Citat:
Jag somnade till den texten ... Jag har inte hittat någon annan post om detta ännu i tråden, så jag dristar mig till att anmäla en nyutkommen bok av relevans för MOP. Om jag är pucktvåa så ber jag om ursäkt för spam.
Från tid till annan dyker fortfarande EAP upp i tråden. Som bekant hyser jag ett starkt intresse för den gruppen och de aktivisterna, och då inte minst för de vietnamdesertörer som ingick i ursprungskadern och som länge fanns med i den svenska verksamhetens hårda kärna. Och även om jag på senare år har kommit att tvivla på det mesta när det gäller MOP, anser jag fortfarande att EAP borde ha granskats hårdare i samband med mordet.
Den brittiske journalisten Matthew Sweet har nu äntligen kommit ut med sin bok Operation Chaos: The Vietnam Deserters Who Fought the CIA, the Brainwashers, and Each Other som handlar om de vietnamdesertörer som kom till Sverige i slutet av 1960-talet och om hur deras kopplingar till Larouche/EAP så småningom växte fram. Även ni som går igång på CIA kommer att få ert lystmäte i den här boken! Operation Chaos var nämligen namnet på den CIA-operation som pågick mellan 1967 och 1974 mot bakgrund av misstanken om utländsk inblandning i landets sociala och politiska oro; denna operation kom att ha internationella förgreningar och i boken blir Sverigekopplingen belyst.
Följ länken så kan ni läsa de 40 första sidorna på Googles preview. Här finns många goda karameller! Jag önskar er alla god läsning!
Från tid till annan dyker fortfarande EAP upp i tråden. Som bekant hyser jag ett starkt intresse för den gruppen och de aktivisterna, och då inte minst för de vietnamdesertörer som ingick i ursprungskadern och som länge fanns med i den svenska verksamhetens hårda kärna. Och även om jag på senare år har kommit att tvivla på det mesta när det gäller MOP, anser jag fortfarande att EAP borde ha granskats hårdare i samband med mordet.
Den brittiske journalisten Matthew Sweet har nu äntligen kommit ut med sin bok Operation Chaos: The Vietnam Deserters Who Fought the CIA, the Brainwashers, and Each Other som handlar om de vietnamdesertörer som kom till Sverige i slutet av 1960-talet och om hur deras kopplingar till Larouche/EAP så småningom växte fram. Även ni som går igång på CIA kommer att få ert lystmäte i den här boken! Operation Chaos var nämligen namnet på den CIA-operation som pågick mellan 1967 och 1974 mot bakgrund av misstanken om utländsk inblandning i landets sociala och politiska oro; denna operation kom att ha internationella förgreningar och i boken blir Sverigekopplingen belyst.
Följ länken så kan ni läsa de 40 första sidorna på Googles preview. Här finns många goda karameller! Jag önskar er alla god läsning!
och drömde om en CIA officer som hade en annan åsikt än en överordnad, som arg kom ut från ett sammanträdesrum, tog en dossier från CIA officeren, höll upp den och sa: "This is a fake. We did it in case of leaks, to have something to show. Your man is not a t-i, he's a spy". Jag tror att dossiern handlade om CHAOS. Skrämmande dröm faktiskt, officeren misshandlades med slangar av fem "brandmän" som spände fast honom på en träskiva av något slag och körde honom genom en bandsåg, men ändrade riktning i sista sekunden så att bara någon millimeter av vänstra sidan av ansiktet sågades bort från den skrikande mannen.
Jag har också en ytlig anknytning till ADC. FNL-gruppernas ledning (som jag tror var infiltrerad av FST-resurser) förlorade snabbt förtroendet för ADC som ska ha uppträtt konstigt. De dök upp på demonstrationer men sågs inte som hjältar utan snarare som suspekta individer.
Det är något skumt med vad som kommit fram om CHAOS. Det tidsbestäms noggrant
domestic espionage project targeting the American people from 1967 to 1974, established by President Johnson and expanded under President Nixonoch trots att
The operation was launched under Director of Central Intelligence (DCI) Richard Helms by chief of counter-intelligence James Jesus Angleton, and headed by Richard Ober.så kom man (till Vita husets stora besvikelse) fram till
DCI Richard Helms informed President Johnson on November 15, 1967, that the CIA had uncovered "no evidence of any contact between the most prominent peace movement leaders and foreign embassies in the U.S. or abroad." Helms repeated this assessment in 1969.Det ska bli intressant att läsa boken som kanske kan visa på annorlunda vinklar.
Senast redigerad av iesho 2018-02-21 kl. 08:49.
Senast redigerad av iesho 2018-02-21 kl. 08:49.