Citat:
Ursprungligen postat av
svensk0kina
Intressant. Jag har haft gott nyår med tjocka släkten och varit off grid. Jag tittade närmare på risodlingarna. Det krävs mycket gödsel.
Mina Korean Kineser säger att NK ny odlar mycket alger. Fatso den tredje har ökat potatis odlingen, vilket jag tror passar NK bergiga klimat
Ja, det stämmer.
Potatis ökar och ökar, liksom grödor mer lämpade för det kallare klimatet i norra delarna. Vete bland annat.
Ungefär så som det är och har varit länge i Kina.
Det berömda "Bältet", där ris som basföda, övergår till nudlar - pasta - potatisbaserade måltider.
Skördarna av ris i de varma, södra delarna kan ju i bästa fall uppgå till 3 st per år.
Samarbetsproblemen och Nordkoreas strategi, att prioritera annat, framförallt militär utveckling, gjorde att utvecklingen av projektet, inte kunde fortsätta.
Heil Juche och Heil Songun!