2018-02-18, 14:27
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Tror det primära var att mörda. Pengarna fick han som en bonus.

Det här är ett jävligt klantigt mord. Det är heller ingen hemlighet hur polisen arbetar, så hade han haft lite hjärna så hade han kommit undan.

Bara det att köpa mordsakerna på sitt kort är så idiotiskt att man blir mörkrädd. Sedan borde han haft sin telefon avstängd. Hade han samtidigt inte lämnat ett skoavtryck så hade de aldrig fått tag på honom. Men han ville kanske åka dit? Konstigare saker har ju hänt.

Det är i alla fall en episk urspårning, och för övrigt så måste det här vara det mest spektakulära mordet i svensk historia.

Om E**** bara hade varit ute efter att mörda varför då skaffa en pistol
att hota paret Lekander med under försöken att få deras bankkort och koder ?
Bevisligen har han ju haft pistolen framme och hotat paret med den eftersom
klantskallen glömde kvar en kula till sin leksakspickadoll .
Om det primära hade varit att mörda hade det ju räckt bra med filékniven i så fall .
Citera
2018-02-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
PM-regeln har funnits från 1 februari i år, alltså 2018-02-01 Före det kunde nya användare både skicka och ta emot PM.
Tack för svar. Då finns det en vettig förklaring till det i alla fall.
Citera
2018-02-18, 14:39
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Om det primära hade varit att mörda hade det ju räckt bra med filékniven i så fall .

För att få den ene att tejpa fast den andre i stolen kanske, eller för att få kontroll över läget i början.
Citera
2018-02-18, 15:33
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Valet av detta par att råna är inte godtyckligt, jag anser det vara ett planerat rån som gick för långt. Anser även att BOs känt igen GM där av avslutning med mord. Finns säkert person eller personer i GM bekantskapskrets som vet att det planer på rån och att GM fått tipps om offer som hade de kreterier som skulle passa in, att det troligen fanns pengar, inte kunde uppvisa någon större motstånd, avsides långt hemmifrån och troligen rekongnoserat innan. GMs psykiska besvär har spelat allt för stor betydelse i utredningen som vi har här på FB.

Du verkar ju helt har missat att FUP finns tillgänglig. Wtf? Läs och kom igen sedan. Gärna med någon sorts argumentation.
Citera
2018-02-18, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
...............därav den svåra misshandeln av TL.
Har jag missat något? Vad jag vill minnas så fanns det några skador som orsakats av trubbigt våld men som inte var värre än att de lika gärna kunde ha uppkommit genom ett fall till golvet. Då ska vi komma ihåg att han låg just på golvet. Hur han hamnade här vet nog ingen mer än E****. Men förmodligen har han knuffats av stolen eller ramlat av den pga medvetslöshet. Jag tror inte E**** är den som misshandlar någon på det viset. Han verkar vara mer intresserad av själva dödandet.
Citera
2018-02-18, 16:33
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12

Du måste försöka att tänka i flera steg här.

Jag, liksom de flesta andra, inklusive polis och åklagare tror att det primära här var att mörda. Pengarna tror jag personligen tjänar flera syften. För det första så är det en del i GMs "perfekta mord", att få det att se ut som ett rån som har gått överstyr, för att leda in polisen på ett eventuellt motiv.

Sen så ville inte GM, vilken redan hade en väldigt ansträngd ekonomi gå back flera tusen när han nu satte sin mästerliga mordplan i verket, utan ville kunna lägga pengar på bensin, mat, vapen och diverse saker.

Vilket framgår i FUPen så hade GM spenderat flera tusenlappar det dygn som morden skedde, GM hade således redan där passerat en gräns där det inte längre fanns någon återvändo i hans värld... Nu måste han leva ut sina fantasier om att mörda och i samma veva få tillbaka pengarna som han hade lagt ut, plus en liten bonus.
Citera
2018-02-18, 16:44
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Har jag missat något? Vad jag vill minnas så fanns det några skador som orsakats av trubbigt våld men som inte var värre än att de lika gärna kunde ha uppkommit genom ett fall till golvet. Då ska vi komma ihåg att han låg just på golvet. Hur han hamnade här vet nog ingen mer än E****. Men förmodligen har han knuffats av stolen eller ramlat av den pga medvetslöshet. Jag tror inte E**** är den som misshandlar någon på det viset. Han verkar vara mer intresserad av själva dödandet.

Min teori här är att Tor vid något tillfälle gjorde motstånd varpå GM slår Tor med pistolkolven vid tinningen och på näsan. För att få kontroll över Tor och situationen som får GM ner Tor på golvet i samma veva som slagen utdelas. Detta tror jag händer i ett tidigt skede, nästan direkt när GM konfronterar paret.

GM som väger nästan 150 kg trycker i det här skedet ner Tor mot golvet med hjälp av att med sitt knä lägga hela sin vikt på Tors bröstkorg, vilket orsakar frakturer på flera av revbenen.

Det är otroligt smärtsamt att att bryta ett revben och man kan i ett sånt tillstånd längre göra motstånd.

Tor ligger alltså på mage på golvet i köket med fruktansvärda smärtor. GM tejpar i det här skedet Tors händer bakom ryggen.

Det är så jag tror att Tors skador har uppstått...
Citera
2018-02-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Du verkar ju helt har missat att FUP finns tillgänglig. Wtf? Läs och kom igen sedan. Gärna med någon sorts argumentation.
Har inte missat FUP. Det är just på den jag grundar min åsikt på. Det primära va rånet, misshandeln och dödandet underlättades visserligen av GMs psyke som inte hade några gränser.
Citera
2018-02-18, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boomfuck
Tvivlar på att de skador Tor hade endast beror på ett fall framstupa från stolen. Skadorna har säkerligen uppkommit genom misshandel för att få fram koden till kortet.
Citera
2018-02-18, 17:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Utan att ha följt hela tråden eller ha hunnit läsa mer än B-delen av FUP, reagerar jag på den mängd olika vapen EG har i sitt hem lite varstans. En pistol låg till och med i sovrummet tror jag, bland leksaker och annat skräp. Förutom knivar, machete, bajonettliknande svärd finns det en mängd olika luftpistoler, pistolattrapper, gasdrivna luftpistoler mm. Ingen av dem krävde vapenlicens, men några av dom ser ju verklighetstrogna ut i mina ögon.

Man hittade väl en kula till en airsoftgun på golvet i det mördade parets kök. Det skulle vara från det vapen som EG lämnade åter till butiken.

Man kan ju fråga sig varför han behövde gå och köpa på sig en air softgun när han redan
hade en massa liknande pistoler hemma.
För han har väl inte skaffat dem plus allt det andra efter illdåden antar jag.

Och hur kunde han missa att det fanns blodspår på kolven eller var det nu fanns nånstans
på pistolen han använde vid rånet? Var det så pyttelitet kanske så det var svårt att upptäcka
med blotta ögat? Och hur kan man vara så jäkla dum så man går och lämnar tillbaka
en grej man använt vid rånmord? Hur fan tänkte han?
Och inte har han mobilen avstängd heller. Det borde han ha lärt sig att man ska ha när det
är iväg och begås brott. Har han inte läst om hur vanligt det är att gärningsmän gjort just det
misstaget så att man sedan från polisens sida haft lätt att följa hur respektive GM rört sig?
Har han halvsovit medan CSI och alla andra trista, strömlinjeformade amerikanska
kriminalserier han visst konsumerat rullat på i tv-burken?
Men det är ju väl att så många av landets mördare och andra kriminella uppvisar sån här lågbegåvning så att de inte klarar sig undan sina olika brott.
Den här killen verkar så korkad så jag knappt begriper hur han lyckats ta körkort...
Dum men ond, det är vad han är. Ungefär som Anders Eklund.

Sedan kan man väl utgå från att paret mördats strax efter att överföringen av pengarna skett,
de 20 000 alltså på fruns kort. Några minuter åtgår till att tejpa paret runt hela huvudet.
Det kan inte ha dröjt särskilt länge efter detta som halsavskärningen sker. Paret var väl
fortfarande vid liv trots tilltäppta andningsvägar men man kan ju hoppas att de hann bli
medvetslösa innan det bestialiska hände.
Edvin skär så djupt in så att han nästan håller på att dekapitera paret.
Därefter bör det ha tagit en stund att få fram sprit- och saftflaskor och vad mer det var
för nånting som kom till användning vid den fortsatta skändningen och hälla ut detta
över de stackars mördade åldringarna.
Här verkar idioten ha levt i tron att det räcker för att utplåna eventuella avsatta DNA-spår
från honom. Han undviker naturligtvis inte att torka av den av parets mobiler som han varit
i direkt beröring med så ett prydligt fingeravtryck från honom kan sedan säkras och
för att verkligen understryka vilken klantskalle till brutal rånmördare han är så avsätter
han givetvis också ett skoavtryck i en pöl med saft.
Att han kommit att handla all tejpen kontant istället för med kort ligger ju helt i linje
med detta och är egentligen då ingenting att förvåna sig särskilt över: han besitter
tusen gånger mer grymhet än förstånd och smartness. Nåt hjärta i denna missdådare
söker man helt förgäves efter.

Grymheten, ja. Varför "besvärar" han sig egentligen med att tejpa för ansiktena på sina
offer när han ändå avser att mörda dem genom att skära halsarna av dem?
Är det för att han vill undvika all ögonkontakt med offren medan det skärs? Rädd för att
det i så fall kan få honom att "må lite dåligt"? Få honom att tveka i de slutliga momenten?
Eller genomför han tejpningen enbart i syftet att få plåga offren lite extra?
Njuter han av att få se det fastbundna paret kämpa förtvivlat för att för att få luft och
för sina liv? Gottar sig ordentligt i deras obeskrivliga lidande innan han plockar fram
kniven han ämnar slakta med?

Att beskriva dubbelmordet i Mantorp förra året som bland det mest bestialiska i mordväg
som landet drabbats av på mången år har sannerligen fog för sig.
Sällan har jag själv blivit så illa berörd som av detta fall. Det har skakat om rejält.
Och den skyldige till detta borde man naturligtvis se till så att han aldrig får möjlighet
att få sätta sin fot ute i samhället igen.

Edit: Nånstans kring 15.10-15.20 tror jag att paret bör ha avlidit.
Senast redigerad av Grandioso 2018-02-18 kl. 17:16.
Citera
2018-02-18, 17:10
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
Du måste försöka att tänka i flera steg här.

Jag, liksom de flesta andra, inklusive polis och åklagare tror att det primära här var att mörda. Pengarna tror jag personligen tjänar flera syften. För det första så är det en del i GMs "perfekta mord", att få det att se ut som ett rån som har gått överstyr, för att leda in polisen på ett eventuellt motiv.

Sen så ville inte GM, vilken redan hade en väldigt ansträngd ekonomi gå back flera tusen när han nu satte sin mästerliga mordplan i verket, utan ville kunna lägga pengar på bensin, mat, vapen och diverse saker.

Vilket framgår i FUPen så hade GM spenderat flera tusenlappar det dygn som morden skedde, GM hade således redan där passerat en gräns där det inte längre fanns någon återvändo i hans värld... Nu måste han leva ut sina fantasier om att mörda och i samma veva få tillbaka pengarna som han hade lagt ut, plus en liten bonus.

Mästerliga mordplan och perfekta mord ?
Jag hoppas du menar ur E****:s synvinkel annars är det riktigt illa .
Jag tror inte att E**** har kapacitet att utarbeta några mästerliga planer .
Vad gäller att det var lite på E****:s konto efter köpen innan resan till Mantorp
så var det inget ovanligt att det blev tomt på kontot emellanåt .
Det är inget specifikt för tiden när morden skedde .
Jag tror att det är NI som behöver tänka i flera steg istället .
Citera
2018-02-18, 17:17
Medlem
Myztifys avatar
Något som stör mig i hela detta hemska brott är att han är ostraffad och begår ett så vedervärdigt brott, tro nu inte att jag tror han är oskyldig, har läst alla förhör med honom och en hel del på bevissidan, det är inget tvivel om att han är skyldig.

Det jag funderar över och det är möjligt att det har lyfts tidigare i tråden, orkar inte leta.

Killen är 24 år och begår detta som första grövre brott, tro jag inte på.
Han bor i Mullsjö och beger sig till Mantorp ca 15 mil och begår sitt första rånmord med inslag av tortyr (tejpning) Nog tror jag man ska fundera på ouppklarade rånmord/mord från det han fyller 18 år och får tillgång till bil, det handlar då om tiden runt 2012 och framåt, killen är ju inte främmande för att köra si sådär 30 mil tur och retur. Skulle kunna vara allt från Uddevalla, Halmstad, Växjö, Vimmerby och Mantorp...

Någon som haft samma fundering? Inte fan va detta debuten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in