2018-02-20, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Beredd att hålla med dej på den.
Krävs det inte rätt genomgripande störningar för att få vård istället för straff, typ psykos.
Senast redigerad av Frank.Einstein 2018-02-20 kl. 21:08.
Citera
2018-02-20, 21:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du drar här väldigt många slutsatser och avger påståenden som i vart fall jag inte sett säkra uppgifter om.
Hur vet du att inte någon av föräldrarna har manipulerat den andre? Eller att de dödat döttrarna "utan dessas vetskap"? Det är rätt kraftiga antaganden och förmildrande formuleringar som inte har belagts någonstans. Att någon återfinns död i en säng är till exempel absolut inget bevis på att denne inte försökt undkomma eller haft dödsångest.

Det verkar finnas far-och morföräldrar, mostrar och fastrar i livet - familjen var inte helt utan släktingar. De kunde språket och kände till samhällsstrukturen.

Du anklagar andra skribenter för påståenden utan belägg samtidigt som du själv påstår både det ena och det andra utan vare sig belägg eller säkra uppgifter. Du anklagar även andra för kraftiga antaganden och förmildrande formuleringar samtidigt som du själv hävdar bestämt ondska och att föräldrarna gjort detta för att flickorna ej passade deras karriärer och framtidsutsikter.

Det sista som ej är fetat, du har redan lagt dig på en låg nivå och genom att skuldbelägga övrig familj sjunker du allt djupare och djupare.
Citera
2018-02-20, 21:07
Medlem
Oskar var tydligen frisk och kry nog att jobba in i det sista och om jag har förstått saken rätt så var det han vars liv avslutades sist också. Det och en del andra sker gör att jag håller honom som högst ansvarig. Är dock inte sämre än att jag kan ändra mig där om nya uppgifter framkommer.

Ang Fadime, om man tvunget måste rangordna så tycker jag det är värre att ha ihjäl två försvarslösa små barn. Att ursäkta O och H med att deras barn var sjuka är lika patetiskt som att påstå att Fadimes far inte hade nåt val för hans kultur tvingade honom till det.
Citera
2018-02-20, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mreapoe
Hannas besök på onkologen behöver ju inte ha varit något annat än en årlig kontroll som man vanligtvis genomgår i ett antal år efter det att man behandlats för cancer.
Den årliga kontrollen gör man oftast på bröstmottagningen i Lund - den årliga alltså. Där gör man dessutom mammografin samt ultraljud. Om man upptäcker något är cancer så för man in en lång jäkla hästspruta rätt in i bröstet, in i tumören, och drar ur celler för att ta reda på vilken sorts cancer det är. Cancern upptäcks via mammografin, men bekräftas oftast med ultraljud. När detta är bekräftat så skickas man till onkologen.
Citera
2018-02-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den årliga kontrollen gör man oftast på bröstmottagningen i Lund - den årliga alltså. Där gör man dessutom mammografin samt ultraljud. Om man upptäcker något är cancer så för man in en lång jäkla hästspruta rätt in i bröstet, in i tumören, och drar ur celler för att ta reda på vilken sorts cancer det är. Cancern upptäcks via mammografin, men bekräftas oftast med ultraljud. När detta är bekräftat så skickas man till onkologen.
Skulle ju kunna tyda på att hon hade fått cancer åter då?
Citera
2018-02-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Du tänker att de skulle dömas till rättspsykiatrisk vård?
Hur tänker du att grunderna till beslutet skulle se ut?
Juridik är inte mitt område, så jag kan bara utgå från vad jag tror att vi vet om tiden innan (vare sig vi gillar det eller inte) och gissa mig fram
Försvaret skulle antagligen insistera på att en stressituation byggts upp under lång tid; stöd: vittnen finns, journaler finns; de har dignat, de har inte kunnat se utvägar. Precis som många här i tråden skulle den (snus)förnuftige lyssnaren och åklagaren fråga var och hur de sökt hjälp - om alls. Svar: ensamma, utsatta, utan krishjälp; hopplöshet. De har under en längre tid tillsammans först som kliché sagt sig och varandra att det vore skönt att slippa allt och med tiden förvandlat klichén till en reell möjlighet. Här glider de över till det icke-friska. Om de dessutom har misslyckats med självmorden kan man på goda grunder anta att de är långt ifrån i psykisk balans att klara ett liv i fängelse, sannolikt kommer minst en av dem att på nytt försöka begå självmord.
Något i den stilen.
Spontant
Citera
2018-02-20, 21:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Oskar var tydligen frisk och kry nog att jobba in i det sista och om jag har förstått saken rätt så var det han vars liv avslutades sist också. Det och en del andra sker gör att jag håller honom som högst ansvarig. Är dock inte sämre än att jag kan ändra mig där om nya uppgifter framkommer.

Ang Fadime, om man tvunget måste rangordna så tycker jag det är värre att ha ihjäl två försvarslösa små barn. Att ursäkta O och H med att deras barn var sjuka är lika patetiskt som att påstå att Fadimes far inte hade nåt val för hans kultur tvingade honom till det.

Ja det tycker jag också (det fetade). Sjukdom hos barnen där de tydligen inte låg för döden eller var medvetslösa är absolut inte en ursäkt eller en förmildrande omständighet för att mörda dem.

Då är vi ute på väldigt svag is om vi börjar sätta värderingar på vems liv som är värt att få fortsätta.

Det är därför som jag tror att det hade blivit livstidsstraff för mördarna om de överlevt och ansetts tillräknerliga. Hade de begått handlingarna under inflytande av svår psykisk sjukdom hade de kunnat dömas till rättspsykiatrisk vård - men däri brukar också ligga en formulering om att man då inte heller ska ha förstått innebörden av att man begick ett brott (tror jag?).

Hade de skrivit avskedsbrev, rensat på nätet mm hade de nog inte kunnat anses okunniga om att de begick ett brott. Straffsatsen för mord har väl numera som riktlinje livstidsdom, dubbelmord begått på några i beroendeställning anses nog snarare försvårande.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-20 kl. 21:23.
Citera
2018-02-20, 21:20
Medlem
Citat:
Kan lika gärna tyda på att hon var inne för efterkontroll.
Citera
2018-02-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ja, det verkar inte bättre. Men det beror på när hon avslutade sin behandling. Avslutades den för nåt år sen, och hon hade ett besök på onkologen vid den här tiden för ett år sen, så tyder det INTE på det. Men om hon hade ett onkologbesök i hösten 2017 så misstänker jag att ett recidiv skett. Det är ju inte ovanligt vid vissa bröstcancersjukdomar att de återkommer. De kan ha hittat annan cancer i och för sig. Men nånstans tror jag i alla fall att något cancerrelaterat hänt eftersom hon besökte onkologen. Det är bröstmottagning, KK etc (beroende på var cancern sitter) som ser till att snabbt beställa tid hos onkologen antingen via telefonsamtal mellan mottagningarna eller via remiss.
Citera
2018-02-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
OM Bjärredsföräldrarna undevek att söka hjälp hos soc, kommunen, psykiatrin etc så handlar det väl också om att de inte ville ha den stigmatiseringen på sig från omgivningen, eller hur?

Att förklara/ursäkta mord i ett modernt Sverige med att det hindrar familjemedlemmar från att umgås och delta i trevligt kaffedrickande och de först får återkomma till trevliga familjesammankomster när de mördat sitt barn eller sin hustru, är förklaringar som vi nordbor försöker klistra på företeelsen. Men det är de facto inget annat än rätt absurda "maffia - la familja" skäl för en helt sjuk företeelse som inte hör hemma i detta sekel. Lika lite som barnaga eller oskuldskontroller. Vi ska inte ens försöka förstå varför hedersmord sker - de ska bara fördömas.

Hur vet du att de inte försökt?

Hedersmord är deras tro likaså självbombare och terrorister som tror de får bättre i livet efter.
Citera
2018-02-20, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Krävs det inte rätt genomgripande störningar för att få vård istället för straff, typ psykos.

Nej, vid närmare eftertanke, liggandes här i badet, så är JAG helt övertygad om att både Oskar och Hanna var vid sina sinnens fulla bruk, vid mordtillfället.
Eftersom rätten har tillgång till HELA historien, och HELA upprinnelsen till varför detta kunde ske, så tror jag att dom skulle tolka lagtexter lite mildare.
Jag hoppar tillbaka till min gissning nr 1.
16 år bakom lås o bom.
Men med vissa restriktioner, och särskild övervakning mm, då dom nog skulla vara självmords-benägna.
Ute igen efter ca 11 år.

Låter detta orimligt ?
Citera
2018-02-20, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Kan lika gärna tyda på att hon var inne för efterkontroll.

Hon kanske var inne för en efterkontroll.
På den efterkontrollen, kanske man såg att cancern inte var borta, efter medicinering.
Kanske det som var det tunga beskedet som dom fick.
Samtidigt som Agnes vart jättedålig en vecka innan jul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in