2018-02-21, 08:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Jag har inte hittat någon annan post om detta ännu i tråden, så jag dristar mig till att anmäla en nyutkommen bok av relevans för MOP. Om jag är pucktvåa så ber jag om ursäkt för spam.

Från tid till annan dyker fortfarande EAP upp i tråden. Som bekant hyser jag ett starkt intresse för den gruppen och de aktivisterna, och då inte minst för de vietnamdesertörer som ingick i ursprungskadern och som länge fanns med i den svenska verksamhetens hårda kärna. Och även om jag på senare år har kommit att tvivla på det mesta när det gäller MOP, anser jag fortfarande att EAP borde ha granskats hårdare i samband med mordet.

Den brittiske journalisten Matthew Sweet har nu äntligen kommit ut med sin bok Operation Chaos: The Vietnam Deserters Who Fought the CIA, the Brainwashers, and Each Other som handlar om de vietnamdesertörer som kom till Sverige i slutet av 1960-talet och om hur deras kopplingar till Larouche/EAP så småningom växte fram. Även ni som går igång på CIA kommer att få ert lystmäte i den här boken! Operation Chaos var nämligen namnet på den CIA-operation som pågick mellan 1967 och 1974 mot bakgrund av misstanken om utländsk inblandning i landets sociala och politiska oro; denna operation kom att ha internationella förgreningar och i boken blir Sverigekopplingen belyst.

Följ länken så kan ni läsa de 40 första sidorna på Googles preview. Här finns många goda karameller! Jag önskar er alla god läsning!
Jag somnade till den texten ...
Huh!

Jag har också en ytlig anknytning till ADC. FNL-gruppernas ledning (som jag tror var infiltrerad av FST-resurser) förlorade snabbt förtroendet för ADC som ska ha uppträtt konstigt. De dök upp på demonstrationer men sågs inte som hjältar utan snarare som suspekta individer.

Det är något skumt med vad som kommit fram om CHAOS. Det tidsbestäms noggrant
domestic espionage project targeting the American people from 1967 to 1974, established by President Johnson and expanded under President Nixon
och trots att
The operation was launched under Director of Central Intelligence (DCI) Richard Helms by chief of counter-intelligence James Jesus Angleton, and headed by Richard Ober.
så kom man (till Vita husets stora besvikelse) fram till
DCI Richard Helms informed President Johnson on November 15, 1967, that the CIA had uncovered "no evidence of any contact between the most prominent peace movement leaders and foreign embassies in the U.S. or abroad." Helms repeated this assessment in 1969.
Det ska bli intressant att läsa boken som kanske kan visa på annorlunda vinklar.
Senast redigerad av iesho 2018-02-21 kl. 08:49.
Citera
2018-02-21, 08:17
Medlem
hehehos avatar
Oj vad de ger sig på T Nässén på UG, bra program! se dem!
Citera
2018-02-21, 08:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Oj vad de ger sig på T Nässén på UG, bra program! se dem!
På utmärkta MOP-arkivet finns bl.a. hela FUP-en och jag tycker att man kan se att CP fanns med på ett mycket tidigt stadium. Holmér förstörde utredningen med PKK-spåret (som också fanns med mycket tidigt) och grundade för en fejkad rättegång mot CP. Thure Nässén jobbar hårt för att vaska fram hans namn i utredningsmaterialet.

Man kan också se att mängder av vittnen ska ha sett en haltande man, mörkt hår, 40 år 180 cm, med skrämmande blick: i Gamla Stan, i samma tunnelbanevagn som LOP (bara några meter ifrån, hela tiden stirrande mot paret), utanför Grand, förföljande längs vägen från Grand till Dekorima, vid Dekorima (LP), vid Johannes kyrkogård (Christer K/GRK) och springande på Döbelnsgatan (Claes Brewitz) mot den plats där man strax efter mordet hittade den revolver som polisen slarvade bort.

https://moparkivet.wordpress.com/dokument/forundersokningencp/
Senast redigerad av iesho 2018-02-21 kl. 09:01.
Citera
2018-02-21, 10:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
På utmärkta MOP-arkivet finns bl.a. hela FUP-en och jag tycker att man kan se att CP fanns med på ett mycket tidigt stadium. Holmér förstörde utredningen med PKK-spåret (som också fanns med mycket tidigt) och grundade för en fejkad rättegång mot CP. Thure Nässén jobbar hårt för att vaska fram hans namn i utredningsmaterialet.

Man kan också se att mängder av vittnen ska ha sett en haltande man, mörkt hår, 40 år 180 cm, med skrämmande blick: i Gamla Stan, i samma tunnelbanevagn som LOP (bara några meter ifrån, hela tiden stirrande mot paret), utanför Grand, förföljande längs vägen från Grand till Dekorima, vid Dekorima (LP), vid Johannes kyrkogård (Christer K/GRK) och springande på Döbelnsgatan (Claes Brewitz) mot den plats där man strax efter mordet hittade den revolver som polisen slarvade bort.

Vart ser du dessa mängder av haltande skrämmande män? Har dom några namn?

Signalementet stämmer dåligt in på GM där ingen i sitt ursprungsförhör nämner en haltande löpstil.
Senast redigerad av mvagrippa 2018-02-21 kl. 10:23.
Citera
2018-02-21, 11:51
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Helt klart intressant. Läser när den släpps som e-bok. Tack för tips.

Den kom ut på Bokus (som pappersbok, jag är gubbe) nu på morgonen. Beställd med snabbleverans, ser fram mot pakethämtning i morgon! Jag vet att den salufördes som e-book redan igår på Google, så den dyker säkert upp i svenska kanaler när som helst.

Citat:
Jag har också en ytlig anknytning till ADC. FNL-gruppernas ledning (som jag tror var infiltrerad av FST-resurser) förlorade snabbt förtroendet för ADC som ska ha uppträtt konstigt. De dök upp på demonstrationer men sågs inte som hjältar utan snarare som suspekta individer.

Minns du om det gjordes distinktion mellan å ena sidan ADC och å andra sidan desertörerna? Alltså, hade FNL-gruppernas ledning sympati för desertörerna som individer men hyste misstankar mot deras talesmän? Jag inbillar mig att desertörernas mottaglighet för marxistisk teori inte var på topp alla gånger.

Citat:
Det är något skumt med vad som kommit fram om CHAOS. Det tidsbestäms noggrant
domestic espionage project targeting the American people from 1967 to 1974, established by President Johnson and expanded under President Nixon

Fast den var väl knappast förutbestämd att pågå i sju år? Att den dras igång och blåses av kanske kan ses mot bakgrund av Vietnamkriget? Nixons relation till CIA blev ju något spänd från juni 1972. Och under de två sista åren vid makten behövde han väl knappast någon CIA-inblandning för att kontrollera det amerikanska folket?
Citera
2018-02-21, 14:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vart ser du dessa mängder av haltande skrämmande män? Har dom några namn?

Signalementet stämmer dåligt in på GM där ingen i sitt ursprungsförhör nämner en haltande löpstil.
OBSERVERA: jag skrev inte att de såg CP eller att deras vittnesmål är trovärdiga, bara att de finns där:

Per Mellberg såg sådan man i Gamla Stan
Leila Kangasviri såg sådan man på tåget
Birgitta Wennerling såg sådan man utanför Grand
Inga Ålenius såg sådan man i foajén
Hubert Falk såg sådan man utanför Grand
Mårten Palme såg sådan man nära ABF
Ljubisa Najic såg sådan man vid korvkiosken
Nicola Fauzzi såg sådan man vid Skandia
Lisbet Palme såg sådan man vid Dekorima
Christer K såg sådan man vid Johannes kyrkogård
Claes Brewitz såg sådan man vid Döbelnsgatan/Rådmansgatan
Dennis Karlsson hittade revolver på Markvardsgatan
Senast redigerad av iesho 2018-02-21 kl. 14:48.
Citera
2018-02-21, 14:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
(...)
Minns du om det gjordes distinktion mellan å ena sidan ADC och å andra sidan desertörerna? Alltså, hade FNL-gruppernas ledning sympati för desertörerna som individer men hyste misstankar mot deras talesmän? Jag inbillar mig att desertörernas mottaglighet för marxistisk teori inte var på topp alla gånger.
(...)
FNL-grupperna sysslade inte med marxistisk teori utan med förbehållslöst stöd till FNL i kampen mot USA. Även om desertörerna inte ville kriga i Vietnam så var de nog sällan hågade att gå emot USA på samma sätt som vi gjorde.

Jag tillhörde en förortsgrupp medan de ledande ofta tillhörde Stockholms innerstadsgrupper. Och vår grupp betraktades, kände jag det som, som något som katten släpat in. Ändå var vi exemplariska vad det gällde solidaritetsarbetet. Så jag hade inte särskilt mycket kontakt med ledningen. Det kom antagligen något direktiv om ADC, eller så är det något jag snappat upp mer informellt, men att enskilda desertörer skulle misstänkliggjorts betraktar jag som uteslutet.
Citera
2018-02-21, 15:10
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Vilket jävla skitsnack.

Du är lika trovärdig som LP när hon pekade ut CP.

Eller när Basfakta pekade ut SD.

Som när Flygare pekade ut EDK.

För att inte tala om när Ölvebro liknade WT-iakttagelserna med bandyspelare.

Ett inlägg till så kanske du kommer upp i Ieshoklass.

Mycket desinformation nu. Man undrar varför....
Citera
2018-02-21, 16:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3nPredator
"Maak die jakkals dood" - (Kill the fox) var en Sydafrikansk operation, bestånde av 4 Legoknektar och 2 tidigare Rhodesiska underrättelseagenter. Alla från Executive Outcomes, med uppdrag ifrån CCB. Syftet var att kartlägga Palme i detalj och hans vanor, för att vid bästa tillfälle slå till. Man hade hyrt 2 lägenheter precis utanför stadskärnan. Gruppen bestod av 5 män och 1 kvinna, som under ca:5 månader hade spanat och kartlagt Palme i detalj. Man hade en insider nära Palme, som förmedlade väsentlig information. Underättelseagenterna kom till Sverige som påhittade turister och affärsmän. De hade förfalskade pass ifrån helt andra länder. Det bodde 3 agenter i varje lägenhet och man turades om väldigt flitigt med bevakningen. Agenterna använde ofta rekvesita, för att maskera sig. Walkie-Talkie användes diskret, mest för att positionera sig rätt. Mycket arbete lades ner både långt innan, under tiden och efter mordet med desinformation. Tex lurades 33-åringen, att tro att E.O/CCB var ifrån CIA. Revolvern var en Ruger 357. Magnum, som smugglades med diplomatpost till och ifrån Sydafrika.
Iofs intressant information. Helt säkert fanns agenter från SA här i februari 1986 med tanke på ANCs kongress i Stockholm. Och det är inte otroligt att de passade på att spionera på OP eventuellt tillsammans med likasinnade från Sverige och andra länder.

Men, nej! Det är nästan bara informationer från SA som "läcker" och agenterna från SA kan därför misstänkas ha minst att dölja.
Citera
2018-02-21, 16:49
Medlem
Sammanställning av rörelser runt mordplatsen mellan 23.15-23.21.20. Tacksam för synpunkter.

Kl 23.15
Makarna Palme står och samtalar med sonen och hans flickvän på en plats strax söder om biografen Grand.
En man i brun skinnjacka iakttas av en taxichaufför på den västra sidan av Sveavägen i korsningen med Tunnelgatan. Mannen spanar norrut längs Sveavägen och pratar i en WT.
AB, med sällskap befinner sig någonstans i närheten av Apelbergsgatan på väg norrut mot bankomaten på Sveavägen 42.

23.16.
Makarna Palme börjar promenera söderut på Sveavägens västra sida. AB och hans sällskap är framme vid bankomaten. AB stannar ute på trottoaren.

23.17.
Makarna Palme befinner sig nära Kammakargatan.
Den eftersläntrande gruppen (ytterligare vännerna till AB) rundar hörnet Kungsgatan - Sveavägen till fots och går norrut.
AB står och spanar söderut ute vid trottoarkanten. Vännerna är fortfarande kvar i bankomatfilialen.

23.18.
Makarna Palme befinner sig nära korsningen Adolf Fredriks kyrkogata.
IM svänger upp på Tunnelgatan och parkerar sin bil ca 15 meter från korsningen till Sveavägen. Vännerna till IM går ur bilen och fram till bankomaten på Tunnelgatan. IM ser hur en man (mördaren) i stickad toppluva kommer släntrande ner från annonspelaren vid trottoarens ytterkant fem meter söder om bankomaten på Sveavägen 42 och tar plats strax söder om Dekorimas ingång.
Vännerna till AB kommer ut från bankomaten på Sveavägen och har ett kortare meningsutbyte med AB som anser att de borde stanna kvar och vänta på eftersläntrarna. Vännerna går vidare norrut på Sveavägens östra trottoar, men AB säger att han ska stanna och vänta. Han blir kvar på trottoaren någonstans söder om bankomaten.
Eftersläntrarna befinner sig ca 40 meter söder om mordplatsen, mellan Apelbergsgatan och Tunnelgatan. De kan se sina vänner vid bankomaten längre fram. Åtminstone Åsa G. Samtidigt kommer det en liten röd personbil med 2-3 okända personer (vänner till Neeser) körande Sveavägen norrut, och stannar till på platsen.

23.19.
Makarna Palme passerar över Sveavägen vid Adolf Fredriks kyrkogata, och stannar till vid ett skyltfönster. Vittnet Fauzzi passerar Tunnelgatan norrut. Bankomatvännerna befinner sig ungefär vid Skandias huvudentré vid Sveavägen 44 på sin väg norrut.
AB står kvar på trottoaren söder om bankomaten.
IM sitter i bilen och iakttar mördaren vid Dekorimas skyltfönster.
Den eftersläntrande gruppen står och diskuterar med männen i den röda bilen någon minut.

23.20.
Makarna Palme fortsätter sin promenad söderut och befinner sig utanför La Cartiere. En man i blå täckjacka går 10 meter bakom. De möter Fauzzi som går norrut på samma sida ungefär vid Skandias huvudentré på Sveavägen 44. Bankomatvännerna har redan mött makarna Palme och befinner sig i höjd med Adolf Fredriks kyrkogata.
AB står fortfarande kvar någonstans mellan bankomaten, och Dekorimas ingång.
Mördaren står kvar strax söder om Dekorimas ingång.
IM sitter kvar i bilen och observerar.
Den röda bilen med eftersläntrarna och de okända männen färdas förbi mordplatsen. Står eventuellt stilla för rött ljus i korsningen Tunnelgatan/Sveavägen. 20 meter från mordplatsen. En grupp på ca 5 pers passerar Tunnelgatan norrut.

23.21.
Makarna Palme passerar bankomaten och annonspelaren och blir då synliga för IM. AB står fortfarande kvar. Mördaren står kvar.
IM sitter i bilen.

23.21.20.
Gruppen om 5 bör befinna sig någonstans i närheten av Skandias huvudentré. Ca 50 meter norr om mordplatsen om de fortsatt att gå i samma takt, men det blir en gissning.
AB befinner sig ”stillastående eventuellt gående söderut” (enl förhörsprotokoll) strax utanför Dekorimas ingång.
Makarna Palme har precis passerat AB och mördaren och är nästan ute på Tunnelgatan. Mördaren lämnar skyltfönstret och går upp bakom Palme och skjuter honom i ryggen.
AB tar ett par steg åt sidan och gömmer sig i Dekorimas ingång.

Av ovan beskrivna personer som figurerat runt mordplatsen sedan kl 23.15. är ca 10 stycken oidentifierade.
Mördaren, gruppen som passerade, Wt-mannen i brun skinnjacka och de 1-2 ursprungliga passagerarna i den röda bilen plus föraren.

När det gäller bankomatvännernas promenad så bygger det på gissningen att bankomatklockan släpar efter ett par minuter. Att de inte hört skottlossning, samt deras samstämmiga uppfattning att AB hade för avsikt att stanna kvar på platsen.
Om den utgångspunkten är riktig så stämmer inte AB:s vittnesmål. Enligt honom hade han redan börjat gå hemåt när vännerna kom ut från bankomaten, och skotten föll strax därefter. AB:s vittnesmål ställs mot vännernas vittnesmål, och de skiljer sig på flera punkter. Det är naturligtvis möjligt att hans plan var att gå hem, men att han inte berättade detta för vännerna.

Det finns också vittnesmål om att en man i ljusbrun skinnjacka sprungit in på Tunnelgatan efter mördaren (JN), och en annan ljust klädd man rört sig snabbt mot Kungsgatan (LL), samt en beige klädd man ca 20 m norr om dekorimahörnet som avvisat Lisbeths begäran om hjälp (LP).

Vittnet Fauzzi ser när han vänder sig om och tittar mot platsen 4-5 personer som står i en grupp. När någon flyttar sig ser han den liggande mannen, och efter en stund ser han också mannen i blå täckjacka halvvägs inne i en port.
Dessa människor borde inte vara någon av de kända vittnena eftersom denna observation sannolikt ägt rum innan de hunnit fram till platsen.
Slutsatsen man kan dra är att det kan ha befunnit sig fler personer strax utanför bankomaten ca 25 meter norr om mordplatsen, mycket nära bankomaten. Att de inte givit sig till känna kan betyda att de ingått i en attentatsgrupp.
Att AB inte sett en enda person innan mordet är svårt att förklara.
Det kan bero på chock, men det kan också bero på att han blivit hotad att inte berätta vad han egentligen sett.
Det kan också finnas andra orsaker, och det är upp till var och en att spekulera.

Det tafatta försöket att fastställa bankomaternas exakta tider är anmärkningsvärd. Det tycks som om man börjat dessa försök över två månader efter mordet. Det hade enkelt kunna gjorts med hjälp av ett bankomatkort och en riktigt ställd klocka närsomhelst under helgen. Det hade även varit möjligt att fråga götabanken vilka eventuella avvikelser som funnits den aktuellla kvällen. I stället har man lagt krutet på att försöka fastställa vem som ställde bankcentralens övervakningsklocka på fredag morgon. Utan att lyckas.
Troligtvis finns informationen om den exakta tiden någonstans i utredningsmaterialet trots allt.
Det är min gissning.
Senast redigerad av gida 2018-02-21 kl. 17:02.
Citera
2018-02-21, 17:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Sammanställning av rörelser runt mordplatsen mellan 23.15-23.21.20. Tacksam för synpunkter.

Kl 23.15
Makarna Palme står och samtalar med sonen och hans flickvän på en plats strax söder om biografen Grand.
En man i brun skinnjacka iakttas av en taxichaufför på den västra sidan av Sveavägen i korsningen med Tunnelgatan. Mannen spanar norrut längs Sveavägen och pratar i en WT.
AB, med sällskap befinner sig någonstans i närheten av Apelbergsgatan på väg norrut mot bankomaten på Sveavägen 42.

23.16.
Makarna Palme börjar promenera söderut på Sveavägens västra sida. AB och hans sällskap är framme vid bankomaten. AB stannar ute på trottoaren.

23.17.
Makarna Palme befinner sig nära Kammakargatan.
Den eftersläntrande gruppen (ytterligare vännerna till AB) rundar hörnet Kungsgatan - Sveavägen till fots och går norrut.
AB står och spanar söderut ute vid trottoarkanten. Vännerna är fortfarande kvar i bankomatfilialen.

23.18.
Makarna Palme befinner sig nära korsningen Adolf Fredriks kyrkogata.
IM svänger upp på Tunnelgatan och parkerar sin bil ca 15 meter från korsningen till Sveavägen. Vännerna till IM går ur bilen och fram till bankomaten på Tunnelgatan. IM ser hur en man (mördaren) i stickad toppluva kommer släntrande ner från annonspelaren vid trottoarens ytterkant fem meter söder om bankomaten på Sveavägen 42 och tar plats strax söder om Dekorimas ingång.
Vännerna till AB kommer ut från bankomaten på Sveavägen och har ett kortare meningsutbyte med AB som anser att de borde stanna kvar och vänta på eftersläntrarna. Vännerna går vidare norrut på Sveavägens östra trottoar, men AB säger att han ska stanna och vänta. Han blir kvar på trottoaren någonstans söder om bankomaten.
Eftersläntrarna befinner sig ca 40 meter söder om mordplatsen, mellan Apelbergsgatan och Tunnelgatan. De kan se sina vänner vid bankomaten längre fram. Åtminstone Åsa G. Samtidigt kommer det en liten röd personbil med 2-3 okända personer (vänner till Neeser) körande Sveavägen norrut, och stannar till på platsen.

23.19.
Makarna Palme passerar över Sveavägen vid Adolf Fredriks kyrkogata, och stannar till vid ett skyltfönster. Vittnet Fauzzi passerar Tunnelgatan norrut. Bankomatvännerna befinner sig ungefär vid Skandias huvudentré vid Sveavägen 44 på sin väg norrut.
AB står kvar på trottoaren söder om bankomaten.
IM sitter i bilen och iakttar mördaren vid Dekorimas skyltfönster.
Den eftersläntrande gruppen står och diskuterar med männen i den röda bilen någon minut.

23.20.
Makarna Palme fortsätter sin promenad söderut och befinner sig utanför La Cartiere. En man i blå täckjacka går 10 meter bakom. De möter Fauzzi som går norrut på samma sida ungefär vid Skandias huvudentré på Sveavägen 44. Bankomatvännerna har redan mött makarna Palme och befinner sig i höjd med Adolf Fredriks kyrkogata.
AB står fortfarande kvar någonstans mellan bankomaten, och Dekorimas ingång.
Mördaren står kvar strax söder om Dekorimas ingång.
IM sitter kvar i bilen och observerar.
Den röda bilen med eftersläntrarna och de okända männen färdas förbi mordplatsen. Står eventuellt stilla för rött ljus i korsningen Tunnelgatan/Sveavägen. 20 meter från mordplatsen. En grupp på ca 5 pers passerar Tunnelgatan norrut.

23.21.
Makarna Palme passerar bankomaten och annonspelaren och blir då synliga för IM. AB står fortfarande kvar. Mördaren står kvar.
IM sitter i bilen.

23.21.20.
Gruppen om 5 bör befinna sig någonstans i närheten av Skandias huvudentré. Ca 50 meter norr om mordplatsen om de fortsatt att gå i samma takt, men det blir en gissning.
AB befinner sig ”stillastående eventuellt gående söderut” (enl förhörsprotokoll) strax utanför Dekorimas ingång.
Makarna Palme har precis passerat AB och mördaren och är nästan ute på Tunnelgatan. Mördaren lämnar skyltfönstret och går upp bakom Palme och skjuter honom i ryggen.
AB tar ett par steg åt sidan och gömmer sig i Dekorimas ingång.

Av ovan beskrivna personer som figurerat runt mordplatsen sedan kl 23.15. är ca 10 stycken oidentifierade.
Mördaren, gruppen som passerade, Wt-mannen i brun skinnjacka och de 1-2 ursprungliga passagerarna i den röda bilen plus föraren.

När det gäller bankomatvännernas promenad så bygger det på gissningen att bankomatklockan släpar efter ett par minuter. Att de inte hört skottlossning, samt deras samstämmiga uppfattning att AB hade för avsikt att stanna kvar på platsen.
Om den utgångspunkten är riktig så stämmer inte AB:s vittnesmål. Enligt honom hade han redan börjat gå hemåt när vännerna kom ut från bankomaten, och skotten föll strax därefter. AB:s vittnesmål ställs mot vännernas vittnesmål, och de skiljer sig på flera punkter. Det är naturligtvis möjligt att hans plan var att gå hem, men att han inte berättade detta för vännerna.

Det finns också vittnesmål om att en man i ljusbrun skinnjacka sprungit in på Tunnelgatan efter mördaren (JN), och en annan ljust klädd man rört sig snabbt mot Kungsgatan (LL), samt en beige klädd man ca 20 m norr om dekorimahörnet som avvisat Lisbeths begäran om hjälp (LP).

Vittnet Fauzzi ser när han vänder sig om och tittar mot platsen 4-5 personer som står i en grupp. När någon flyttar sig ser han den liggande mannen, och efter en stund ser han också mannen i blå täckjacka halvvägs inne i en port.
Dessa människor borde inte vara någon av de kända vittnena eftersom denna observation sannolikt ägt rum innan de hunnit fram till platsen.
Slutsatsen man kan dra är att det kan ha befunnit sig fler personer strax utanför bankomaten ca 25 meter norr om mordplatsen, mycket nära bankomaten. Att de inte givit sig till känna kan betyda att de ingått i en attentatsgrupp.
Att AB inte sett en enda person innan mordet är svårt att förklara.
Det kan bero på chock, men det kan också bero på att han blivit hotad att inte berätta vad han egentligen sett.
Det kan också finnas andra orsaker, och det är upp till var och en att spekulera.

Det tafatta försöket att fastställa bankomaternas exakta tider är anmärkningsvärd. Det tycks som om man börjat dessa försök över två månader efter mordet. Det hade enkelt kunna gjorts med hjälp av ett bankomatkort och en riktigt ställd klocka närsomhelst under helgen. Det hade även varit möjligt att fråga götabanken vilka eventuella avvikelser som funnits den aktuellla kvällen. I stället har man lagt krutet på att försöka fastställa vem som ställde bankcentralens övervakningsklocka på fredag morgon. Utan att lyckas.
Troligtvis finns informationen om den exakta tiden någonstans i utredningsmaterialet trots allt.
Det är min gissning.
Jag håller inte med om allt, vilket jag återkommer till, men det är ett mycket intressant och klargörande perspektiv.
Citera
2018-02-21, 17:22
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Direkt efter mordet:
Stasi pekar ut eap
Säpo pekar ut kurder
Mi6 pekar ut Sydafrika.
Säkert fler example på säkerhetstjänster som försöker få folk att titta nån annanstans...

Relevant
- mordet. Dessvärre hittar vi inget mer än en man som skjuter två skott.
- alla skumma människor vid mordplats, i utredning och som utreder. Slutsats: alla människor verkar skumma när ett mord skett. Människor är skumma...

Slutsats: gilla läget, titta på varje jvla person och händelse inom 1-3 år före och efter mordet som kan ha den minsta koppling, hur ytlig den än är, och utred varje fall tills de kan avfärdas en efter en. Finns sen något kvar, sätt press :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in