Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Eftersom de hypotetiska exempel du tar upp inte är applicerbara på föreliggande situation blir dina etiska resonemang lika tomma som din förmenta omsorg om andra.
Det där med etik verkar helt enkelt inte vara sin grej.
Jag snubblade på en sak.
Om man skall gå på vad Scheele har skrivit vilken verkar vara den mest seriösa i den här tråden, då han har kontakt med andra poliser som har hand om fallet, så blir det såhär.
Familj med två svårt sjuka flickor, vilket har satt familjen i stress under längre tid.
Mamman blir även hon sjuk och hamnar i en psykisk kris
inte psykos (inget har tytt på det)
wiki:
Citat:
Jagsvaghet eller jagsvikt, är ett tillfälligt eller permanent tillstånd av bristande jagfunktioner, oförmåga att förhålla sig till sociala krav, som beror på en svaghet i personligheten och den fria viljan. Tillståndet är ofta ångestrelaterat. [..........]Jagsvaghet leder till sämre förmåga att hantera psykiska kriser, och att det är lättare att utveckla psykoser.
Solglittret svarade inte på min fråga vilka tecken han sett på psykos, då inte han eller någon annan kan styrka det så är det mer troligt att det är fråga om en psykisk kris vilken har slukat båda.
Symptom på psykos wiki
Citat:
Till psykosen hör en upplösning av egot och jagfunktionerna och svår nedsättning i prövningen av verkligheten.Varseblivningen, perceptionen och kognitionen är påverkade, med därtill hörande hallucinationer, tankestörningar, och vanföreställningar. En konsekvens av detta kan vara ett ovanligt eller bisarrt beteende, inadekvata affekter, samt svårigheter att genomföra sociala interaktioner och en svårighet att fullfölja aktiviteter kombinerade med vardagligt liv. Psykosen innebär ett förändrat medvetandetillstånd, samt att en tidigare erhållen tankefunktion satts ur spel.
De verkade vara rediga ända in i slutet.
Citat:
Enligt Johan Cullberg uppstår jagsvaghet till följd av ångest som följer av barndomstrauman. Som ångestkällor som kan leda till jagsvaghet räknar han:
Hjälplöshet, till exempel när personen blir sjuk, överges av sin partner, eller tas in på en statlig institution. Hjälplösheten innebär att personen inser att de egna resurserna är otillräckliga, och att personen faktiskt är beroende av andra.
Mina källor har gett mig bilden av att mamman varit i en kris länge, vilket gjort att den allmänna belastningen på Oscar blivit för stor, vilket gjort att han inte kunnat stå emot utan istället låtit sig dras med.
Mamman ser sig som hjälplös och tillslut ser heller inte Oscar en väg ur detta på grund av sin egen depression, han raderar allt och lämnar in tillsammans med sin fru.
Eftersom de inte vill överge sina barn i deras skick så tar de dem med sig.