Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Du tycker att socialliberaler kompromissar med de liberala principerna, men så ser verkligheten ut. Livet är fullt med kompromisser. Den som inte är beredd att kompromissa kan aldrig få något gjort i politiken.
Själv är jag mot övervakning och överstatlighet, men tycker inte att vi ska släppa knarket fritt eller tillåta alla att äga och bära vapen. Jag ser inte heller något problem i att vi använder gemensamt beslutade skatter för att stödja svaga och utsatta grupper. Solidaritet är viktigt för ett fungerande samhälle.
Har du ens några liberala åsikter överhuvudtaget? Man undrar ju eftersom du skrev att du tycker Ron Paul och libertarianismen har en del vettiga åsikter. Vilka är dessa? Skulle du kunna sträcka dig till att skrota Systembolaget? Eller är det alldeles för mycket frihet för gemene man?
Och ordet solidaritet, det bygger aldrig på frivillighet verkar det som, utan bara på tvång?
Om jag rånar dig för att hjälpa någon som har det svårt ekonomiskt, är det moraliskt okej? Jag hotar dig med våld, ge mig dina pengar annars skadar jag dig fysiskt. Detta är okej?
Eller är det bara okej om en grupp människor gemensamt röstar för att råna dig? Givetvis med samma hot om våld om du inte skulle gå med på att lämna ifrån dig dina pengar.
Antagligen kommer du att svara som du brukar, genom att konstant använda orden "vi", "gemensamt" och "solidariskt". Försök att förstå att ett samhälle, ett kollektiv, består av individer. Om något inte är okej på individnivå (alla handlingar sker på individnivå, då det endast är individer som agerar...), varför skulle det då helt plötsligt vara okej det en grupp gör när det individerna gör är omoraliskt?
Jag kan inte se att du förespråkar annat än pöbelmentalitet. Din moral är subjektiv och styrs enbart efter vad en majoritet tycker. Om en majoritet vill införa Sharialagar så kan du visserligen tycka att det inte gynnar dig personligen, men du kan inte på någon moralisk grund hävda att det dåligt, eftersom det är vad "vi" har beslutat "gemensamt". Om du tycker detta är fel, så betyder det att du faktiskt försöker luta dig mot någon universell, objektiv moral eftersom du då vill hävda att dina åsikter är bättre. Varför är dina åsikter mer moraliska och bättre än mina då?
Varför är du emot övervakning och överstatlighet, samtidigt som du inte tycker att man ska släppa knarket fritt eller tillåta alla att bära vapen? Detta är ju bara godtyckliga antaganden om vad du tycker är önskvärt i ett samhälle.
Du tillåtet inte privat egendom fullt ut (rätten att knarka och bära vapen), samtidigt som du inte tillåtet för lite privat egendom (att staten äger allt). Detta är helt godtyckligt och något som du har hittat på inte utifrån någon klar princip om privat egendom kontra statlig sådan, utan bara för att du tycker det verkar bra.
Det är här principer kommer in i bilden. Även logik skulle jag påstå.
Förklara för mig varför detta är tillåtet och inte anses som ologiskt och korkat:
Ett företag nekar en kund för att denne är neger. Företaget informerar kunden att det är på grund av dennes hudfärg som personen blir nekad. Företaget anmäls för diskriminering och negern får skadestånd.
Negern vandrar sedan vidare och får syn på en butik som ägs av en jude. Negern går in och säger att han aldrig kommer att handla här för han gillar inte judar.
Båda företagen har gått miste om en kund på grund av diskriminering. Av någon anledning så är bara första exemplet ett brott mot diskrimineringslagen, men inte det andra. Varför? Vad ger en konsument rätt att bestämma över någon annans privata egendom? Svaret måste helt enkelt vara att det finns inte riktigt privat egendom, den är alltid villkorad av staten.
Det är beklagligt eftersom privat egendom börjar ju redan med antagandet att vi äger vår egna kropp. Håller du med om det? Att jag själv har ett större anspråk på min egna kropp än vad någon annan har?
Har vi rätt till liv? Om vi har rätt till liv borde vi ju även ha rätt att äga och producera det som är nödvändigt för liv, det vore ju rimligt och logiskt. Annars vore det som rätten att få äga en bil, men inte bensinen...Fast det är klart, i din värld så ska ju den som äger bensinen "solidariskt" dela med sig av den annars blir han frihetsberövad och förlorar all sin bensin och sin bil.