2018-02-17, 17:23
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så ett antal utspel liknande kampanjen i tunnelbanan vore önskvärt. Den gratisreklam man får av kaozande tokvänster är ovärderlig. Kanske "Det är ok att vara Svensk", illustrerat av lite Kalles Kaviar-människor som hjälper pensionärer över gatan skulle kunna trigga igång lite kravaller & vandalisering?

Det är helt obegripligt för mig varför SD inte försöker upprepa sin förmodligen bästa kampanj (i t-banan). Det finns ju massa "kontroversiella" ämnen.

Det har troligen tyckt att det inflytande de får med sina 18-22% räcker och att det är bättre att sitta stil i botten och inte ta några risker. Men senaste tappet borde rimligtvis väcka dem...

Nästa vecka får vi nog 2-4 mätningar.
YouGov, Sentio, Novus och Ipsos är kvar. Hoppas att Ipsos ger dem 14%.
2018-02-17, 17:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Det är helt obegripligt för mig varför SD inte försöker upprepa sin förmodligen bästa kampanj (i t-banan). Det finns ju massa "kontroversiella" ämnen.
Det har troligen tyckt att det inflytande de får med sina 18-22% räcker och att det är bättre att sitta stil i botten och inte ta några risker. Men senaste tappet borde rimligtvis väcka dem...

Om de får? Gjorde inte SL någon ändring om vad man får annonsera om?

Jag tror SDs "nedgång" är reell, eftersom alla institut visar den; bara ned från olika nivåer. Mest märkligt är hur moderater kan tro på att M har ändrat sig. De röstar ju alltid mot det som de låtsas stå för. SD får nog nöja sig med den lilla men konstanta ström nya väljare de alltid fått. Dessa osäkra väljare som hoppar mellan partierna från vecka till vecka kan de inte räkna med på valdagen när media släpper några sparande "skandaler" och övriga partier låtsas byta politik. SDs kärnväljare är de som inte tror på MSM och läser alternativa nyheter samt följer sociala medier. Men varje dag är det några nya som lämnar MSM ryggen och de personerna kan inte etablissemanget påverka längre för de bryr sig inte om fake-news från media, och fake-politiska utspel från andra partier.
2018-02-17, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Om de får? Gjorde inte SL någon ändring om vad man får annonsera om?

Jag tror SDs "nedgång" är reell, eftersom alla institut visar den; bara ned från olika nivåer. Mest märkligt är hur moderater kan tro på att M har ändrat sig. De röstar ju alltid mot det som de låtsas stå för. SD får nog nöja sig med den lilla men konstanta ström nya väljare de alltid fått. Dessa osäkra väljare som hoppar mellan partierna från vecka till vecka kan de inte räkna med på valdagen när media släpper några sparande "skandaler" och övriga partier låtsas byta politik. SDs kärnväljare är de som inte tror på MSM och läser alternativa nyheter samt följer sociala medier. Men varje dag är det några nya som lämnar MSM ryggen och de personerna kan inte etablissemanget påverka längre för de bryr sig inte om fake-news från media, och fake-politiska utspel från andra partier.

Jag jämförde lite statistik det sista halvåret och M har ökat ungefär lika mycket som SD har minskat. De sista månaderna så har samtliga partier utom V och SD börjat öka. Det känns en aning surrealistisk att SD skulle ha förlorat runt 600 000 politiska sympatisörer på ett halvår.

För mig så verkar det som att opinionsinstituten har skapat en konstgjord opinion. V har gjort sig obekväma och SD har alltid varit obekväma. Nu har bägge partierna börjat dala i opinionen. Varför skulle en hängiven V anhängare överge sitt parti när partiledaren börjar ställa krav? Det kommer att visa sig på valdagen hur fejkad opinionen har varit.
2018-02-17, 20:56
Medlem
8711s avatar
Ett ganska bra besked ändå att Sverigedemokraterna ligger kvar på 16,5% hos Sifo och alltså oförändrat från förra månaden. 16,5% hos Sifo är med den välkända stora underskattningen som det institutet besitter val efter val garanterat inom spannet 20-23% som valresultat vid ett val idag.
2018-02-17, 20:56
Medlem
8711s avatar
Att Sverigedemokraterna ligger kvar på 16,5% hos lågt mätande och kraftigt underskattande Sifo säger även ännu tydligare saker om institut som tidigare legat betydligt högre än Sifo och exempelvis Ipsos och Skop, att man har en agenda med att ändra sina metoder och viktningar inför valet.

När instituten som tidigare uppmätt lägst stöd för SD nu ligger kvar, så kan vi samtidigt se institut som främst Inizio och även Demoskop som inte alls i proportion till andra institut kapat för mycket på Sverigedemokraternas siffror och nu ligger helt sämst av alla institut, efter institut som Sifo, Skop och Ipsos som alla tre har en mycket välkänd stor underskattning av Sverigedemokraternas valresultat.

Mycket märkligt. Eller så vill man lägga sig sist från Inizio och Demoskops sida inför valet och att andra krafter och viljor styr än verkligheten. Man kan inte som Inizio gå från att månad efter månad och år efter år ligga tredje bäst gällande Sverigedemokraternas siffror, till att ligga sämst av alla månad efter månad bara sådär, utan rimlig förklaring. Det är alltså en stor skillnad mot andra institut och man har gått från tredje bäst till toksämst, då är det klart det beror på något.
2018-02-17, 23:28
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear

Jag gissar att vi kommer att få se större kampanjer från SD:s sida inom en inte alltför avlägsen framtid. Det är trots allt drygt sex månader kvar till valet och väljarnas minne är ganska kort. Att gå ut "för tidigt" under ett valår kanske kan slå tillbaka? Risken är att det glöms bort innan valdagen. Det kommer att bli en kaskad av politiska utspel, info och kampanjer under året, det gäller att inte drunkna för tidigt och försvinna i bruset. Är för dåligt insatt i PR och marknadsföring, men jag hoppas verkligen att SD anlitat de bästa proffsen på området. Min amatörmässiga gissning är att maj-juni är bra månader att veva igång nåt riktigt stort och sedan accelerera av bara helvete fram till den 9 september. SD har trots allt 50 miljoner kronor att bränna i valrörelsen, bara S och C har mer i kassan.
Senast redigerad av Smoothman 2018-02-18 kl. 00:06.
2018-02-18, 00:47
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Om ett institut (Skop) gav SD 8,0% och två andra institut (Novus och SCB) gav SD 8,1%, hur många procent fel hade dessa institut då om valresultatet för SD blev 12,86%?

Nästan fem procentenheter fel... anser du att det är acceptabelt och godkänt av institut som SCB och Novus med den träffsäkerheten? Det motsvarar en miss på ca drygt 300 000 väljare...

I valen 2006, 2010 och 2014 underskattades SD. Och i valet 2014 var underskattningen från flera institut rent katastrofal. Vad får dig att tro att dessa underskattningar nu plötsligt kommer att upphöra?

I Sentios senaste mätning har SD 22,2%. Hos Demoskop och Inizio 15,4% respektive 15,6%. Det är nästan 7 procentenheters skillnad - eller ca 430 000 SD-väljare. Är det rimligt? Är det trovärdigt?

Om du väljer att tro att SD har ca 15% idag så varsågod. Fortsätt du att leva i den villfarelsen, men förbered dig på ett ordentligt och bryskt uppvaknande på valnatten den 9 september. Du kan fullständigt ignorera, förneka, vägra att tro på något mörkertal, det är inte min uppgift att övertyga dig om något - det kommer verkligheten att ta hand om mer än väl.

Min prognos för SD i september är +25%. Och då menar jag inte 25,5% eller 25,9%... Vad är din prognos för SD i valet? Lite nyfiken.

Min prognos är under 20%. Jag säger 17,3. Fast det är högt och än lägre skulle sitta fint. Men får du rätt så kommer jag att gratulera. Det har jag gjort tidigare i denna tråd.
2018-02-18, 00:47
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Vad S-vetsarvänner och K-amrater önskar är lätt föreställa sig!

Med vad tror Fabror Sven själv om prognosen för SD inför september?

Jag återkommer naturligtvis själv garanterat då...

Se ovan. Väntar nu på ditt stalltips.
2018-02-18, 10:33
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Min prognos är under 20%. Jag säger 17,3. Fast det är högt och än lägre skulle sitta fint. Men får du rätt så kommer jag att gratulera. Det har jag gjort tidigare i denna tråd.

Din gissning är så god som alla andras. Det är ungefär sex månader kvar till valet - och det är politik vi talar om - så vad som helst kan hända. Några skandaler hit, några skandaler dit, ett avslöjande här, ett avslöjande där, så kan mycket eller allt kullkastas... Den nionde september har vi facit.

Oavsett vem som får rätt när det gäller SD, de som tror på 15-20% eller de som tror på +25% så kommer valet i år att bli sanslöst spännande: hur kommer det att gå för den hårt kritiserade Löfven? Klarar han och sossarna 26%? Kristersson-effekten, håller den i sig? Kommer moderaterna att göra ett kanonval eller är de kraftigt överskattade i opinionsmätningarna? 21% eller 25%? Fågel eller fisk? Sedan har vi KD, MP och L. Vilka åker ur riksdagen, vilka blir kvar? Vad händer om vi får tre partier som blir i stort sett lika stora: S, M och SD? Valet 2018 kan komma att bli en rysare.
2018-02-18, 11:01
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Din gissning är så god som alla andras. Det är ungefär sex månader kvar till valet - och det är politik vi talar om - så vad som helst kan hända. Några skandaler hit, några skandaler dit, ett avslöjande här, ett avslöjande där, så kan mycket eller allt kullkastas... Den nionde september har vi facit.

Oavsett vem som får rätt när det gäller SD, de som tror på 15-20% eller de som tror på +25% så kommer valet i år att bli sanslöst spännande: hur kommer det att gå för den hårt kritiserade Löfven? Klarar han och sossarna 26%? Kristersson-effekten, håller den i sig? Kommer moderaterna att göra ett kanonval eller är de kraftigt överskattade i opinionsmätningarna? 21% eller 25%? Fågel eller fisk? Sedan har vi KD, MP och L. Vilka åker ur riksdagen, vilka blir kvar? Vad händer om vi får tre partier som blir i stort sett lika stora: S, M och SD? Valet 2018 kan komma att bli en rysare.

Personligen tror jag att SD hamnar någonstans mellan 15-20%. Spännande och avgörande blir det att följa vilka partier som åker ur. Hög risk finns för KD, medelhög risk för L och MP. Hur kommer det imploderande vänsterpartiet att klara sig? Blir det väljarströmmar till FI - kan de komma in i Riksdagen? Det kan bli den mest spännande valvakan sedan valen 1973 och 1979.
2018-02-18, 11:21
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Hej!

Kan någon berätta för mig i ord hur SD ligger till? Jag följer www.status.st men det är bara statistik. Kommer SD öka nu när dem har lagt fram hårdare krav på invandring?

Jag stödjer fullt ut att SD ska fokusera på att invandringen ska åka hem. Bästa förslag någonsin från SD!
2018-02-18, 11:56
Medlem
Citat:

Tror på mycket stora förändringar i väljarsympatier under det kommande halvåret fram till valet.
Detta gäller inte endast SD utan också andra partier.
Förklaringen till mina förmodanden är givetvis främst att de alternativa mediernas enorma tillväxt i betydelse, varav flashback är ett.

Unibet har ju vadhållning på valresultaten, men tycker inte oddsen alls reflekterar den nya osäkra situationen.
Har t.ex. satsat på V kommer bli större än C, och fått 4,9 i odds.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in