2018-02-20, 23:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3nPredator
"Maak die jakkals dood" - (Kill the fox) var en Sydafrikansk operation, bestånde av 4 Legoknektar och 2 tidigare Rhodesiska underrättelseagenter. Alla från Executive Outcomes, med uppdrag ifrån CCB. Syftet var att kartlägga Palme i detalj och hans vanor, för att vid bästa tillfälle slå till. Man hade hyrt 2 lägenheter precis utanför stadskärnan. Gruppen bestod av 5 män och 1 kvinna, som under ca:5 månader hade spanat och kartlagt Palme i detalj. Man hade en insider nära Palme, som förmedlade väsentlig information. Underättelseagenterna kom till Sverige som påhittade turister och affärsmän. De hade förfalskade pass ifrån helt andra länder. Det bodde 3 agenter i varje lägenhet och man turades om väldigt flitigt med bevakningen. Agenterna använde ofta rekvesita, för att maskera sig. Walkie-Talkie användes diskret, mest för att positionera sig rätt. Mycket arbete lades ner både långt innan, under tiden och efter mordet med desinformation. Tex lurades 33-åringen, att tro att E.O/CCB var ifrån CIA. Revolvern var en Ruger 357. Magnum, som smugglades med diplomatpost till och ifrån Sydafrika.
Källa på det?
Citera
2018-02-20, 23:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Jag har inte hittat någon annan post om detta ännu i tråden, så jag dristar mig till att anmäla en nyutkommen bok av relevans för MOP. Om jag är pucktvåa så ber jag om ursäkt för spam.

Från tid till annan dyker fortfarande EAP upp i tråden. Som bekant hyser jag ett starkt intresse för den gruppen och de aktivisterna, och då inte minst för de vietnamdesertörer som ingick i ursprungskadern och som länge fanns med i den svenska verksamhetens hårda kärna. Och även om jag på senare år har kommit att tvivla på det mesta när det gäller MOP, anser jag fortfarande att EAP borde ha granskats hårdare i samband med mordet.

Den brittiske journalisten Matthew Sweet har nu äntligen kommit ut med sin bok Operation Chaos: The Vietnam Deserters Who Fought the CIA, the Brainwashers, and Each Other som handlar om de vietnamdesertörer som kom till Sverige i slutet av 1960-talet och om hur deras kopplingar till Larouche/EAP så småningom växte fram. Även ni som går igång på CIA kommer att få ert lystmäte i den här boken! Operation Chaos var nämligen namnet på den CIA-operation som pågick mellan 1967 och 1974 mot bakgrund av misstanken om utländsk inblandning i landets sociala och politiska oro; denna operation kom att ha internationella förgreningar och i boken blir Sverigekopplingen belyst.

Följ länken så kan ni läsa de 40 första sidorna på Googles preview. Här finns många goda karameller! Jag önskar er alla god läsning!
Menar du att boken driver hypotesen att CIA infiltrerade EAP i samband med CHAOS och att den infiltrering fortsatte under annat namn fram till och med mordet på Palme? Eller hur menar du?
Citera
2018-02-20, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Källa på det?

Avslöjar aldrig några källor. Det kallas självbevarelsedrift.
Citera
2018-02-21, 00:01
Avstängd
Citat:
Avslöjar aldrig några källor. Det kallas självbevarelsedrift.
Har du något som helst bevis för att det du skriver faktiskt stämmer?
Citera
2018-02-21, 00:24
Medlem
Citat:
Har du något som helst bevis för att det du skriver faktiskt stämmer?

Hänvisar återigen till självbevarelsdrift. [klonat] no trace...
Citera
2018-02-21, 00:29
Avstängd
Citat:
Har du någon hint om hur sådana bevis någonsin skulle kunna hittas?
Citera
2018-02-21, 01:17
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Menar du att boken driver hypotesen att CIA infiltrerade EAP i samband med CHAOS och att den infiltrering fortsatte under annat namn fram till och med mordet på Palme? Eller hur menar du?

Jag har precis läst slut på sidan 39, vilket är vad som har gått att ladda ner från Google Books idag. Och det är fruktansvärt spännande!

Läs den!
Citera
2018-02-21, 01:28
Medlem
Citat:
Har du någon hint om hur sådana bevis någonsin skulle kunna hittas?

Tex revolvern som förstördes i en smältungn. I stort sett allt som kan räknas som bevis är förstört, frånsett några få undangömda saker. Vi får se om det dyker upp några bevis längre fram. Det handlar om ev.reprisallier mot anhöriga och att vissa mäktiga män, går en naturlig väg till mötes så småningom. Fortfarande så har dessa män inflytande i vissa kretsar, där de dyrkas.
Citera
2018-02-21, 01:35
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:

Jag vill göra ett tillägg. Enligt Wikipedia pågick CHAOS fram till 1974. Om vi antar att den uppgiften stämmer, så bör kopplingarna till hela maskeraden med LaRouche/ADC/NCLC/ELC ha upphört då. Och jag tror att det kan ligga någonting i det.

Problemet var bara att rörelsen hade blivit såpass livskraftig att den kunde leva vidare på egen hand - men utan överinseendet från husbonden.

Jag ser två strömningar som talar för detta:

• LaRouche träder fram tydligare som ledare 1974 och grupperingen blir väsentligt mycket mer sektig på kort tid.
• När man studerar källmaterialet om perioden 1967-1970 vad gäller NCLC så är LaRouche själv väldigt otydlig.

Så LaRouche kanske bara var en tokig men harmlös målvakt de där första åren? Och rörelsen leddes av de egentliga agenterna? Och så uppstod - i det vakuum som följde på avvecklingen - ett gyllene tillfälle?

Jag spekulerar. Och ser verkligen fram mot att läsa mer.
Citera
2018-02-21, 01:39
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:

Det är lite synd... För dina uppgifter verkar ju helt fantastiskt intressanta.
Citera
2018-02-21, 01:58
Avstängd
Citat:
Jag vill göra ett tillägg. Enligt Wikipedia pågick CHAOS fram till 1974. Om vi antar att den uppgiften stämmer, så bör kopplingarna till hela maskeraden med LaRouche/ADC/NCLC/ELC ha upphört då. Och jag tror att det kan ligga någonting i det.

Problemet var bara att rörelsen hade blivit såpass livskraftig att den kunde leva vidare på egen hand - men utan överinseendet från husbonden.

Jag ser två strömningar som talar för detta:

• LaRouche träder fram tydligare som ledare 1974 och grupperingen blir väsentligt mycket mer sektig på kort tid.
• När man studerar källmaterialet om perioden 1967-1970 vad gäller NCLC så är LaRouche själv väldigt otydlig.

Så LaRouche kanske bara var en tokig men harmlös målvakt de där första åren? Och rörelsen leddes av de egentliga agenterna? Och så uppstod - i det vakuum som följde på avvecklingen - ett gyllene tillfälle?

Jag spekulerar. Och ser verkligen fram mot att läsa mer.
Citat:
Jag har precis läst slut på sidan 39, vilket är vad som har gått att ladda ner från Google Books idag. Och det är fruktansvärt spännande!

Läs den!
Helt klart intressant. Läser när den släpps som e-bok. Tack för tips.
Citera
2018-02-21, 06:12
Medlem
Citat:
Palme-utredare lockade vittne med 50 miljoner

Ett vittne lockades med pengar för att fälla Christer Pettersson – och en stjärnåklagare vilseledde rätten.
Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning en tidigare okänd inspelning om Palme-utredningen.
– Det här är en skam, säger advokaten Leif Silbersky till SVT.
I reportaget utrustas den knarkdömda författaren Lillemor ”Hinsehäxan” Östlin med dold mikrofon för att dokumentera möten med en känd Palme-utredare.

Citat:
I Uppdrag granskning utrustas nu Lillemor Östlin med en mikrofon där ett möte och ett telefonsamtal mellan henne och Thure Nässén spelas in. Syftet är att undersöka sanningshalten i hennes uppgifter. De talar då om hans kontakter med Petterssons vänner Sigge Cedergren, Roger Östlund och Harri Miekkalinna

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/palme-utredare-lockade-vittne-med-50-miljoner/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in