2018-02-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
100k (eller högre) i lön är väl inte särskilt förvånande för en prestigevärvning som kostade 10+ MSEK?
Du har rätt, tänkte snett.. skyller på fredag.
2018-02-17, 14:23
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Var JL / Stahrebytet Mats Grens eller Frank-falangens verk? För en utomstående var det inte självklart varför det skedde.

Skulle väl vilja påstå så här, om både Stahre och Lennartsson.

Stahre är en jävligt trevlig prick. På ett personligt plan kan jag tycka det är synd att han lämnade för han var en bra människa och var väldigt proffsig så att säga.

Med det sagt så var han - precis som stora delar av Blåvitts styrelse på den tiden - lite för mycket av en affärsmänniska och inte tillräckligt bra på fotboll. Om vi drar en parallell till styrelsen som satt de åren så fanns det någon slags idé av att om man bara kunde skjuta in tillräckligt med pengar på under en viss tid så skulle det ge avkastning i form av Europaplatser etc. Den oförståelsen för fotbollens dynamik är - i min mening - en stor anledning till att Blåvitts ekonomi ser ut som den gör idag. Det fanns någon övertygelse om att om vi bara lägger x antal miljoner på A-laget under 4 år kommer vi ta SM Guld och gå till i alla fall EL gruppspel och få tillbaka X antal miljoner. Så fungerar det som bekant inte.

Stahre hade lite samma tänk. De Blåvita miss säkert med någon slags skräckblandad nostalgi snacket om den gyllene raden. Stahre hade räknat ut om man tog 62 poäng så skulle man vinna allsvenskan. Det kunde omvandlas i 18 vinster, 8 oavgjorda och 4 förluster. Den raden skulle göra ett lag till mästare. Ironiskt nog nådde Blåvitt över den raden 2015 - året efter Stahre lämnade - utan att bli mästare.

Stahre och styrelsen visade upp en statistisk analys som lämpar sig mer för aktiemarknaden och att räkna kort än till fotbollen som generellt sett är betydligt mer dynamisk. Stahre var ganska prestigelös på många sätt, men på slutet var det uppenbart att pressen påverkat honom. Statistiken blev ett ok. Mot slutet var det tydligt att en rädsla för att förlora tog överhanden mot en vilja att vinna. Stahre berättade i någon intervju om hur han som person kände ett behov av att vinna. De sista åren i Blåvitt tror jag - tyvärr - att "inte förlora" blev en kompromiss som han kunde leva med, och det räckte inte.

Istället byttes Stahre ut mot Jörgen Lennartsson som egentligen också kan ses som en förlängning av den sittande styrelsen (läs ordförande). Både i sitt agerande och i sin profil.

Både Frank och Jörgen kom från välmeriterade förflutna, där Jörgen var välskolad i förbundets organisation och hade tagit SM Guld under sitt senaste uppdrag. Frank å andra sidan kom från en lång historia som kommunpolitiker och hade många många år som ordförande för Gunnilse bakom sig. Han var bland annat med och tog upp Gunnilse i Superettan där de fick möta både MFF och Djurgården på Hjälbovallen. Nostalgiska bilder finns här.

Tyvärr var det väl snarast som så att både Frank och Jörgen var klenoder av en svunnen tid. Nu gillade jag Jörgen också som person, var alltid väldigt trevlig, och vi hade flera riktigt sköna samtal när Alltid Blåvitt intervjuade honom osv, men jag har samtidigt lite svårt att se honom nå så mycket längre som tränare än han redan gjort.

Han är typiskt den typen av person som kan väldigt mycket, men har svårt att omvandla det till nya idéer. Han har kunskapen, men saknar kanske det teoretiska tänket. Säg till honom att motståndarna spelar på ett sätt, och han vet hur han ska slå dem. Förutsatt att någon annan redan har slagit dem. Han är inte tränaren som listar ut hur han ska slå någon genom att bara analysera, utan han måste få ett faktuellt svar på frågan.

För att dra en matte parallell. Han kan svaren utantill men kan inte räkna sig fram till det. Men antagligen ett resultat av en vilja att gå tillbaka till något beprövat.

Det låter absurt nu när Poya är tränare, men att anställa Stahre, en AIK:are, var ganska "utanför lådan" av Mild när det begav sig. Det ansågs ju av många vara en nytänkande satsning.

Så valet av Lennartsson var väl ganska naturligt på så sätt. Man valde att gå tillbaka till en klassisk Svensk tränare, skolad hos SvFF, med en del meriter. Kort och gott, ett stabilt val värdigt en storklubb. Varken mer eller mindre.

Och om vi för det vidare till dagens läge så har supportrar och ledning - äntligen - förstått att vi kan inte fortsätta ta det som är stabilt. Vill Blåvitt ta sig tillbaka till den position man en gång hade måste man våga tänka om, våga utvecklas.

Fotboll är dynamiskt, och vill man vara bäst går det inte att tro att samma sak över tid kommer ge bra resultat och det går inte att tro att man har alla svaren. Man måste alltid - oavsett vad du tävlar i - försöka hitta nya sätt att få en fördel gentemot motståndarna. Hitta något att göra bättre.

Varken Stahre eller Lennartsson lyckades hitta det. Återstår att se om Poya klarar det.
2018-02-17, 18:16
Medlem
snillet_1s avatar
Tänkte vi kanske kunde sätta ihop en lista med podcasts som täcker en specifik klubb. Jag kan börja med de jag känner till:

AIK - Här är ju Radio Råsunda klassikern.
Brommapojkarna - ?
Dalkurd - ?
Djurgården - DIFpodden finns, vet ej om den är bra.
Elfsborg - ?
Sundsvall - GIF-podden
Häcken - ?
Hammarby - Än går det vågor, Bajenpodden
Blåvitt - Blåvittpodden skulle jag rekommendera. BB Podd finns en som heter men den är oftast för tramsig.
Norrköping - ?
Kalmar - Barometern har en podd som är hyfsat bra, KFF-podden.
Malmö - här finns MFF-podden från Sydsvenskan. Har dock ännu inte lyssnat på denna. Även Blått snack där en MFF-profil intervjuas varje vecka.
Örebro - ?
Östersund - ?
Sirius - Blåsvarta baksmällan
Trelleborg - ?
Senast redigerad av snillet_1 2018-02-17 kl. 18:59.
2018-02-17, 18:21
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Tänkte vi kanske kunde sätta ihop en lista med podcasts som täcker en specifik klubb. Jag kan börja med de jag känner till:

Brommapojkarna - ?
Dalkurd - ?
Elfsborg - ?
Sundsvall - ?
Häcken - ?
Hammarby - ?
Blåvitt - Blåvittpodden skulle jag rekommendera. BB Podd finns en som heter men den är oftast för tramsig.
Norrköping - ?
Malmö - här finns MFF-podden från Sydsvenskan. Har dock ännu inte lyssnat på denna. Även Blått snack där en MFF-profil intervjuas varje vecka.
Örebro - ?
Östersund - ?
Sirius - ?
Trelleborg - ?

Har faktiskt ingen aning om hur stora "Än går det vågor" är eller hur etablerade de är men du kan lägga till den på Bajen. Bajenpodden finns också men det är för låg nivå för att man ska orka i det långa loppet. ÄGDV-killarna är betydligt mer sansade, nyansrika och gör sin research till skillnad från den andra podden som har "vi gör ingen research" (typ kolla upp om Fällman heter Daniel eller David te.x.) som mantra. Gillar Johnny som fan dock

Blåsvarta Baksmällan är en Siriuspod en polare figurerat i. Lyssnar anteri på den månne?
2018-02-17, 18:37
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:

Brommapojkarna - ?
Dalkurd - ?
Elfsborg - ?
Sundsvall - ?
Häcken - ?
Hammarby - ?
Norrköping - ?
Örebro - ?
Östersund - ?
Sirius - ?
Trelleborg - ?
Gif-podden från Sundsvalls tidning/mitt media.
Kan dock inte påstå att den är speciellt bra, inga fotbollsanalytiker som sitter där men man får lite info i alla fall.
2018-02-17, 19:54
Medlem
Citat:

Brommapojkarna - ?
Dalkurd - ?
Elfsborg - ?
Sundsvall - GIF-podden
Häcken - ?
Norrköping - ?
Örebro - ?
Östersund - ?
Trelleborg - ?

Snokasnack, tror jag att den heter, om Norrköping. Läste något liknande häromdagen på Twitter.

Kring MFF finns ett par till, där Vårt blåa lag är den främsta. MFF-podden är klart sämst i min mening.
2018-02-17, 20:01
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Har faktiskt ingen aning om hur stora "Än går det vågor" är eller hur etablerade de är men du kan lägga till den på Bajen. Bajenpodden finns också men det är för låg nivå för att man ska orka i det långa loppet. ÄGDV-killarna är betydligt mer sansade, nyansrika och gör sin research till skillnad från den andra podden som har "vi gör ingen research" (typ kolla upp om Fällman heter Daniel eller David te.x.) som mantra. Gillar Johnny som fan dock

Blåsvarta Baksmällan är en Siriuspod en polare figurerat i. Lyssnar anteri på den månne?

Har bara lyssnat någon gång. Inte för att det är dåligt, utan för att jag ytterst sällan lyssnar på poddar.
2018-02-17, 21:36
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Blåvitt - Blåvittpodden skulle jag rekommendera. BB Podd finns en som heter men den är oftast för ?

BB-podd går inte att lyssna på. De två framstår som så jävla korkade och ytliga. Pratar mer om sina jävla bilar, kepsar, grillar och villor snarare än fotboll. Antagligen för att dem inte kan fotboll i grunden. Men de vågar inte heller ställa frågor eller vara kritiska. Att dem fått den särställning de fått är fan skamligt.
2018-02-18, 02:30
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
BB-podd går inte att lyssna på. De två framstår som så jävla korkade och ytliga. Pratar mer om sina jävla bilar, kepsar, grillar och villor snarare än fotboll. Antagligen för att dem inte kan fotboll i grunden. Men de vågar inte heller ställa frågor eller vara kritiska. Att dem fått den särställning de fått är fan skamligt.

Alla har olika smak, men jag tycker du är lite fel ute vad gäller ställa frågor eller att vara kritiska. Det var bland annat BB-Podd som nystade upp hela Gren och Engvall affären, vilket sedan ledde fram till rubrikerna om det beryktade spelarmissnöjet med Gren. De var inte direkt okritiska i det avsnittet om man säger så.

Sen kan man ju som ideell supporter inte göra sig för ovän med folk om man vill fortsätta kunna intervjua, och det är ju en balansgång man får försöka lösa.

Sen beror ju "särställningen" på att folk helt enkelt tycker om deras program. Det kanske inte är allas kopp te, men uppenbarligen är det många som gillar det.
2018-02-18, 03:11
Medlem
Citat:

Brommapojkarna - ?
Dalkurd - ?
Elfsborg - ?
Sundsvall - GIF-podden
Häcken - ?
Norrköping - ?
Örebro - ?
Östersund - ?
Trelleborg - ?

Sirius har en som heter ”are you Sirius”
2018-02-18, 10:04
Medlem
InnesIs avatar
Citat:

Tack! Jag kände inte till "än går det vågor". Ska provlyssna!

Bara Bajen finns också. De har inte varit aktiva i poddformat på ett år men de brukar ibland sända kommentering från försäsongsmatcher. Podden kommer och går verkar det som. Ett tag körde de en podd efter varje hemmamatch (2015 eller 2016 tror jag). Ofta ganska bra men vi får se om de kör igång igen eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly

Ja, Bajenpodden har lite för mycket karaktären av en fyllepodd snarare än något med substans tyvärr. Att de dessutom envisas med att spela in när de är ute på någon restaurang (utan någon mikrofon som kan sålla bort bakgrundsljud) gör det lite jobbigt att lyssna på de gånger jag faktiskt kommer tillbaka till podden (som när de diskuterade kaoset i början av året med Michelsen).
2018-02-18, 11:16
Medlem
Nosebleedsections avatar
Damn, samba-nisse måste sluta pga ett hjärtfel. 38 år 😔

Vad hände med sundgren?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här