2018-02-17, 13:32
Medlem
Lätt som en plätt;

Vad kom först; Hönan eller Ägget?
Citera
2018-02-17, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Båda premisserna är såklart omdiskuterade. Vill man avfärda Craigs argument får man sätta sig in i de diskussioner som finns och inte bara avfärda premisserna a priori. Jag ser inte vad din inklippta text har med "det [du] skrev tidigare, hur gjorde Gud?", 1A) är en standardinvändning mot att kausalitet är en nödvändig sanning utifrån kvantfysik. 1B) påstår, utan argumentation, att orsakskedjor måste fortgå i all oändlighet. Och 1C) påstår endast att något immateriellt inte kan orsaka en materiell effekt, dvs. något kan inte äga rum utan en materiell orsak (causa materialis), även detta utan argumentation.
Ja, det fanns mer på sidan jag hittade, så jag kanske strulade till själva "klipp o klistrandet".
Dock så har jag aldrig hört någon beskriva HUR Gud gjorde. Är det så att Craig och liktänkande "vet" att Gud skapade universum, men de vet inte hur?
Citera
2018-02-17, 13:39
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Exakt vad jag skrev. Man löser ett problem man inte förstår genom att föreslå "magiska" egenskaper som aldrig observerats annat än på semantisk nivå för att få ett svar på problemet. Det är påhittat, inte utrett eller demonstrerat.
Det handlar inte om att "lösa ett problem" utan att man på logisk väg kan komma fram till en förståelse av vad det innebär att vara en första orsak till allting. Man "föreslår" alltså inte något eller "hittar på" något utan man härleder sig fram till något vars sanning helt beror på premisserna och argumentets logiska giltighet.
Citera
2018-02-17, 13:45
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, det fanns mer på sidan jag hittade, så jag kanske strulade till själva "klipp o klistrandet".
Dock så har jag aldrig hört någon beskriva HUR Gud gjorde. Är det så att Craig och liktänkande "vet" att Gud skapade universum, men de vet inte hur?
Okej, du undrar alltså hur själva skapandet skulle ha gått till och om det ens är möjligt? Men det är inte något som Craigs argument handlar om utan det är nog som du skriver, att Craig menar sig veta att Gud (troligen) är orsaken till universums uppkomst men att han inte nödvändigtvis vet hur det gick tillväga.
Citera
2018-02-17, 13:52
Medlem
Citat:
Okej, du undrar alltså hur själva skapandet skulle ha gått till och om det ens är möjligt? Men det är inte något som Craigs argument handlar om utan det är nog som du skriver, att Craig menar sig veta att Gud (troligen) är orsaken till universums uppkomst men att han inte nödvändigtvis vet hur det gick tillväga.
Har läst att Gud "will (willed?) the universe into being" , alltså att Gud tänkte fram universum. Vet dock inte om det var Craig som sade detta. Jag tror även att vissa bara vill få folk att acceptera att deras Gud finns, resten spelar inte så stor roll.
Citera
2018-02-17, 13:58
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Har läst att Gud "will (willed?) the universe into being" , alltså att Gud tänkte fram universum. Vet dock inte om det var Craig som sade detta. Jag tror även att vissa bara vill få folk att acceptera att deras Gud finns, resten spelar inte så stor roll.
Craig pratar kort om hur det kan ha gått till här: https://www.youtube.com/watch?v=lljttuHiyis.
Citera
2018-02-17, 14:05
Medlem
Citat:
Craig pratar kort om hur det kan ha gått till här: https://www.youtube.com/watch?v=lljttuHiyis.
"He (God) brought it into being".... ganska oklar beskrivning.
Säger vetenskapen verkligen "...before wich nothing existed" om Big Bang, som Craig påstår?
Citera
2018-02-17, 14:08
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Säger vetenskapen verkligen "...before wich nothing existed" om Big Bang, som Craig påstår?
Teorier kring Big Bang har jag ingen koll på så det kan jag inte svara på. Inlägg om hur själva skapandet teoretiskt kan ha gått till är också off-topic så det bör tas i en annan tråd.
Citera
2018-02-17, 14:14
Medlem
Citat:
Teorier kring Big Bang har jag ingen koll på så det kan jag inte svara på. Inlägg om hur själva skapandet teoretiskt kan ha gått till är också off-topic så det bör tas i en annan tråd.
Ja, det kanske är off topic.
Citera
2018-02-17, 16:05
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Nej, vetenskapen påstår inte att "inget" existerade före big bang, utan snarare att "big bang" är en expansion efter ett tillstånd av extrem täthet och extremt hög temperatur.
Om det funnits ett annat universum innan vårt nuvarande universum vet vi inte, men eftersom det mesta i universum är cykliskt så är det inte omöjligt att tänka sig.
Citera
2018-02-17, 16:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Låt oss här först definiera begreppen.
Jo, det är bra att göra.
Citat:
Ingenting är vad vi varken med sinnen eller fantasi kan bestämma för vare sig kraft, riktning, form eller förändring av något slag. Någonting kan förklaras på åtminstone något av dessa sätt.
Jo, men det är just det som är problemet, vilket du borde ha insett om du hade läst och förstått det jag citerade. Det vakuum som vi tidigare trodde var ingenting innehåller i själva verket alla de beståndsdelar som krävs för att skapa någonting. Och det är mätbart, så det måste vara någonting, även om vi med våra sinnen inte ser någonting. Om man ska enbart förlita sig på sinnena så är ju luft inte heller någonting.
Citat:
Vetenskapligt kan konstateras att någonting finns i form av kraft som påverkar alla mänskliga tankar i viss riktning.
Var har det konstaterats?
Citat:
Vilken sorts kraft det är och hur den verkar kan inte bestämmas generellt bara att den finns i vad vi måste utgå från likvärdig grad hos alla människor med ett härför öppet sinne. Det okända vad vi kallar sjätte sinnet kan så antas vara det som registrerar de magnetiska strömmar och gravitationsfält vi rör oss genom och orienterar oss efter då inga andra sinnen ger besked. Fenomenet har i alla tider och kulturer beskrivits som andar av olika slag och går inte att bortförklara. Hur man än vill förklara saken återstår en faktiskt verkande kraft på vårt gemensamma tänkande.
Det är bara strunt. Om det skulle vara som du påstår så skulle alla kunna peka ut de magnetiska strömriktningarna, men om du frågar tio olika personer så skulle du få tio olika svar.
Citat:
Frågan om sann eller falsk, ond eller god påverkan måste ses i sitt sammanhang och syfte. Begreppet Gud har råkat nå en i grunden likvärdig betydelse för bästa avvägning mellan gott och sant i flertalet nationer som på så vis samtidigt i praktiken kunnat bevisa avsedd effekt av gemensam tro.
Och vad menar du med det? Hur är det relevant i diskussionen?
Citera
2018-02-17, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, vetenskapen påstår inte att "inget" existerade före big bang, utan snarare att "big bang" är en expansion efter ett tillstånd av extrem täthet och extremt hög temperatur.
Om det funnits ett annat universum innan vårt nuvarande universum vet vi inte, men eftersom det mesta i universum är cykliskt så är det inte omöjligt att tänka sig.
Ja, som jag förstått det så kommer "vi" inte längre bakåt än till Big Bang, för tillfället.
Förutom gissningar och hypoteser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in