2018-02-21, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det kan inte vara en fråga om att exv ett operativt ingrepp gjorts för att ta bort tumör men man upptäcker vid senare tillfälle via blodprov/vävnadsprov att metastaser spridit sig?

Min erfarenhet kommer från någon med betydligt lägre celldelningshastighet (om det är faktorn) än vad som kanske kan förväntas här....
Om de opererat under den första behandlingsomgången, då kan det vara så att de kostaterat recidiv eller metastaser. I så fall skulle de kalla till förnyad behandling ganska snart; medelst vad beror på hur de satt. Om hon inte varit där för behandling mellan augusti och december, då har hon antingen givit upp eller så var allt fortfarande ok.
Samma scenario är naturligtvisvis möjligt även om de inte opererat under första omgången utan behandlat med cellgifter.
Så vad cancern beträffar är vi tillbaka på ruta ett.
Citera
2018-02-21, 17:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag förstår inte frågan faktiskt. Du menar att man opererar på bröstmottagningen?

Det skulle jag nog undvika i det längsta iofs.

Jag försöker igen: om du tänker dig ett annat scenario vilket som helst, vad skulle kunna stämma med mottagningsbesök i augusti och negativa hälsobesked i december?

Besök vid sjukhus/kirurg/labb vi inte har data om?

Två detektionsmässigt olika "syndrom" (men ev pga samma genetik?).

---
Om du kan "avbilda" Gertrud Stein så borde du kunna elaborera lite från iofs begränsad input...
Senast redigerad av Lonnrot 2018-02-21 kl. 17:42.
Citera
2018-02-21, 17:35
Medlem
Citat:
Det kan inte vara en fråga om att exv ett operativt ingrepp gjorts för att ta bort tumör men man upptäcker vid senare tillfälle via blodprov/vävnadsprov att metastaser spridit sig?

Min erfarenhet kommer från någon med betydligt lägre celldelningshastighet (om det är faktorn) än vad som kanske kan förväntas här....

du menar din hund... dom kan va smarta dom

utredarna glöm inte kolla högerhänt, vänsterhänt
Citera
2018-02-21, 17:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahcg
du menar din hund... dom kan va smarta dom

utredarna glöm inte kolla högerhänt, vänsterhänt

Du talar i gåtor för mig... Bara så du vet.

Jag vill gärna veta mer, men vill inte belasta sjukvårdsupplysningen för ett fb-resonemang...
Citera
2018-02-21, 17:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Om de opererat under den första behandlingsomgången, då kan det vara så att de kostaterat recidiv eller metastaser. I så fall skulle de kalla till förnyad behandling ganska snart; medelst vad beror på hur de satt. Om hon inte varit där för behandling mellan augusti och december, då har hon antingen givit upp eller så var allt fortfarande ok.
Samma scenario är naturligtvisvis möjligt även om de inte opererat under första omgången utan behandlat med cellgifter.
Så vad cancern beträffar är vi tillbaka på ruta ett.

Okej, så det är svårt att dra slutsatser...
Citera
2018-02-21, 17:44
Medlem
Citat:
Det skulle jag nog undvika i det längsta iofs.

Jag försöker igen: om du tänker dig ett annat scenario vilket som helst, vad skulle kunna stämma med mottagningsbesök i augusti och negativa hälsobesked i december?

Besök vid sjukhus/kirurg/labb vi inte har data om?

Två detektionsmässigt olika "syndrom" (men ev pga samma genetik?).
Ok. Nej, om sista besöket var på just bröstmottagningen så kan hon inte fått ett negativt besked i december. Man ser inte cancer i blodprover om man inte letar efter vissa markörer. Man går igenom en hel massa blodprovstagningar EFTER man har fått en cancerdiagnos - innan vårdplanen - och inför behandling. Men inget verkar ju tyda på det.
Citera
2018-02-21, 17:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ok. Nej, om sista besöket var på just bröstmottagningen så kan hon inte fått ett negativt besked i december. Man ser inte cancer i blodprover om man inte letar efter vissa markörer. Man går igenom en hel massa blodprovstagningar EFTER man har fått en cancerdiagnos - innan vårdplanen - och inför behandling. Men inget verkar ju tyda på det.

Tack. Ok.

Det blev en "eftersläng" tillagd i förra posten pour vous.
Citera
2018-02-21, 17:55
Medlem
Citat:
Tack. Ok.

Det blev en "eftersläng" tillagd i förra posten pour vous.
Hon KAN ha fått ett negativt besked och insett att hon faktiskt inte orkar gå igenom skiten igen. Gått hem och funderat - tackat nej till vårdplan och onkolog. Agnes blev sämre i något dom inte visste riktigt vad det var. Hanna gick ger till halvtid på jobbet. Cancer gör en trött eftersom själva tumören lever på det näringsintag man får i sig. Man blir jäkligt trött. Och så en trött unge hemma på det (eventuellt då). Framtiden ter sig inte så ljus.

Har då också M lite symtom som de misstänker är samma som Agnes så kommer förtvivlan hos de tre. Oskar är frisk. Hanna pallar inte med livet längre. Och säger det till Oskar - som efter viss tankemöda lierar sig med henne. Resten vet vi ju hur det gick. Bara spekulationer från min sida, men kan tänka att det är lite av sanningen. Sen kan det ligga en del annat skit i beslutet som vi överhuvudtaget inte har en susning om. Men vi får hoppas att vi får veta så småningom.
Citera
2018-02-21, 17:56
Medlem
Citat:
Huruvida barnen var väldigt svårt sjuka lämnar jag därhän, men tydligen hade tydligen Agnes väldigt svårt. Det verkade som om sjukdomen mer eller mindre galopperade. Ang Hannas bristande livslust hade den säkert väldigt många bottnar. Cancer med ev recidiv. Agnes som blev väldigt dålig. Allt sökande om bot för Agnes och Moa. Ingen bot fanns. Framtid med två sängliggande barn. De orkade inte vänta på forskningssvar eller bot. De märkte kanske att ingen egentlig forskning fanns, och definitivt ingen bot inom snar framtid. De visste kanske inte ens vad det var för fel på barnen. Det kanske fanns fler avgöranden i parets förflutna och framtid som överhuvudtaget inte nämnts. .

Oavsett hur det var med alla tänkbara fysiska sjukdomar så hade denna familj behövt hjälp från psykiatrin. Om de verkligen inte hade någon sådan kontakt, så är det svårförståeligt. Minst en person i familjen var självmordsbenägen, kanske fler. Föräldrarna hade behövt psykiatrisk hjälp för egen del. Barnen hade också behövt sådan hjälp för sin del, och familjen som helhet behövde hjälp av psykiatriker/psykolog (eller annan behandlare).

Att inte söka vård och hjälp när ens barn verkligen behöver det, kan betraktas som försummelse. I de sammanhang där jag är verksam, görs orosanmälsningar om föräldrar är ovilliga att ta till sig uppmaningar om att söka hjälp, och/eller om de inte samarbetar med de hjälpande instanserna: om de inte är villiga eller kapabla att samarbeta med skola, förskola, socialtjänst, sjukvård och så vidare. Barnen far illa och någon måste träda in.

Nu är det redan för sent att göra några orosanmälningar för Bjärredfamiljen. Men vi kan lära av det som hänt. Inte för att vi tror att en liknande tragedi kommer att inträffa för det är ganska osannolikt - men för att vi ska reagera när barn far illa.
Citera
2018-02-21, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Oavsett hur det var med alla tänkbara fysiska sjukdomar så hade denna familj behövt hjälp från psykiatrin. Om de verkligen inte hade någon sådan kontakt, så är det svårförståeligt. Minst en person i familjen var självmordsbenägen, kanske fler. Föräldrarna hade behövt psykiatrisk hjälp för egen del. Barnen hade också behövt sådan hjälp för sin del, och familjen som helhet behövde hjälp av psykiatriker/psykolog (eller annan behandlare).

Att inte söka vård och hjälp när ens barn verkligen behöver det, kan betraktas som försummelse. I de sammanhang där jag är verksam, görs orosanmälsningar om föräldrar är ovilliga att ta till sig uppmaningar om att söka hjälp, och/eller om de inte samarbetar med de hjälpande instanserna: om de inte är villiga eller kapabla att samarbeta med skola, förskola, socialtjänst, sjukvård och så vidare. Barnen far illa och någon måste träda in.

Nu är det redan för sent att göra några orosanmälningar för Bjärredfamiljen. Men vi kan lära av det som hänt. Inte för att vi tror att en liknande tragedi kommer att inträffa för det är ganska osannolikt - men för att vi ska reagera när barn far illa.

Dom sökte ju hjälp överallt, hos sjukvård i Sverige, utomlands - överallt. Inget hjälpte. Att söka hjälp av psykiatrin gör man inte i de kretsar JAG lever i ialla fall. Finns inte på kartan. Det hamnar i ens journaler. Jag har mått dåligt till och från - men aldrig i livet jag skulle söka hjälp där. Och tror inte att det fanns på kartan hos Bjärred-familjen heller. Man håller på fasaden. Men tror inte fasaden är det viktiga här - jag tror att Hanna ledde in Oskar (den friske) i eländet. Möjligen har han försökt få H att söka hjälp, men hon vägrat. Aldrig i livet hon skulle göra det - kan jag tänka.
Citera
2018-02-21, 18:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hon KAN ha fått ett negativt besked och insett att hon faktiskt inte orkar gå igenom skiten igen. Gått hem och funderat - tackat nej till vårdplan och onkolog. Agnes blev sämre i något dom inte visste riktigt vad det var. Hanna gick ger till halvtid på jobbet. Cancer gör en trött eftersom själva tumören lever på det näringsintag man får i sig. Man blir jäkligt trött. Och så en trött unge hemma på det (eventuellt då). Framtiden ter sig inte så ljus.

Har då också M lite symtom som de misstänker är samma som Agnes så kommer förtvivlan hos de tre. Oskar är frisk. Hanna pallar inte med livet längre. Och säger det till Oskar - som efter viss tankemöda lierar sig med henne. Resten vet vi ju hur det gick. Bara spekulationer från min sida, men kan tänka att det är lite av sanningen. Sen kan det ligga en del annat skit i beslutet som vi överhuvudtaget inte har en susning om. Men vi får hoppas att vi får veta så småningom.

Kan finnas ngt där...
Citera
2018-02-21, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Det här är min teori om morden i Bjärred.
OH har med järnhand kontrollerat och styrt sin familj under många år. Som den sanna psykopaten har han hela tiden enbart tänkt på sig själv.
HB får kliva åt sidan från sin karriär när barnen föds 2005 och 2007.
Du menar väl inte att HB tvingades till huvudansvar för barnen under deras första levnadsår? Detta skulle ju vara en oväntad och djävulsk plan av OH om han iscensatte detta helvete för sin hustru! Vi måste göra nåt så att det aldrig händer igen!!
Citat:
Vid flytt till Bjärred förlorar både H och barnen kontakten/stödet med släkt och vänner = isolering.
Ja, att flytta ifrån sin barndomsstad är att betrakta som psykopati, ett såkallat huvudkriterie. Förutom när kvinnor tvingas till huvudansvar för barn under sina tidiga månader förstås.
Citat:
Kan detta vara orsaken till att barnen mådde dåligt, var ”sjuka”? Och även H?
https://lovefraud.com/how-psychopathic-parents-affect-children/
Men se där! Där dök ju kvinnan, vars främsta merit är att hon varit gift med en psykopat och tar en tusenlapp för lite chitchat per telefon, upp igen. Du undrar om hon har rätt?
Skulle kunna drista mig till att svara med ett RUNGANDE JA!

Citat:
Kollektivt självmord? Att barn som är 14 och 12 år skulle vara delaktiga i beslutet är säkert något som OH ensam skrivit i avskedsbrevet.
Det är en spännande och plausibel teori. Snyggt grävt att polisen läst fel i brevet!
Citat:
Att Oskar raderat sin facebook och sin LinkedIn, men inte Hs, visar för mig att det är Oskar som regisserat morden.
Åter igen, en komplex händelsekedja dechiffrerad av dig!
Alla som raderar sin LinkedIn och Facebook är naturligtvis att betrakta som psykopater. Och mördarregissörer.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-21 kl. 18:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in