Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-17, 22:07
  #53269
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Lady Bird (Gerwig, 2017)

Fjärde indierullen på rad (vad händer egentligen?), och nu blir det en annan av fjolårets kritikerfavoriter. Greta Gerwig tycker jag är rätt charmig som skådespelerska, men det ska bli riktigt spännande att se hur hon gör ifrån sig bakom kameran. Saoirsie Ronan gillar jag också i det jag sett, så det här känns la helt okej.
Är böjd att hålla med dig angående henne. Visste inte att hon regisserar filmer också. Läser gärna ditt utlåtande om filmen sen!
Citera
2018-02-17, 23:48
  #53270
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Jag tyckte om The Florida Project. Vissa scener var riktigt fina, jag gillade fotot och skådespelarinsatserna höll hög klass överlag. Däremot kunde jag inte känna någon direkt sympati med karaktärerna (mer än att jag fick en klump i magen av att tänka på hur många värdelösa föräldrar det finns och de stackars barn som kommer få en riktigt usel start i livet), och särskilt pundarmorsan var så jävla osympatisk och störande att jag inledningsvis kände mig frestad att ge upp filmen, men jag är glad att jag såg hela.

Slutet var också riktigt bra och jag uppskattar att Baker varken hänfaller åt övertydligt och vänsterliberalt godhetssignalerande ā la Crash eller tar särskilt tydlig ställning när det kommer till att skildra människorna i filmen. Tyckte det var väldigt skönt att hon undvek att göra en massa antirasistiska och feministiska poänger och i stället fokuserade på att försöka ge en rätt naken bild av fattiga områden, drogmissbruk och prostitution. Så överlag är jag helt klart positivt inställd till filmen, även om vissa delar skavde lite för mycket för att den ska få ett toppbetyg.
Känner att vi tyckte ganska lika om den då. Just att Baker varken hyllar eller dömer sina karaktärer känns väldigt viktigt för att filmen ska fungera som väl som den gör. Att åta sig barnens perspektiv, som inte förstår situationen, var också ett grepp jag gillade och hur han konsekvent utgår dem även när det kommer till höjden på kameran och så vidare. Funderar på att se om den senare i natt nu. Blev sugen.

Men först: Värmer upp med Ashes (2012) av Weerasethakul innan jag ger mig på Rosetta (1999)
Citera
2018-02-18, 00:06
  #53271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Känner att vi tyckte ganska lika om den då. Just att Baker varken hyllar eller dömer sina karaktärer känns väldigt viktigt för att filmen ska fungera som väl som den gör. Att åta sig barnens perspektiv, som inte förstår situationen, var också ett grepp jag gillade och hur han konsekvent utgår dem även när det kommer till höjden på kameran och så vidare. Funderar på att se om den senare i natt nu. Blev sugen.

Men först: Värmer upp med Ashes (2012) av Weerasethakul innan jag ger mig på Rosetta (1999)
Väldigt bra långfilm du ska se där.
Citera
2018-02-18, 01:11
  #53272
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Är böjd att hålla med dig angående henne. Visste inte att hon regisserar filmer också. Läser gärna ditt utlåtande om filmen sen!

Jag tror att det här är hennes regidebut (i alla fall på egen hand), så det var en nyhet för mig också. Lady Bird var i alla fall en rätt trevlig och lite smårolig coming of age-rulle som dock inte gjorde något större intryck på mig. Bra, men ordinär skulle jag sammanfatta det!

Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Känner att vi tyckte ganska lika om den då. Just att Baker varken hyllar eller dömer sina karaktärer känns väldigt viktigt för att filmen ska fungera som väl som den gör. Att åta sig barnens perspektiv, som inte förstår situationen, var också ett grepp jag gillade och hur han konsekvent utgår dem även när det kommer till höjden på kameran och så vidare. Funderar på att se om den senare i natt nu. Blev sugen.

Men först: Värmer upp med Ashes (2012) av Weerasethakul innan jag ger mig på Rosetta (1999)

Jo, precis. Det var nog därför jag tyckte att Tangerine också funkade så bra. På pappret hade både den och The Florida Project kunnat bli riktiga bottennapp i min värld, men hans osentimentala och objektiva hållning till karaktärerna gör att man inte känner sig tvångsmatad med budskap om vikten av att bryta normer, allas lika värde och yada yada yada.

Det där med kameraperspektivet tänkte jag faktiskt knappt på (än i vissa scener), så det tedde sig i vart fall inte onaturligt. Var det även så i de scener där barnen rörde sig utanför eller i kamerans periferi?

Rosetta har man ju hört mycket positivt om. Personligen har jag ingen närmre relation till bröderna Dardenne, och förutom något kortare segment till en antologifilm har jag endast sett Deux jours, une nuit som jag tyckte var rätt bra. Hoppas du gillar't i alla fall!
Citera
2018-02-18, 08:45
  #53273
Medlem
D_V_Ss avatar
Det är söndag! :s

Får fortsätta med Final Destination och se tvåan. Mycket underhållande filmer!
Tror jag just bara sett de första två, får se om jag vågar mig vidare sen.
Citera
2018-02-18, 11:27
  #53274
Medlem
D_V_Ss avatar
Det är väl lika bra att fortsätta på lättsmält och högunderhållande film som går ner lika lätt och snabbt som en drink-"oj, smakar ju bara saft."

Final Destination 3
Citera
2018-02-18, 14:47
  #53275
Medlem
jsa86-xs avatar
Blir den vattendelade filmen Mother! från ifjol. Känner mig väldigt peppad och brukar digga denna typ av film, hört att den ska vara klurig.
Citera
2018-02-18, 15:41
  #53276
Medlem
D_V_Ss avatar
The Hustler från 61 med Paul Newman.
För jag är väldigt trött på b-film, och Mr Newman är en stilig karl med bra utstrålning.
Citera
2018-02-18, 20:34
  #53277
Medlem
Lustigts avatar
Ben-Hur ikväll, pappa spelade in den på VHS när jag var liten och har säkert sätt den 10 gånger, men det var ett par år sedan nu och den är ju jävligt bra. Heston är bra också.
Citera
2018-02-18, 21:01
  #53278
Medlem
Chris rock - tamborine på Netflix
Citera
2018-02-18, 21:11
  #53279
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Väldigt bra långfilm du ska se där.
Är i en riktig streak av bra filmer just nu för Kaspar Hauser som var långfilmen jag såg innan hamnade också på en fyra, precis som Rosetta gjorde. Har sett ganska lite av Dardenne-bröderna faktiskt men det är något jag med glädje ska försöka åtgärda under året.
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Det där med kameraperspektivet tänkte jag faktiskt knappt på (än i vissa scener), så det tedde sig i vart fall inte onaturligt. Var det även så i de scener där barnen rörde sig utanför eller i kamerans periferi?
Fick aldrig sett om den i natt och jag satt inte och analyserade noga nog när jag först såg den för att märka om den alltid håller sig till det när det bara är vuxna med i scenen, troligtvis inte, men barnen är alltid i fokus när de är med och kameran är anpassad efter deras perspektiv. Men kommer ihåg tagningar som när Defoe går över gården som också är filmade i ett grodperspektiv.
__________________
Senast redigerad av BlackMetal 2018-02-18 kl. 21:15.
Citera
2018-02-18, 21:22
  #53280
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Jag tror att det här är hennes regidebut (i alla fall på egen hand), så det var en nyhet för mig också. Lady Bird var i alla fall en rätt trevlig och lite smårolig coming of age-rulle som dock inte gjorde något större intryck på mig. Bra, men ordinär skulle jag sammanfatta det!
Tack! Trevlig och smårolig låter som fullt tillräckligt för att jag ska vilja se den i alla fall! Det är nog säkert hennes debut som regissör då. Då får man väl även ha lite förståelse för om den inte imponerade stort, men förhoppningsvis finns det väl hopp inför framtiden.

BlackMetal - Var det Werner Herzog's The Enigma of Kaspar Hauser du såg?
__________________
Senast redigerad av alprazolam_ 2018-02-18 kl. 21:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback