Citat:
Ursprungligen postat av
Bruggen
Nu använder cornucopia ett annat mått än du, men det blir intressant om utbudet 2018 följer samma mönster som tidigare år
https://1.bp.blogspot.com/-iG7YqQf8Fdo/WogYts4n7_I/AAAAAAAAwls/eQyq7h7bEs4JPnWGoE6imDCLa1jeEvYoACLcBGAs/s1600/sthlm.png
(Tror tex inte att han inkluderar nyprod i det underlaget)
Jag tycker att det även är intressant med alla dessa objekt som plockas bort från Hemnet osålda.
Det lades ut 1471 nya objekt i Sthlms län under veckan (alltså nya inte fler). Det såldes 763 objekt. Det lades alltså ut 708 fler objekt än vad som registrerades som sålda. Det finns just nu 427 färre objekt på Hemnet än förra lördagen. Det betyder att 1 135 objekt plockats bort utan att säljas. Så här har det ju hållit på sedan i höstas med rekordutbud på Hemnet samtidigt som det finns ett dolt utbud "i träda".
Om man ser till utflödet från Hemnet så är den delen som går till "i träda": 1 135/(763+1 135) = 60 %. Frågan är hur mycket av inflödet till Hemnet som kommer från "i träda" och hur många som är helt nya på Hemnet.
Hittills har ju försäljningen på årsbasis varit marginellt högre än tidigare år. Så om utflödet som består av sålda ligger ungefär på vanlig årstakt betyder det att den totala utbudsökningen av successionsobjekt kan uppskattas genom 1135/763 => 49 % ökning just nu. Vilket ju är det Cornu visar i sitt diagram...
Alltså jag ville nog egentligen bara visa att de här siffrorna inte är några magiska siffror som man måste fråga Hemnet om utan det går att råräkna fram dem från deras sajt.
Edit: Givet
PresidentBahamas inlägg ovan måste jag nog räkna på samma vecka förra året för att se om det är samma ökning av försäljning på Hemnet Sthlms län som på Booli Södermalm... Återkommer...
Edit2: Det är bara surdegsbagarna som har bråttom att göra affärer just nu. Förra året registrerades 800 objekt på Hemnet som sålda i Sthlms län motsvarande vecka så vi har en minskning med 5 % mot förra året (vi får här även beakta att det är 4 timmar kvar på dygnet).