är det safe tror ni eller får man i sig för mycket av vissa mineraler då?

Hur känner man effekten av sänkt blodtryck?
Citera
2018-02-21, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur känner man effekten av sänkt blodtryck?

JAG blir lite avslappnad samt känner av lite yrsel ibland när jag reser mig från sittande. Har mätare så sänkningen går att bekräfta. Rätt bra för oss som hamnar någonstans i gränslandet mellan normalt och högt att kunna testa själva med rödbetsjuice.
Citera
2018-02-21, 19:32
Bannlyst
Det är ju nitratet i det som ger effekt. Latexbossen konditionstränar en del och rödbetsjuice är vetenskapligt bevisad som en prestationhöjare. Då dricker latex runt 7dl, för det är vad vetenskapen säger att man ska dricka.

Men det finns studier på att nitrat är farligt. I korv och annat ger det cancer, dock en annan variant i rödbetsjuicen TROR JAG. Nojade över detta ett tag men vet inte exakt.
Citera
2018-02-21, 19:47
Medlem
Käka rödbettor istället. Då får du med resten av det nyttiga som annars pressas bort.
Och du behöver inte hälla i dig litervis utan ett par glas räcker gott och väl.
Citera
2018-02-21, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Käka rödbettor istället. Då får du med resten av det nyttiga som annars pressas bort.
Och du behöver inte hälla i dig litervis utan ett par glas räcker gott och väl.

Fiber är det enda hen missar. Förövrigt ganska tramsigt då man måste äta en jävla massa rödbetor..
Citera
2018-02-21, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatexBossen
Fiber är det enda hen missar. Förövrigt ganska tramsigt då man måste äta en jävla massa rödbetor..

Mja fnulade faktiskt på om det kanske blir billigare men kan nog bli lite jobbigt att äta såpass mycket rödbetor varje dag om man som du dricker 7dl. Har du några källor på det där med 7dl förresten?
Citera
2018-02-22, 00:13
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Det är ju nitratet i det som ger effekt. Latexbossen konditionstränar en del och rödbetsjuice är vetenskapligt bevisad som en prestationhöjare. Då dricker latex runt 7dl, för det är vad vetenskapen säger att man ska dricka.

Men det finns studier på att nitrat är farligt. I korv och annat ger det cancer, dock en annan variant i rödbetsjuicen TROR JAG. Nojade över detta ett tag men vet inte exakt.
I korven har man väl nitrit?
Citera
2018-02-22, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
I korven har man väl nitrit?

JAO DET ÄR NOG DETTA SOM JAG MENADE. NITRAT ÖKAR PRESTATIONSFÖRMÅGA VID KONDITIONSUTÖVNING.
NITRIT SKA MAN UNDVIKA, DÅ DET GER CANCER.

LYSANDE! NU vet du TS! Eftersom du inte vill dricka det för att öka din prestationsförmåga utan sänka blodtrycket är källor överflödiga!
Citera
2018-02-22, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lassegreta
JAG blir lite avslappnad samt känner av lite yrsel ibland när jag reser mig från sittande. Har mätare så sänkningen går att bekräfta. Rätt bra för oss som hamnar någonstans i gränslandet mellan normalt och högt att kunna testa själva med rödbetsjuice.

Kan du mäta om effekten av 250ml stämmer som det står i denna tidning?

"Rödbetsjuice innehåller nitrat som i kroppen ombildas till blodkärlsvidgande kväveoxid. Detta förbättrar cirkulationen, vilket även påverkar hjärnan gynnsamt och sänker därmed det systoliska blodtrycket.

Studier visar att ett litet dricksglas (250 ml) kan vara tillräckligt för att sänka blodtrycket med 4-5 enheter".
https://nyadagbladet.se/halsa/rodbet...a-och-skonhet/
Citera
2018-02-22, 00:28
Medlem
Citat:

Så många rödbettor är det inte. Och fibrer är en ganska bra sak att få i sig..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in