2018-02-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Var det verkligen så svårt att tolka mitt inlägg 🤔 På varje intyg som skrivs så finns det en liten ruta där man skriver in diagnoskoden.
Töserna var INTE diagnostiserade med ME
Information från anhörig på OH sida.
Så du menar att du vet mer en anhöriga ??
Om anhöriga nu vet så mycket, då måtte de väl också känna till den verkliga diagnosen eller vad de utreddes för?
Citera
2018-02-17, 22:12
Medlem
Citat:
Var det verkligen så svårt att tolka mitt inlägg 🤔 På varje intyg som skrivs så finns det en liten ruta där man skriver in diagnoskoden.

Tack för det, det började bli lite väl mkt trådsanning att töserna var diagnostiserade med ME.
Citera
2018-02-17, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du har antagligen aldrig ställt en enda diagnos i ditt liv - eftersom du inte får.
Att ställa en diagnos är inte samma sak som att man talar om för någon att de symptom denne just då räknar kan motsvara en viss sjukdom. Att sätta diagnoser är något helt annat och inget man gör på bara ett par uppräknade besvär.
Däremot kan man tala om att de (fåtal) besvär vederbörande räknar upp inte är typiska för en viss sjukdom utan mer typiska för en annan, mycket vanligare och mer lättbehandlade sjukdom. Men därifrån till att ställa en diagnos är steget långt.

Om du var medicinskt utbildad skulle du också veta att anmälningsmöjligheten av läkare och annan legitimerade personal försvann vid årskiftet och reprimander som "varningar" och "erinringar" är helt borttaget sedan flera år.

Vilken diagnos någon däremot har ställt på lillflickan i Bjärred är något som är väldigt märkligt. Den läkaren som har kunnat ställa diagnosen "ME" på en 10-11 åring på 1/2-1 års besvärstid borde inte existera.

Du må åla dig hur mycket du vill med semantik och paragrafrytteri, men faktum kvarstår att ge tvärsäkra uttalanden på några få spridda symtom är både olämpligt och omdömeslöst och skulle helt klart medföra kritik om det utfördes av en läkare.

Men för all del, du behöver inte tro mig. Det räcker med att lyssna på mottagaren för dina råd som känner sig kränkt av ditt dåliga omdöme och kallar dig en för en urusel läkare. Du behöver dock inte vara orolig eftersom du bara är en charlatan och ni står utanför sjukvårdens regelsystem och läkaretik.
Citera
2018-02-17, 22:16
Medlem
Frank.Einstein - Du kanske förstår nu att det funkar inte att säga att töserna var diagnostiserade med ME utan att ens ange var du har fått den informationen ifrån? Somliga tror på det men troligen gör dom flesta det inte.
Citera
2018-02-17, 22:18
Bannlyst
Citat:

Ok, då kan jag bara konstatera att du har fel.
Citera
2018-02-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Om anhöriga nu vet så mycket, då måtte de väl också känna till den verkliga diagnosen eller vad de utreddes för?
Kronisk trötthet och inget annat och med det kom ju konsentrationsvårigheter i högljudda klassrum m.m
Citera
2018-02-17, 22:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Frank.Einstein - Du kanske förstår nu att det funkar inte att säga att töserna var diagnostiserade med ME utan att ens ange var du har fått den informationen ifrån? Somliga tror på det men troligen gör dom flesta det inte.

Frank.Einstein borde kanske be oss andra i tråden om ursäkt för sitt trollande.
Det är en mycket tragisk händelse med två döda barn och två döda vuxna. Inget man borde hålla på och hitta på sakar om för att göra sig märkvärdig.
Citera
2018-02-17, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt

Knappast mitt problem. Jag har delat med mig av information som jag har, sen får andra göra vad de vill med den.
Citera
2018-02-17, 22:24
Bannlyst
Citat:
Tack för den informationen!
Tror på det du skriver. Då föll - äntligen - några bitar på plats.
"Kronisk trötthet" eller utredning av detta är fullt rimligt att skriva på ett sjukintyg till ett barn.
Men inte "ME" - framförallt inte på ett intyg till 11-åriga Moa efter 1/2-1 års symptom på någonting.
Skönt att det visade sig att "Frank.Einstein" bara fabulerade.

Jo, för i din värld är ju det bevisat nu. Snacka om att ha en egen agenda...
Citera
2018-02-17, 22:25
Medlem
Citat:
Tack för den informationen!
Tror på det du skriver. Då föll - äntligen - några bitar på plats.
"Kronisk trötthet" eller utredning av detta är fullt rimligt att skriva på ett sjukintyg till ett barn.
Men inte "ME" - framförallt inte på ett intyg till 11-åriga Moa efter 1/2-1 års symptom på någonting.
Skönt att det visade sig att "Frank.Einstein" bara fabulerade.

Jag tror att vi är många här som hela tiden varit tveksamma inför barnens påstådda diagnoser (fast det tycks vara så känsligt att nämna det så man drar sig för det). Men det gick litet för snabbt att få diagnoserna, det var inte realistiskt. Då har vi (eventuellt) ett litet diffust sjukintyg och så en skola som var väldigt tillmötesgående i fråga om att acceptera detta intyg, och också bedöma att hemundervisning var den rätta åtgärden. Och ett föräldrapar som nog inte riktigt hade några strategier för att tackla situationen med sjuka barn.

"Kronisk trötthet" tänker jag mig kan vara en omskrivning av annan form av ohälsa. Exempelvis psykisk.

Hade omgivningen kunnat göra någonting annorlunda?
Citera
2018-02-17, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ok, då kan jag bara konstatera att du har fel.

Tänk att tro kan försätta berg 😎
Citera
2018-02-17, 22:26
Medlem
Citat:
Kronisk trötthet och inget annat och med det kom ju konsentrationsvårigheter i högljudda klassrum m.m
Och det hade du hört av OHs släkt?
Har du anledning att tro att det fanns olika åsikter om saken hos HR och OH?
(Jag förstår om det blir svårt för dig att svara. Tackar ändå för vad du berättat!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in