2018-02-21, 12:04
Medlem
Det kan vara individuellt, för där finns tydligen en mängd religioner ifall man så vill, och du ska ej tro att det finns färre gudomar på den ateistiska sidan. Precis samma antal har du att finna där.
Citera
2018-02-21, 12:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrockande
och du ska ej tro att det finns färre gudomar på den ateistiska sidan.

Och dessa "gudomar på den ateistiska sidan" är?
Citera
2018-02-21, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Det förstod du väl?
Det kan vara precis vad som helst, vad du själv anser. Själv ser jag inga gudar alls någonstans.
Citera
2018-02-21, 12:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
och du ska ej tro att det finns färre gudomar på den ateistiska sidan.

Citat:

Citat:
Det förstod du väl?

Nej. Jag förstår inte vilka "ateistiska gudomer" du refererar till.
Citera
2018-02-21, 12:24
Medlem
Inte jag heller men jag kan heller ej se några ofärenderliga gudar i någon s.k. Religion heller.
Citera
2018-02-21, 12:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Inte jag heller men jag kan heller ej se några ofärenderliga gudar i någon s.k. Religion heller.

Vem och vad är detta ett svar till?
Citera
2018-02-21, 12:47
Medlem
Citat:
Vem och vad är detta ett svar till?

Det är du som frågar mig, jag svarar så gott jag kan. Mitt svar var nog menat som så att gudar är relativa.
Citera
2018-02-21, 12:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Mitt svar var nog menat som så att gudar är relativa.

Eftersom jag själv är relativist är det inget jag protesterar emot. Bara inte detta blir till "absolut relativism".
Citera
2018-02-21, 12:54
Medlem
Citat:
Eftersom jag själv är relativist är det inget jag protesterar emot. Bara inte detta blir till "absolut relativism".

Du vet, jag definierade min gudsposition rätt så klart i mitt första inlägg, sen vart du har lurat mig nu det vetti fasiken.
Citera
2018-02-21, 13:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du vet, jag definierade min gudsposition rätt så klart i mitt första inlägg, sen vart du har lurat mig nu det vetti fasiken.

Det är nu snarare du som lurar dig själv med allt ditt svammel.
Citera
2018-02-21, 17:22
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
OK, så du väljar att "inte kunne bortförklara" i ditt sätt att formulera din metafysik.
Själv föredrar jag aktivt att "kunne förklara" (d.v.s. hitta belägg/bevis) ... när jag formulerar min metafysik.
Detta är skillnaden mellan arguments from ignorance och "sund" argumentation.
Men för all del; du kan ju definiera 'gud' subjektivt om du vill.
Nu blandar du bort dig. I den här tråden gäller att först definiera vad det är vi i andra trådar ska kunna tala om och möjligen bevisa i någon form.
Citera
2018-02-21, 18:02
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Det kan vara individuellt, för där finns tydligen en mängd religioner ifall man så vill, och du ska ej tro att det finns färre gudomar på den ateistiska sidan. Precis samma antal har du att finna där.

Ja det finns en mängd religioner, däremot inga religioner "på den ateistiska sidan"

Utifrån detta :

religion

substantiv

tron på och dyrkan av en övermänsklig styrande kraft, särskilt en personlig Gud eller gudar.
"idéer om förhållandet mellan vetenskap och religion"
synonymer: tro , tro , gudomlighet , dyrkan , trosbekännelse , undervisning , doktrin , teologi

Lite bedrövligt att det ska behöva upprepas vad ateist betyder - vet du vad "ateist" betyder?

Skulle du veta, så skulle du för all del också behöva veta vad en religion per definition är, och inte är.

Men jag har givit dig några hintar här.

Om jag försöker ge ett parallellt exempel :

Det finns cancerpatienter, men egentligen.. hrmpf.. så är alla människor cancerbärare eftersom alla i en eller annan form får i sig cancerogena ämnen, så nog tusan har de där som påstår sig inte ha cancer, nog cancer i en eller annan form.

Stämmer detta? Att man skulle behöva se varje människa som given cancerpatient och börja applicera cancerbehandling på alla, eftersom de "egentligen" har cancer de också... i och med, att de ju inhalerar samma luft som cancerpatienterna, huden andas precis som hos cancerpatienterna, organen upptar ämnen precis som cancerpatienterna.............

Eller hoppar du över väldigt avgörande länkar för att kunna knyta ihop säcken snabbt som fan, så din fördom, håller?

Ett som det hette förr : lärdomsinstitut är utifrån sitt magnifika byggkomplex med salar och utrymmen, egentligen.. detsamma som en kyrka som också, är magnifik byggnad..? i kyrkan sitter folk, och i läroverket sitter folk, ALLTSÅ sitter de där och tror något.. eftersom man kan peka ut att de befinner sig sittande , sittande i stor byggnad... ofta en ledare/mästare/mentor eller nåt.. så det är liksom bara detsamma.. de HAR EN RELIGION... ?

...jag VET, att en 5-åring inte gör sådana logiska felslut, en 5-åring brukar ha större urskiljningsförmåga än så, men jag vet också.. att jag någon gång fått chansen att snacka med jehovas vittnen.. vilket lämnade eeeeen deeel.. att önska

..och, har rätt nyligen tagit del av senaste offentliga nytt om knutbysekten, efter det ... men också innan det , sorgligt nog, förstod man ju att det finns.. religiösa i olika liksom, schatteringar, somliga djupt försjunkna/förfallna , andra mindre djupt förfallna.. eller iinte alldeles lika allienerade den värld som heter världen med allt det innefattar.

Hur man kan stretcha begreppen.. för att få plats med makalösa gudaberättelser, eller jesusberättelser för den delen.

Att det går!!! utan tvekan, att ikläda sig rollen.. för att sakta men säkert, till slut bli sanningen vandrande på jorden.. redan bibeln förtäljer vilket groteskt hat som utbryter.. och vad människor är beredda att göra.. den viktigaste egenskapen för att få till en riktigt trovärdig gudaförklaring är att kunna bemästra ljugandets konst, det ska liksom melera sig så obemärkt förbi och tyvärr skrockande, så äger du ännu inte den förmågan.. du har lagt dina kort på bordet och öppet erkänt din misstro och oförståelse för de existentiella frågorna, det är på ett sätt tacksamt..

.. andra som emellanåt figurerar i forumet, har betydligt högre samt falskare svansföring än du, som inte verkar ha längtan till någon vinning.

Längtan till vinning är ju så gott som signifikant med religiositeten, att inte ära.. eller äras.. är i sig ett mastodont nederlag. För vad, är mindre viktigt, det gör inget att det är något helt betydelselöst

( nej.. det är tragiskt mest, eftersom det råkar drabba så många.. ngt som de "sant" religiösa.. ytterst sällan bryr sig om, att bry sig om det, vore att uppvisa sig alltför svag.. och det går inte, att bli ärbar i den religiosa kontexten.. kräver degfinitivt lite särskilt skinn på näsan och så insidan av skallen som behöver pergamenteras... med de grövre lögnerna som bottensats, men stenhårt finish i flera lager av finmaskig väv.. tunn tunn, tunn silkesväv.. så det sipprar ut enbart det önskvärda i omloppet.. och där, BLIR gud, den gode och man kan börja ta till orda med predikningar .. som ska utgöra "den riktiga definitionen"

för godhet, det attraherar.. sedan kan man bejaka slaveri , lidanden och smutsiga lögner och bedrägerier.. bara man får äran.. att stå till guds förfogande och bli den, som tolkar honom "bäst" , ställföreträdande gud

eller den brud, tjej , kvinna eller madame.. som får många att tro att den!! är nog den som gud vill ha, som guden valt ut

det ska vara svårt (att genomtränga finmaskig tät lögn) : att se skarvarna, dock är det inte raktigenom ännu så länge, någon raketvetenskap att skärskåda (därav vetenskapens landvinning och vetenskapen har ett riktigt härligt försprång.. oavsett, och det är oåterkalleligt) ungerfär.. tid, går inte att återskapas - därför, kan det vara en lätt match att genomskåda och att ibland behöva göra det är inga operationer av helvetet direkt... det enda som tar emot riktigt hårt, är människans ovilja att bli människa.. vid nedklivandet från gudspallen.

Ateisten är bara en människa, som ibland inte vill se sig som en usel eller stackars sate.
Den gudstroende ställer däremot alltid människan , att jämföras med gud.. i sig, ett fulspel och jag orkar icke förklara det ens, mer än att det är ett falskmynteri av hög kaliber som förtjänar att plockas ner på jorden.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2018-02-21 kl. 18:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in