Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Skulle det ha varit stridsvana operatörer så väjer de inte för att undanröja skyddet dolt och tyst eller i eldstrid efter utfört mord.
En biografföreställning på cirka två timmar är god tid och inte mycket tidspress. Som exempel så kan jag nämna att en svensk skyttekompanichef skall kunna slå ut ett anfall med sitt kompani (176 man) från marschgruppering inom 30 minuter från order. Anfallsmålet måste ligga nära naturligtvis men tidsmässigt ger det chefen inte mer än några minuter att komma upp med en stridsplan, beordra och samordna sitt kompani i marschgruppering i en kolonn på 1-2 km att övergå i stridsgruppering och slå ut anfallet.
Jag har själv gjort detta under utbildning med rekognocering natten innan i nästan total mörker mot målet. 1986 fanns det säkert hundratals skytteofficerare med den kompetensen i Sverige.
Tekniskt sett var mordet "a walk in the park". Moraliskt sett skulle mycket få ens tänka tanken på att mörda landets statsminister men uteslutet är det inte att de, en sammansvuren grupp, kan ha gått från tanke till handling.
Operationer som militärer planerar brukar ha grund i militära doktriner. Där är målet att nedkämpa fienden, inte bara avliva. Taktik, val av vapen, tillvägagångssätt går igen i renodlade militära tillämpningar. Maximal eldkraft, manskapsövertag, skyl, skydd, mobilitet och korseld. Om inte alla, så åtminstone så många som möjligt. Tittar man på britternas MRF(med efterföljare) som är det enda officiella och offentligt exemplet på återkommande aktioner/operationer som militären genomfört, har det ofta gått till så.
Sen finns mordförsöken på
Charles De Gaulle. I viss mån mordet på JFK. Profilmorden på balkan och juggar i Sverige har sama modus operandi. Där det förekommer en krypskytt är detoftast med militär bakgrund i specialförband eller paramilitära polisförband.
Allra vanligaste sättet för en militär underrättelsetjänst är bombdåd.
Ett nästan dokumentärt upplagd återgivning av ett av försöken, med miltär prägel. Som jag postat tidigare.
https://www.youtube.com/watch?v=5LI5QsQYAcA
Sen dårarna, de ensamma galningarna. Där mordet på
Hendrik Verwoerd kan anses vara den bästa referensen. Påminner om mordet på
Anna Lindh. Kniv, befinner sig i närheten.
Crister Pettersson hade dödat på samma sätt, med kniv, på likartade sätt som två ovanstående.
Tittar man på sådana dödandet av
Henri Curiel, Pierre Goldman och morden som kan tillskrivas Jugoslaverna och KGB är det sällan eller aldrig ett stort avstånd mellan mördaren och offret. En viss kartläggning föreligger, skuggning har förekommit. Typexempel är
Casimiro Monteiro, sköt
Delgado på nära håll och garotterade dennes sekreterare.
Oftast sker det i anslutning till hemmet, när individen står för att låsa upp dörren, eller öppnar dörren för att gå ut. Ibland när offret kliver ut ur hissen på sin våning,eller i/ur bilen.
Detta är samma sätt som "professionella/kontrakts" mördare med erfarenhet avlivar sitt offer. Och ibland är det ju på ett ut så att säga.
Oftast 1-4 man som är inblandade när säkerhetstjänster agerar. Jag tänker att det har med bakgrund att göra, en militär möter i princip aldrig sin motståndare ensam på nära håll och går från defensiv till offensiv. Det är polisiärt sätt att agera, framför allt polisiära spanare. Militärt sätt är offensivt-offensivt.
Alldeles oavsett så agerar en ordningspolis som en ordningspolis. Det är därför SÄPO nästan aldrig rekryterar från ordningen. Dom vill ha vana spanare, som inte tänker som en ordningspolis och därmed inte agerar som en ordningspolis. En militär agerar som en militär osv. På samma sätt som en snickare agerar som snickare, visst kan denna agera som en timmerman men då blir det därefter. Samma som lärare, en lärare är alltid lärare oavsett. Sen, visst finns det undantag. Exempelvis en reservofficerare som kanske agerar mer som en militär än som den folkhögskolelärare han må vara.
MOP-Mördaren är i mina ögon van att röra sig på gatorna, van att inte synas, van att dyka upp, göra sitt jobb och sedan försvinna. För mig skriker det polisiärt agerande, spanare, van spanare. Inte frilansade elektriker som är ute och kartlägger enligt order. Att kartlägga är en sak, det kan många lära sig. Men att bli en spanare, att även om du blir iakttagen eller utstirrad så fortsätter du utan att nämnvärt darra på manschetten, det blir inte elektrikern som hobbyövervakar borgarrådet eller någn annan potentat.