2018-02-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det är lite kul att du köper en version som bara syftade till att visa en annan skribent det absurda i att fritt fantisera utan belägg.

Du kan ju fråga efter mail till den som PMat dig. Många som har en avidentifierad sådan idag.
Eftersom man får gissa sig fram vilka fakta som känns ok eller inte, är detta i stora drag det som för mig känts mest sannolikt. Kommer nya fakta fram som ändrar den känslan kan jag faktiskt ändra mig. Men min röst har länge legat på Hanna som den mest drivande.
Ni som med säkerhet vet vilka användare som har korrekt information får gärna göra en lista på dem

Kan bli intressant
Citera
2018-02-21, 11:31
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Så länge man försöker tysta ner mord på barn, kallar det en familjetragedi, försöker antyda att det skedde av barmhärtighet eller ordagrant kallar det för att "föräldrarna menade väl" tycker jag att vi är snett ute.
När någon gjort så fel och begått ett så avskyvärt brott tycker jag att vi ska fördöma denna persons handlande. Vi kan inte straffa vederbörande som suiciderat, men vi kan visa vårt tydliga avståndstagande genom att offentliggöra mördarnas brott och ge brottoffren upprättelse med ett tydligt avståndstagande från samhällets sida för de brott dessa drabbades av.

Som vi i vanliga fall gör för mordoffer när mördaren inte suiciderat i direkt anslutning till brottet.
Håller med.
Citera
2018-02-21, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Familjen var osynlig, bortsett från skolavslutningar. Knappt ett spår av HB, mer än chefens beskrivning av den hjälpsamma. Inga spår av barnens erövringar mer än några fotbollsbilder, en kommentar om byggandet av SIMS-hus, talande till döda ting. En grannes berättelse av tjoande barn i pool, en momsbok, pianolärarinnan och en rektor. Var finns resten av folk som man råkar pracka på sig genom livet och framför allt med barn? OH var den som förekom på mötena. Drev på. Var övriga familjen med på ljusbehandlingarna i Tyskland? Att passa på med en kombinerad semester, få lite andrum? Att må så dåligt att man knappt kan hålla ansiktet ovanför ytan, men ändå ansöka om professur och lägga tid på att radera det mesta om familjen på internet, säger en del. Inga försvarstal från släkt, vänner eller barnens kompisar. Ingen verkar ha känt dem utanför arbetet och även därifrån tystnade det snabbt. Med tanke på Agnes ålder, borde väl någon kommit med Fy fan! Hur kunde ni?. Hela händelsen är så absurd, men även innan.
Agnes hintade världen om "Agnes is bored" och "a girl has nothing to say", kanske utan respons. Ett konto OH missade, men som det ligger mycket i.

Har du missat att flickorna var sjuka, något som sjukvård, skola, kollegor, intyg, hemundervisningen mm vittnar om?
Har du missat polisens bedömning om att detta var något som föräldrarna var överens om?

Beträffande ...Agnes is bored .. är det väl inte en verifierad uppgift att detta verkligen handlade om den äldsta flickan, men även om så vore är knappast ett utråkat och ett feministiskt inlägg av en tonårig flicka ett belägg för att OH styrde sin familj med järnhand in i döden.

Hur en grannes uppgift om att hen hört barn tjoa i en pool och OHs försök att skriva en lättsam bok om moms blir belägg för att OH styr sin familj med järnhand in i döden har jag svårt att förstå. Att OH tog ett stort ansvar och var med på möten i alla fall på den yngre flickans skola är lika svårt att koppla till att OH styr sin familj in i döden. Brukar inte fäder anklagas för att vara för dåligt engagerade i sina barns skola?

Att man som förälder, när den offentliga sjukvården misslyckas att bota och lindra, söker sig allt längre ut i tassemarkerna för att få hjälp, begriper jag inte heller hur det blir ett belägg för att OH styrde sin familj med järnhand in i döden. Inte särskilt konstruktivt men väl förståligt när någon nära lider under en lång tid.

Att släkt, vänner och kompisar väljer att låta familjen behålla sin integritet efter det fasansfulla ser jag inte heller som ett belägg för att OH styrde sin familj med järnhand in i döden. Möjligen hade dessa om de delat din bild av att det fanns ett monster i familjen haft behov av att berätta om det.

Att knappt kunna hålla huvudet ovanför vattenytan och ändå kämpa på är inte heller det ett tecken på att OH styrde sin familj med järnhand in i döden. Dessutom lär ansökan om professuren lagts in långt innan OH uppges utalat dessa ord eftersom detta är en ganska lång process och svaret skulle komma strax efter jul.

Sist, folks internetvanor är mycket olika och om det raderades något, har vi ingen susning om i vilken omfattning detta skedde och vem av föräldrarna som utförde det. Således inte heller detta något som kan åberopas som ett belägg för att OH styrt sin familj med järnhand in i döden.

Att något fasansfullt har inträffat råder det ingen som helst tvekan om. Av all fakta som framkommit hittills från media, skola, polis och efterforskningar i denna tråd, sluter jag mig till att den teori som du grundar på de belägg du precis angivit, är mycket svagt underbyggd och därför inte trovärdig. Särskilt inte i relation till de starkare underbyggda teorier som tidigare presenterats i tråden.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-21 kl. 11:47.
Citera
2018-02-21, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hanna kan ha varit väldigt privat av sig. Inte alla fläker ut sig på internet. Hon jobbade deltid som jag förstått det, och var hemma med barnen ganska mycket. Och som jag förstått var det Hanna som mådde riktigt dåligt och berättade för OH att hon inte ville leva längre - och att det var på allvar. OH ville inte leva utan Hanna. De diskuterade fram en plan. Huruvida barnen var väldigt svårt sjuka lämnar jag därhän, men tydligen hade tydligen Agnes väldigt svårt. Det verkade som om sjukdomen mer eller mindre galopperade. Ang Hannas bristande livslust hade den säkert väldigt många bottnar. Cancer med ev recidiv. Agnes som blev väldigt dålig. Allt sökande om bot för Agnes och Moa. Ingen bot fanns. Framtid med två sängliggande barn. De orkade inte vänta på forskningssvar eller bot. De märkte kanske att ingen egentlig forskning fanns, och definitivt ingen bot inom snar framtid. De visste kanske inte ens vad det var för fel på barnen. Det kanske fanns fler avgöranden i parets förflutna och framtid som överhuvudtaget inte nämnts.

Det var inte OH som "knappt kunde hålla ansiktet över vattenytan". Det var Hanna. Som jag förstått var Hanna och Oskar otroligt nära varandra.
Hur har jag kommit till denna slutsats? Genom att läsa tråden, genom att pussla ihop alla PM folk (och jag själv) fått. Genom att lägga till och dra ifrån.

Inte mycket har nämnts i media - eller från polishåll. Och vi lär få stå frågande. De enda som kan avgöra om något skall släppas är de anhöriga - och det tror jag inte de gör.

Har tänkt på Hannas cancer också. Att hon har haft cancer har flera här nämnd, om den kom tillbaka vet jag inte, men det är inte omöjligt. Det jag inte förstår hur det hänger ihop med hur det slutade med familjen. Jag har inte läst om ett ända fall där någon haft cancer och därför har begått filicide. Någon annan här kanske som har läst något? Cancer och depression, visst säkert mer vanlig än ovanlig, själmordstankar eventuellt också, men att döda barnen??? Det är en jättestor sorg när man har barn och sjukdomen, men att vilja avsluta barnas liv?

Och om det var cancern och man ange i ett avskedsbrev att det är den egna livskvalitén som är orsaken till att man begå familicide - varför då inte nämnar cancern också? Och och man har gjort det, varför skulle polisen lämnar ut just denna information?
Citera
2018-02-21, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Har tänkt på Hannas cancer också. Att hon har haft cancer har flera här nämnd, om den kom tillbaka vet jag inte, men det är inte omöjligt. Det jag inte förstår hur det hänger ihop med hur det slutade med familjen. Jag har inte läst om ett ända fall där någon haft cancer och därför har begått filicide. Någon annan här kanske som har läst något? Cancer och depression, visst säkert mer vanlig än ovanlig, själmordstankar eventuellt också, men att döda barnen??? Det är en jättestor sorg när man har barn och sjukdomen, men att vilja avsluta barnas liv?

Och om det var cancern och man ange i ett avskedsbrev att det är den egna livskvalitén som är orsaken till att man begå familicide - varför då inte nämnar cancern också? Och och man har gjort det, varför skulle polisen lämnar ut just denna information?
Som jag skrivit flera gånger tidigare i tråden så kan brevet, de lämnade efter sig, varit väldigt långt. Det kan ha stått massor där som vi inte vet. Ja du, varför går inte polisen ut med det? En tanke kan vara att anhöriga bett dom låta bli. Det kan stå saker där som involverar de anhöriga? Att polisen gått ut med det enda "livskvalitet pga döttrarnas sjukdom" etc, har fått folk att tro att det var det ENDA som stod i brevet. Det tror inte jag. Jag är övertygad om att det ligger oerhört mycket mer i botten än cancer och ev sjukdom hos döttrarna. Något som aldrig någonsin kommer ut. Vi lär inte få veta. Man dödar inte barn för att de är sjuka eller för att man fått cancer. Det ligger annat bakom. Något som jag inte ens vågar spekulera om.
Citera
2018-02-21, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blonay
Eftersom man får gissa sig fram vilka fakta som känns ok eller inte, är detta i stora drag det som för mig känts mest sannolikt. Kommer nya fakta fram som ändrar den känslan kan jag faktiskt ändra mig. Men min röst har länge legat på Hanna som den mest drivande.
Ni som med säkerhet vet vilka användare som har korrekt information får gärna göra en lista på dem

Kan bli intressant
Ok, fair enough..
Det där med bevisvärdering är en svår och vansklig process som innefattar de flesta vetenskapliga discipliner.
Att utgå från den fakta som trots allt finns tillhanda är väl iofs en bra början.
Citera
2018-02-21, 11:59
Medlem
Citat:

Den här händelsen, eller händelserna, är så unik att det inte går att göra statisitk av den. Ett fall är inte statistik! Inte heller tre. De kan jämföras men knappast mer.
Det finns statistik över barnamord, det finns statistik över döda resp överlevande efter cancerbehandlig, det finns statistik över självmord.
Eftersom det som hänt i Bjärred är så svårtillgängligt måste man välja att bortse från sannolikhetsresonemang eller införa någon ny statistisk metod. Det är jag inte rätt person att göra.

Men vad händer om man skiljer ut självmord, gemensamt själmord (typ själmordspakt), självmord knutet till cancersjukdom (både av den sjuke och eventuellt av efterlevand), barnamord, barnamord av mamma, barnamord av pappa? Det är statistiska kategorier - av varierande värde.
Jag vet inte vad som händer om man försöker summera dem. Men, återigen, helheten blir större än summan av de ingående delarna.
Tja, vad vet jag ....
Citera
2018-02-21, 12:09
Medlem
Citat:
Som jag skrivit flera gånger tidigare i tråden så kan brevet, de lämnade efter sig, varit väldigt långt. Det kan ha stått massor där som vi inte vet. Ja du, varför går inte polisen ut med det? En tanke kan vara att anhöriga bett dom låta bli. Det kan stå saker där som involverar de anhöriga? Att polisen gått ut med det enda "livskvalitet pga döttrarnas sjukdom" etc, har fått folk att tro att det var det ENDA som stod i brevet. Det tror inte jag. Jag är övertygad om att det ligger oerhört mycket mer i botten än cancer och ev sjukdom hos döttrarna. Något som aldrig någonsin kommer ut. Vi lär inte få veta. Man dödar inte barn för att de är sjuka eller för att man fått cancer. Det ligger annat bakom. Något som jag inte ens vågar spekulera om.

Visst, det är klart att polisen inte går ut med många detaljer kring just avskedsbrevet. Helt förståelig och så klart riktig och viktig. Men om man ange barnas sjukdom som orsak, då trodde jag att man också kunde nämna cancern - om det skulle var nämnd i brevet. Om man nu tror att det hade ökat förståelsen. Men egentligen säger ju meningen att man har dödat sina barn och sig själv pga av brist på livskvalité pga barnas sjukdom mycket. Ganska utlämnande faktisk, mycket provocerande i sitt egocentriska budskap - kanske orsakat av depression. Samt en sjuk verklighetsuppfattning.
Citera
2018-02-21, 12:11
Medlem
Citat:
Visst, det är klart att polisen inte går ut med många detaljer kring just avskedsbrevet. Helt förståelig och så klart riktig och viktig. Men om man ange barnas sjukdom som orsak, då trodde jag att man också kunde nämna cancern - om det skulle var nämnd i brevet. Om man nu tror att det hade ökat förståelsen. Men egentligen säger ju meningen att man har dödat sina barn och sig själv pga av brist på livskvalité pga barnas sjukdom mycket. Ganska utlämnande faktisk, mycket provocerande i sitt egocentriska budskap - kanske orsakat av depression. Samt en sjuk verklighetsuppfattning.
Det är en grannlaga uppgift att sammanfatta ett självmordsbrev som både skall skydda och lämna ut. Men visst är det otroligt provocerande det dom de facto gick ut med. Om det är så att en massa annat ligger bakom så borde de åtminstone gå ut med lite av det. Problemet är om det involverar de anhöriga, så är det locket på - där är det dom anhöriga som bestämmer. Ond cirkel.
Citera
2018-02-21, 12:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Inte mycket har nämnts i media - eller från polishåll. Och vi lär få stå frågande. De enda som kan avgöra om något skall släppas är de anhöriga - och det tror jag inte de gör.
Det finns inget som säger att de anhöriga skulle få någon fullständig bild heller. Jag har tidigare i tråden påpekat att inte ens offer för allvarliga brott har rätt till att ta del av förundersökningen i dess helhet om förövaren är avliden. Det kan diskuteras om de kvarvarande anhöriga öht i formell mening är att betrakta som målsägande.
Citera
2018-02-21, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns inget som säger att de anhöriga skulle få någon fullständig bild heller. Jag har tidigare i tråden påpekat att inte ens offer för allvarliga brott har rätt till att ta del av förundersökningen i dess helhet om förövaren är avliden. Det kan diskuteras om de kvarvarande anhöriga öht i formell mening är att betrakta som målsägande.
Det finns inget som säger motsatsen heller. Vart vill du komma?
Citera
2018-02-21, 12:36
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Det finns inget som säger motsatsen heller. Vart vill du komma?

Inte helt säkert att anhöriga får veta sanningen heller.

"En familj levde i tron att systern dog i en olycka. De fick inte veta polisens övertygelse, att hon dödats med stickvapen hemma. Mannen dog och förundersökningen lades ner."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/dodadekvinnor/arkiv/article11803907.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in