2018-02-15, 14:43
Medlem
Wounderingtwos avatar
Jag har en fråga jag funderat över den senaste tiden. Jag har bara suttit i fängelse en gång i mitt liv och det var 7, snart 8 år sedan. Aldrig mer igen. Får nästan rysningar av den här tråden men nyfikenheten tar över så jag måste fråga.

Jag satt på Hinseberg och strax innan jag frigavs 2011 så var det på G med helt nya regler. Vet inte om de skulle gå igenom eller om de bara diskuterades som förslag. Dels skulle man inte längre få ha sina privata kläder på sig på öppen anstalt. Undrar hur det blev med det? Gick det igenom? Det var också andra regler, som jag främst tror berörda de öppna anstalterna, men jag är osäker på vilka regler det var.

När jag satt inne på Hinseberg så var jag med om ett stort "rökuppror" och vi fick igenom att röka oftare (tror det var 3 gånger per dag). Man fick då gå till Kriminalvården som stod i vaktkuren och hämta ut två cigarretter och en tändare och så fick vi röka på balkongerna. Hur gick det med detta? Hur är reglerna kring rökning idag? Innan detta infördes fick vi bara röka en gång på den dagliga utevistelsetimmen.
Citera
2018-02-15, 15:52
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Jag har en fråga jag funderat över den senaste tiden. Jag har bara suttit i fängelse en gång i mitt liv och det var 7, snart 8 år sedan. Aldrig mer igen. Får nästan rysningar av den här tråden men nyfikenheten tar över så jag måste fråga.

Jag satt på Hinseberg och strax innan jag frigavs 2011 så var det på G med helt nya regler. Vet inte om de skulle gå igenom eller om de bara diskuterades som förslag. Dels skulle man inte längre få ha sina privata kläder på sig på öppen anstalt. Undrar hur det blev med det? Gick det igenom? Det var också andra regler, som jag främst tror berörda de öppna anstalterna, men jag är osäker på vilka regler det var.

När jag satt inne på Hinseberg så var jag med om ett stort "rökuppror" och vi fick igenom att röka oftare (tror det var 3 gånger per dag). Man fick då gå till Kriminalvården som stod i vaktkuren och hämta ut två cigarretter och en tändare och så fick vi röka på balkongerna. Hur gick det med detta? Hur är reglerna kring rökning idag? Innan detta infördes fick vi bara röka en gång på den dagliga utevistelsetimmen.

Rökpauser som du har beskrivet ovan sker idag på de klass 2 som jag har suttit på.

Dvs kortare pauser där KV delar ut köpta cigaretter, osv.

Privata kläder vet jag inget om då jag inte har suttit på en Klass 3 så det får någon annan svara på.
Citera
2018-02-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo

På ex Tillberga får du ha privata kläder .

Ex Visby fick man gå ut i röka 2 ggr dag och på Västervik norra kunde man röka när man ville mellan 7:00 - 1830

Citera
2018-02-16, 07:11
Medlem
På Asptuna fick vi ha privata kläder och röka kan man göra när som helst fram till 22, då man blir inlåst på avdelningen/i stugan.

Salberga häktet, Österåker och Gävle - kriminalvårdens grå/blåa-kollektion och rökning två cigg/en timme om dagen.

En allmän reflektion är att om jag skulle sitta igen så skulle jag försöka undvika en öppen anstalt. I alla fall fall om det skulle gälla en kaffevolta på några år. Plitarna är okunniga och ignoranta och det är alldeles för många som kommer in på en månad eller två, och bara stökar runt och grisar.
Citera
2018-02-18, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Likeawreckingball
På Asptuna fick vi ha privata kläder och röka kan man göra när som helst fram till 22, då man blir inlåst på avdelningen/i stugan.

Salberga häktet, Österåker och Gävle - kriminalvårdens grå/blåa-kollektion och rökning två cigg/en timme om dagen.

En allmän reflektion är att om jag skulle sitta igen så skulle jag försöka undvika en öppen anstalt. I alla fall fall om det skulle gälla en kaffevolta på några år. Plitarna är okunniga och ignoranta och det är alldeles för många som kommer in på en månad eller två, och bara stökar runt och grisar.

Asptuna hade ja totalt glömt bort några polare har suttit där

Känner igen de med plitarna du vet väl om att det är längre utbildning på McDonalds va ? När jag satt på svartsjö så spela de inte nån roll vad man fråga pliten om ( kunde fråga samma plit samma sak o få olika svar varje gång )

Så jäkla mycket spring på öppna om inte annat spelar ju totalt ingen roll för det finns alltid nån man inte gillar på avdelningen och inte minst bristande hygien med hos många av folket

Vad mer ? Så fort de kommer in nån dryg jävel så blir de kaos altså bara massa tjafs över att den ställer till med något och hela avd blir splittrad en dag kan de va bra andra dagen kaos
Citera
2018-02-18, 11:23
Medlem
Vill bara förtydliga en sak, det allmänna åtalet gäller ju inte på kåken för en massa saker, ex pissa positivt ger inget ringa narkotikabrott och visst är det så att det krävs en anmälan för att nån ska dömas för misshandel på kåken? Plitarna driver inte det vidare.

Du kan ju stjäla och missköta dig och det blir rapporter av det och eventuella inskränkningar på voltan, besök, permisar, men det blir inget polisiärt av det, vilket nån hävdar.
Citera
2018-02-18, 18:25
Medlem
swimmingpools avatar
Kan man smugla in knark på Hinseberg?
Citera
2018-02-19, 12:23
Medlem
Dequiallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Självklart kan man det. Det kan man till alla kåkar om man ger sig fan på det. För säkerhets skull borde du först fråga oraklet xkremento. Hon vet allt den lilla bitchen.
Citera
2018-02-20, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool

Du kan få in allt på kåken . Allt från mobiler till knark

Det är olika rutiner överallt men att plitar inte visiterar barn under 12 ( strider mot lagen )
Citera
2018-02-20, 22:07
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
Du kan få in allt på kåken . Allt från mobiler till knark
Fan vad sjukt. Att dom inte ser till att förhindra det, kan ju inte va så svårt.
Citera
2018-02-20, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Vill bara förtydliga en sak, det allmänna åtalet gäller ju inte på kåken för en massa saker, ex pissa positivt ger inget ringa narkotikabrott och visst är det så att det krävs en anmälan för att nån ska dömas för misshandel på kåken? Plitarna driver inte det vidare.

Du kan ju stjäla och missköta dig och det blir rapporter av det och eventuella inskränkningar på voltan, besök, permisar, men det blir inget polisiärt av det, vilket nån hävdar.

Blir oftast ingen åtgärd på rapporter med kan tilläggas om de inte sker upprepade gånger och då blir de oftast knall till annan anstalt och inget mer

Lika så om man skiter i ”jobbet” så får man rapport ,lika om du själv får stryk tex får man rapport eller om man är i samma rum som dem där något sker

Sitta på isol tills utredningen är klar och en transport kan ta tid beroende på var man ska .

Jag sitter hellre en på en 2a än att sitta på öppen för fyfan va det finns golare på öppna för oftast folk som har en månad eller så och första gångare som beter sig som rövhål
Citera
2018-02-20, 23:07
Medlem
surpriseds avatar
Hur skulle det fungera att ta med sig enn nintendo 3DS? Det går att koppla upp till internet via den, men det går ju inte direkt att göra något förutom att ladda ner spel. Hur pass noga kollar dem igenom den här typen av inställningar i ett sånt spel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in