Citat:
Nej, polisen fungerar inte så att man gör en utredning baserat på att någon skrivit en bok. Boken utgavs dessutom efter att beslut tagits att väcka utredningen. Polisen fungerar så att den gör nya utredningar i icke preskriberade brott där ingen är dömd. Hur förklarar du annars att polisen fortfarande håller förhör i Palme-ärendet eller lyckades lösa Helen-mordet? Jo, därför att man ibland lämnar över fall till nya ögon och låter dessa göra nya utredningsåtgärder. Exempelvis hålla nya förhör.
Citat:
Läs utredningen. Du ger intryck av att du kan den, men måste ändå fråga. Det finns exempelvis två personer bosatta på Jungfrudansen. Sedan finns det ytterligare 2 herrar som granskas i det hela. Vidare har man också kollat din arkitekt mot DNAet på handduken, något du inte verkar känna till. Han är alltså avförd, liksom läkarna, på grundval av det.
Citat:
Suck... Är du verkligen så korkad eller är det en Oscar för bästa manliga huvudroll? Jag sätter inte tilltro till vittnet per se, jag säger att det hade varit extremt enkelt att kontrollera om det ringts till vittnet dan aktuella tidpunkten och i så fall vem som ringt och varifrån. Då får man endera av två resultat: 1, Man kan konstatera att samtalen inte har ägt rum. 2, Man kan konstatera att samtalen har ägt rum. Till och med du borde väl förstå nyttan med att göra denna enkla utredningsåtgärd?Vi har bara Ragges ord på detta och han ändrade dessutom sina uppgifter allt eftersom, dom var inte huggna i sten så att säga. Antagligen drack han för mycket för att komma ihåg rätt. Märkligt också att du sätter en så pass stor tilltro till ett sånt här vittne? Känns rätt desperat från din sida om du frågar mig.
Vad jag säger är alltså att man borde kontrollerat vittnets uppgifter, då hade man vetat hur det förhöll sig och fakta är aldrig fel.
Citat:
Det är väldigt konstigt att du några sidor tillbaka förklarar för mig, när jag på ett ställe hävdar att utredningen är starkt bristfällig, hur bra skött utredningen är, för att här istället förklara för mig att utredningen är just bristfällig. Välkommen till verkligheten. Jag citerade bara en polisrapport, det innebär inte att jag håller med. Men eftersom samtliga teser verkar utgå ifrån att hon försvann 10/6 så utgår jag från det. Om hon inte gjorde det så är det naturligtvis fullt möjligt, men då har din vän arkitekten ljugit och då drar jag slutsatsen att antingen släppte han av henne 10/6 enligt egen uppgift eller så gjorde han inte det och då ljuger han. Och ljuger han så drar jag slutsatsen att han är gärningsman eller medgärningsman, vilket inte jag tror med tanke på den skrala bevisning som talar för det. Väldigt knapphändigt i så fall, man har exempelvis inte genomsökt hans bil eller lägenhet och man har inte hört de andra personerna som var med på sammankomsten samma dag CdC försvinner förutom polisinspektörn då. Kallar du det där en välskött utredning så är det nog ingen ide alls att du leker Martin Beck i fortsättningen. Exakt vilka förhör bekräftar arkitektens alibi resten av pingsthelgen, kan inte du redovisa dessa? Det är dessutom oerhört märkligt att du hänvisar till polisens eget utredningsmaterial, har inte professor GW Persson sagt att CdC-utredningen var en katastrof?
Men okej, låt oss istället, eftersom du nu verkar älska att märka ord, säga att sista påstådda iakttagelsen från person som känner CdC görs 10/6. Är detta ett bättre uttryck? Det ändrar dock inte slutsatsen att arkitekten antingen är gärningsman, vilket det finns ganska få bevis för, eller så såg han henne senast 10/6. Svårare än så är det inte.
Citat:
Och DU borde, om du är påläst, veta att eftersom vitala organ saknas så kan inte ens rättsmedicinska rådet vid undersökning av fallet 1988 konstatera ens om dödsorsaken är naturlig eller ej. Det vill säga, det finns ingen fastställd dödsorsak, hon kan såvitt vi vet fått hjärnblödning, infarkt eller något annat också. Vi vet alltså inte hur hon har dött. Hon kan mycket väl ha tagit en överdos också, det finns ingenting som talar emot det, precis som att hon kan ha blivit strypt, dräpt med kniv, skjuten i huvudet, avlidit pga trubbigt våld mot huvudet... Take your pick, det finns en uppsjö dödsorsaker och den rättsmedicinska undersökningen kan bara konstatera att hon är död.
Citat:
Det har aldrig bekräftats eftersom polisen aldrig försökte bekräfta det. Hela poängen är ju att man inte kan tro Ragge på hans ord, men det finns heller ingenting som talar för att han skulle ljuga, om du inte vill påstå att han också är gärningsman. Då kan han antingen ha misstagit sig på dag eller så talar han sanning. Detta kunde ett enkelt samtal till Televerket kunnat ge svar på, men tyvärr gjorde man aldrig det.Jag förstår det här "dilemmat" fullt ut och detta är den stora anledningen till att du och vissa andra personer fäster en gigantisk tilltro till ett vittne söder om Stockholm som hade den benägenheten att han drack stora mängder alkohol sommaren 1984 och hans uppgifter i polisförhören har till råga på allt aldrig någonsin gått att bekräfta. Detta vet du också om.
Vad du däremot förtiger är att Ragge fyllde år 10/6. Han är säker på att hon inte ringde den dagen och det borde man ändå komma ihåg. Men detta förtiger du gärna, trots att du borde förstå att om hon var i livet efter 10/6 så öppnas även nya möjligheter för dina teorier.
Citat:
Outredd trots att hans DNA stämts av mot det DNA som fanns på handduken, ja... I övrigt ingen kommentar utom det att han har alibi.Jag tror i nuläget att CdC levde inte längre än till max den 11/6 -84 och denna slutsats har visst stöd av att CdC i princip har gått upp i rök den 10/6 eller iallafall den 9/6 -84 för då träffade hon helt andra personer än den märklige arkitekten som förblev outredd trots hans relativt centrala roll i CdC:s sista tid i livet.
Citat:
Ja, hur förklarar jag det? Att hon höll sig gömd från Tor och Bosse som hade spöat upp henne ganska rejält enligt flera vittnesmål? Kanske? Att hon bodde hos någon torrtorsk eller liknande och inte sprang runt på Malmskillnadsgatan. Det finns flera vittnesmål på att hon ville ordna upp livet och sluta med droger och prostitution. Men detta väljer du också att bortse ifrån, trots att även detta kan styrka dina teorier lika väl som andra.
Hur förklarar du att inga andra personer har sett och träffat CdC precis efter pingsthelgen? Om hon nu mot all förmodan levde 12-13/6 så är det extremt märkligt att ingen har sett henne eller pratat med henne? Förutom Ragge då möjligtvis, borde inte det ge en stark indikation på att Ragge snackade i nattmössan?