2018-02-17, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hade du något att invända i sak eller ville du bara ordbajsa lite?

Ordbajs e nice. Inlägget från dig var.. rätt efterblivet.. Amorteringen är inget sparande. Det är en kostnad.. Ett sparande har du valfrihet i.. Vill jag köpa aktier, räntor, bankkonto, gå kort osv. Man kan kalla det för precis vad det är, tvångsamortering.. Som borde ha varit obligatoriskt för bra många år sedan.. Men du och sossarna är iaf överens om att det är ett sparande, så du är inte ensam med att tycka så.. Ökade kostnader leder till lägre tillgångspriser.. Rätt enkel matematik..
2018-02-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Ordbajs e nice. Inlägget från dig var.. rätt efterblivet.. Amorteringen är inget sparande. Det är en kostnad.. Ett sparande har du valfrihet i.. Vill jag köpa aktier, räntor, bankkonto, gå kort osv. Man kan kalla det för precis vad det är, tvångsamortering.. Som borde ha varit obligatoriskt för bra många år sedan.. Men du och sossarna är iaf överens om att det är ett sparande, så du är inte ensam med att tycka så.. Ökade kostnader leder till lägre tillgångspriser.. Rätt enkel matematik..

Rent tekniskt är väl ändå inte amortering en kostnad utan enbart en utbetalning... kostnaden är kopplad till förbrukningen av en vara.. i fallet byggnad brukar det vara kopplat til avskrivningen på kanske 2% per år
2018-02-17, 18:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen

Vi har gått igenom det där med att amortering är sparande i tråden tidigare och flera av de som hävdade att det inte var det insåg till slut att det var så. Gå tillbaks i tråden och läs.
2018-02-17, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Hemnet, Stockholms län, inkl kommande: 9 605

Ca 5% ner från förra lördagen.
Nu använder cornucopia ett annat mått än du, men det blir intressant om utbudet 2018 följer samma mönster som tidigare år
https://1.bp.blogspot.com/-iG7YqQf8Fdo/WogYts4n7_I/AAAAAAAAwls/eQyq7h7bEs4JPnWGoE6imDCLa1jeEvYoACLcBGAs/s1600/sthlm.png

(Tror tex inte att han inkluderar nyprod i det underlaget)
2018-02-17, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Rent tekniskt är väl ändå inte amortering en kostnad utan enbart en utbetalning... kostnaden är kopplad till förbrukningen av en vara.. i fallet byggnad brukar det vara kopplat til avskrivningen på kanske 2% per år

Absolut visst är det så, helt rätt. Vände mig mer mot att det kallades ett sparande, vilket det inte är. Men 2% amortering höjer månadskostnaden med ca 25% för en normal bostadsrätt med normal avgiftsnivå.. Och detta kommer få konsekvenser för priserna..
2018-02-17, 19:24
Avslutad
Antal lägenhetsaffärer (slutbud) på Södermalm enligt booli.se:

18-31 januari
2017: 108
2018: 115
+6%

1-7 februari
2017: 47
2018: 67
+43%

8-14 februari
2017: 46
2018: 73
+59%

Denna omsättningsökning nu före amorteringskravsskärpningen sker alltså samtidigt som försäljningen av nyproduktion i Stockholm har kollapsat fullständigt. Dock är det oklart hur ofta dessa registrerade slutbud omsatts i affärer.

edit:
ser dock inte ut som att ökningen fortsätter i slutet av denna vecka.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-17 kl. 19:54.
2018-02-17, 19:25
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Nu använder cornucopia ett annat mått än du, men det blir intressant om utbudet 2018 följer samma mönster som tidigare år
https://1.bp.blogspot.com/-iG7YqQf8Fdo/WogYts4n7_I/AAAAAAAAwls/eQyq7h7bEs4JPnWGoE6imDCLa1jeEvYoACLcBGAs/s1600/sthlm.png

(Tror tex inte att han inkluderar nyprod i det underlaget)

Jag tycker att det även är intressant med alla dessa objekt som plockas bort från Hemnet osålda.

Det lades ut 1471 nya objekt i Sthlms län under veckan (alltså nya inte fler). Det såldes 763 objekt. Det lades alltså ut 708 fler objekt än vad som registrerades som sålda. Det finns just nu 427 färre objekt på Hemnet än förra lördagen. Det betyder att 1 135 objekt plockats bort utan att säljas. Så här har det ju hållit på sedan i höstas med rekordutbud på Hemnet samtidigt som det finns ett dolt utbud "i träda".

Om man ser till utflödet från Hemnet så är den delen som går till "i träda": 1 135/(763+1 135) = 60 %. Frågan är hur mycket av inflödet till Hemnet som kommer från "i träda" och hur många som är helt nya på Hemnet.

Hittills har ju försäljningen på årsbasis varit marginellt högre än tidigare år. Så om utflödet som består av sålda ligger ungefär på vanlig årstakt betyder det att den totala utbudsökningen av successionsobjekt kan uppskattas genom 1135/763 => 49 % ökning just nu. Vilket ju är det Cornu visar i sitt diagram...
Alltså jag ville nog egentligen bara visa att de här siffrorna inte är några magiska siffror som man måste fråga Hemnet om utan det går att råräkna fram dem från deras sajt.

Edit: Givet PresidentBahamas inlägg ovan måste jag nog räkna på samma vecka förra året för att se om det är samma ökning av försäljning på Hemnet Sthlms län som på Booli Södermalm... Återkommer...

Edit2: Det är bara surdegsbagarna som har bråttom att göra affärer just nu. Förra året registrerades 800 objekt på Hemnet som sålda i Sthlms län motsvarande vecka så vi har en minskning med 5 % mot förra året (vi får här även beakta att det är 4 timmar kvar på dygnet).
Senast redigerad av Tullius 2018-02-17 kl. 20:15.
2018-02-17, 20:12
Avslutad
Ytterligare ett exempel på att "ingenting" säljs av nyproduktion i Stockholm:

Besqab, ettor i Bromma, nuvarande försäljningsläge:
http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/blackeberg-bromma/bostaden-och-priser/

Försäljningsläget den 12 augusti ifjol enligt archive.org:
https://web.archive.org/web/20170812032847/http://www.besqab.se/bostaeder/intresseanmaelan/blackeberg-bromma/bostaden-och-priser/

Ser man på lägenhetsnumren så har något objekt tillkommit och något fallit bort, men en mycket statisk situation avtecknas. Och här talar vi alltså om ettor i Stockholm.

Samtidigt har vi alltså livlig handel med äldre lägenheter på Södermalm.

Bostadsmarknaden börjar likna en investeringsmarknad för antikviteter. Vissa objekt är åtrådda och betingar otroliga priser, medan annat är bulkvaror som "bara" duger till att bo i, har höga månadskostnader, och är därmed inte värda ett skit i investeringshänseende.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-17 kl. 20:24.
2018-02-17, 20:22
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
JMs radhus i Charlottendal har jag ju spanat på tidigare (se ovan)! Litet lyckas de ju iallafall sälja med dagens priser (eller specialerbjudande) eftersom det bara är 9 hus kvar. Så fyra hus sålda sedan 18/11.

JM har lyckats sälja ännu fler radhus i Charlottendal. Nu är bara 3 hus kvar så sedan 6 januari har de sålt 6 hus verkar det som i alla fall! Jag tittade häromveckan vill jag minnas så det verkar ha gått fort. Undrar om det är rabatter som de som VemBudar upptäckte i Göteborg som var lösningen.

Här bör även noteras att dessa radhus säljs som äganderätt så det finns inga gömda lån i någon förening...

Försöker hitta något som kan visa om priserna sänkts. I mitt letande upptäckte jag att ett av radhusen i etapp 1, som bestod av 14 radhus från 2017 och ett av radhusen i etapp 2, som består av 16 radhus, från 2017/2018 är till salu på Booli. Jag förstår mig inte på folk. Köper man även äganderätter på spekulation eller gör folk inte genomtänkta köp nuförtiden???
Senast redigerad av Tullius 2018-02-17 kl. 21:06.
2018-02-17, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
JM har lyckats sälja ännu fler radhus i Charlottendal. Nu är bara 3 hus kvar så sedan 6 januari har de sålt 6 hus verkar det som i alla fall!
Och här handlar det alltså om bostäder som faktiskt är byggda, dvs där folk kan flytta in direkt.

Och det är äganderätter, inte bostadsrätter med någon överbelånad förening inblandad, antar jag.

Sedan är priserna ändå hutlösa, troligen inkluderande omotiverat hög markkostnad, men köparen har åtminstone överblick av vad han får.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-17 kl. 20:34.
2018-02-17, 22:59
Medlem
Epistemologens avatar
Hur länge har det nuvarande sättet att köpa/sälja nybyggda bostadsrätter pågått? Första gången jag hörde en kompis räkna med att göra vinst på en nybyggd bostadsrätt var 2007. Skedde det på samma sätt, köpa på ritning flera år i förväg, på 90-talet, 80-talet? Längre bak? För, i en värld utan ständigt sjunkande räntor och rusande priser så är det ju minst sagt en liten målgrupp, de som vet flera år i förväg hur de ska bo. Om man räknar bort rena spekulanter så måste det ju ha drivits av idén om att kunna sälja med vinst om man själv inte längre ville bo där. Annars är det ju en stor risk man tar. Saker ändras ju, förhållanden spricker, framtidsplaner ändras.
2018-02-17, 23:11
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Och här handlar det alltså om bostäder som faktiskt är byggda, dvs där folk kan flytta in direkt.

Och det är äganderätter, inte bostadsrätter med någon överbelånad förening inblandad, antar jag.

Sedan är priserna ändå hutlösa, troligen inkluderande omotiverat hög markkostnad, men köparen har åtminstone överblick av vad han får.

Inte bara troligen omotiverad hög markkostnad utan rent skrattretande hög markkostnad.

6 lagfarter har registrerats hittills. I två fall har jag hittat storleken på tomten:

228 kvm tomt => 3 300 000 kr => 14 473 kr /kvm
216 kvm tomt => 3 250 000 kr => 15 046 kr/kvm

Charlottendal ligger bredvid en skogsdunge. Nära några köplador och en gigantisk infartsparkering. Noll utsikt. Den enda fördelen med stället är att det absolut inte är en no-go-zon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in