2018-02-16, 09:39
Medlem
hehehos avatar
Mer från devils incarnate

Citera
2018-02-16, 09:40
Medlem
hehehos avatar
Sista citatet för idag från devils incarnate:

Senast redigerad av heheho 2018-02-16 kl. 09:47.
Citera
2018-02-16, 09:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Jo, om han stod i vänsterfilen så blir det betydligt lättare att se in i gränden, och det kanske var så...
Han hävdar dock att han stod i högerfilen för högersväng, och det betyder att han stod precis mitt framför Morelius, och kan inte ens skymta byggbaracken därifrån. Poängen är att iakttagelsen av den springande mannen måste varit mycket kort. Ett par sekunder kanske. Den har ändå ägt rum och det är i sig intressant. Ett mordplatsvittne som gjorde ett försök att ta upp förföljandet?
Jag känner inte till några sådana uppgifter och ingen med brun skinnjacka heller så vitt jag vet.
Detta är en av de märkligaste och intressantaste observationerna, men risken är stor att det rör sig om något helt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hjärnan filtrerar bort de intryck som man inte fokuserar på även om de befinner sig i synfältet. Testa själv genom att blunda med ena ögat. Då kommer du att se din egen näsa. Öppna ögon och se som vanligt så märker du att näsan "filtrerats" bort.

Att ett vittne inte ser en detalj i en situation betyder inte att den detaljen inte existerar. Anna Hage lade märke till och fokuserade på en springande man vilken inte betyder att det inte kunnat finnas två män, GM och en medbrottsling. Den Anna såg var medbrottslingen och "filtrerade" bort GM längre in på Tunnelgatan.

Det kan vara detta som "mannen på kaféet" syftar på när han säger,

”Det är väldigt viktigt att det inte blir fokus på fel saker. Vissa saker ska inte komma ut.”

Dvs, att Anna skall dra slutsatsen att hon såg GM och att det inte ska komma ut att flera var inblandade på mordplatsen.
Ibland får jag för mig att mordet var noggrant regisserat och att allt var förberett och analyserat: ekoeffekter, ljusförhållanden, aktioner som avledde fokus från dolda aktioner, falska vittnen, psykologiska effekter etc.

Orange ljus från Dekorimas skyltfönster gjorde färger svåra att bedöma och en blå nylonjacka kan ha reflekterat orange ljus.

Jan N hade för avsikt att svänga till höger på Sveavägen men är en van chaufför i stadstrafik och valde automatiskt att köra till vänster om IMs Opel eftersom den stod typ felparkerad med släckt ljus (alternativt med motorn på tomgång i flera minuter).
Citera
2018-02-16, 09:52
Medlem
Såg på en Bonniers-sida att Anna Hage ska va hos Malou den 28/2.
Jag tänker att Anna H kanske inte orkade va i Gokväll för hos Svavlan blev det ju lite konstigt. Hon har berättat om pressen att inte blir lyssnad på o trodd.
Citera
2018-02-16, 10:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Sista citatet för idag från devils incarnate:

Jag håller inte med om att det var besynnerligt att LOP promenerade hem eller promenerade som de gjorde. Jag skulle kunnat göra det själv. För att få frisk luft, röra på sig efter bion, för att undvika personer med viss utstrålning etc.

Men detta tror jag på:
Det är då svårt att planera att mörda en premiärminister. Du behöver veta var han kommer att vara vid vilken tidpunkt och sedan studera områdets insatser och utmaningar vid olika tidpunkter på dagen för att planera din flykt med olika mängder människor i vägen. Om du är en ensam galning, som en självmordsbombare, är ut-delen mindre viktig, men när du hemligt verkar på uppdrag av en regering, så är det ytterst viktigt med flykten. Jag har sedan hört att Palme, som Sverige som helhet hade sin öppenhet och tillgänglighet, i den utsträckning att människor som han kunde gå fritt utan att behöva en eskort, delvis det var sant men bara för att han hade gått cirka 13 gånger för att arbeta utan livvakt och hade blivit kollad att äta ensam med sin fru i veckorna i förväg betyder det inte att det skulle vara ett enkelt jobb ...
Citera
2018-02-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ibland får jag för mig att mordet var noggrant regisserat och att allt var förberett och analyserat: ekoeffekter, ljusförhållanden, aktioner som avledde fokus från dolda aktioner, falska vittnen, psykologiska effekter etc.

Orange ljus från Dekorimas skyltfönster gjorde färger svåra att bedöma och en blå nylonjacka kan ha reflekterat orange ljus.

Jan N hade för avsikt att svänga till höger på Sveavägen men är en van chaufför i stadstrafik och valde automatiskt att köra till vänster om IMs Opel eftersom den stod typ felparkerad med släckt ljus (alternativt med motorn på tomgång i flera minuter).

Nja, att mordet var planerat med spanare norr och söder om Grand, för eventuella polisbilar och taxi med kom-utrustning, för att maximera sannolikheten för urdragning utan strid vore basic för en militär operation. Spanare och operationsgrupp har ingen direktkontakt, standard operationssäkerhet. Samband går via bilburen sambandsenhet med operationens ledare som lyssnar in och styr.

Hela området har säkert gåtts igenom på stadskartor och alla tänkta mordplatser, som västra sidan av Sveavägen vid korsningen med Tunnelgatan, har rekognocerats innan paret Palme ens börjat tunnelbanefärden mot Grand. Mot slutet av bioföreställningen grupperas all personal ut, för att inte exponera sig under lång tid.

Det är paret Palme som väljer var de vid varje tidpunkt befinner sig. När de väljer att gå söderut rapporterar spanare vid Grand detta och val av trolig plats, väster sida av Sveavägen, bestäms.

Spanaren vid Grand följer efter paret Palme och rapporterar vid den oförutsedda händelsen, att paret Palme korsar Sveavägen till den östra sidan, detta.

Beslut tas att spanaren skall korsa Sveavägen framför paret Palme och slå till där, vilket också sker.

Att omständigheterna på mordplatsen är gynnsamma för operationen och kompletteras med styrning av vittnen och tillrättalagda vittnesmål bidrar till att CP väljs som lämplig syndabock.
Citera
2018-02-16, 12:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Nja, att mordet var planerat med spanare norr och söder om Grand, för eventuella polisbilar och taxi med kom-utrustning, för att maximera sannolikheten för urdragning utan strid vore basic för en militär operation. Spanare och operationsgrupp har ingen direktkontakt, standard operationssäkerhet. Samband går via bilburen sambandsenhet med operationens ledare som lyssnar in och styr.

Hela området har säkert gåtts igenom på stadskartor och alla tänkta mordplatser, som västra sidan av Sveavägen vid korsningen med Tunnelgatan, har rekognocerats innan paret Palme ens börjat tunnelbanefärden mot Grand. Mot slutet av bioföreställningen grupperas all personal ut, för att inte exponera sig under lång tid.

Det är paret Palme som väljer var de vid varje tidpunkt befinner sig. När de väljer att gå söderut rapporterar spanare vid Grand detta och val av trolig plats, väster sida av Sveavägen, bestäms.

Spanaren vid Grand följer efter paret Palme och rapporterar vid den oförutsedda händelsen, att paret Palme korsar Sveavägen till den östra sidan, detta.

Beslut tas att spanaren skall korsa Sveavägen framför paret Palme och slå till där, vilket också sker.

Att omständigheterna på mordplatsen är gynnsamma för operationen och kompletteras med styrning av vittnen och tillrättalagda vittnesmål bidrar till att CP väljs som lämplig syndabock.
Ett bra resonemang, men det förutsätter väl att konspiratörerna kunde känna sig säkra på att inget skydd skulle dyka upp före eller efter mordet, alltså någon som utgjorde ett hot mot dem själva?

Men planeringen måste ske under tidspress om tiden och platsen inte var känd på förhand. Och det finns uppgifter om wt-tester i Skandiahuset på dagen redan. Plus vittnesmålet från rulltrappan dagen innan: "Om det blir något mord så är det här". Plus platsens symboliska betydelse, vilken i sig kan ha utlöst automatisk mörkläggning. Plus alla förutsägelser om ett kommande mord, t.ex. bonden Mårtensson och Tage G Petersons bekant inom näringslivet.

Det finns också indikationen att IK hade beröring med vissa wt-personer på Sveavägen. Och då vill jag hävda att många inblandade hade mycket begränsad information om vad som verkligen var på gång.
Senast redigerad av iesho 2018-02-16 kl. 12:42.
Citera
2018-02-16, 12:57
Medlem
Citat:
Ett bra resonemang, men det förutsätter väl att konspiratörerna kunde känna sig säkra på att inget skydd skulle dyka upp före eller efter mordet, alltså någon som utgjorde ett hot mot dem själva?

Men planeringen måste ske under tidspress om tiden och platsen inte var känd på förhand. Och det finns uppgifter om wt-tester i Skandiahuset på dagen redan. Plus vittnesmålet från rulltrappan dagen innan: "Om det blir något mord så är det här". Plus platsens symboliska betydelse, vilken i sig kan ha utlöst automatisk mörkläggning. Plus alla förutsägelser om ett kommande mord, t.ex. bonden Mårtensson och Tage G Petersons bekant inom näringslivet.

Det finns också indikationen att IK hade beröring med vissa wt-personer utanför. Och då vill jag hävda att många inblandade hade mycket begränsad information om vad som verkligen var på gång.

Skulle det ha varit stridsvana operatörer så väjer de inte för att undanröja skyddet dolt och tyst eller i eldstrid efter utfört mord.

En biografföreställning på cirka två timmar är god tid och inte mycket tidspress. Som exempel så kan jag nämna att en svensk skyttekompanichef skall kunna slå ut ett anfall med sitt kompani (176 man) från marschgruppering inom 30 minuter från order. Anfallsmålet måste ligga nära naturligtvis men tidsmässigt ger det chefen inte mer än några minuter att komma upp med en stridsplan, beordra och samordna sitt kompani i marschgruppering i en kolonn på 1-2 km att övergå i stridsgruppering och slå ut anfallet.

Jag har själv gjort detta under utbildning med rekognocering natten innan i nästan total mörker mot målet. 1986 fanns det säkert hundratals skytteofficerare med den kompetensen i Sverige.

Tekniskt sett var mordet "a walk in the park". Moraliskt sett skulle mycket få ens tänka tanken på att mörda landets statsminister men uteslutet är det inte att de, en sammansvuren grupp, kan ha gått från tanke till handling.
Senast redigerad av Utredaren 2018-02-16 kl. 13:01.
Citera
2018-02-16, 13:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Skulle det ha varit stridsvana operatörer så väjer de inte för att undanröja skyddet dolt och tyst eller i eldstrid efter utfört mord.

En biografföreställning på cirka två timmar är god tid och inte mycket tidspress. Som exempel så kan jag nämna att en svensk skyttekompanichef skall kunna slå ut ett anfall med sitt kompani (176 man) från marschgruppering inom 30 minuter från order. Anfallsmålet måste ligga nära naturligtvis men tidsmässigt ger det chefen inte mer än några minuter att komma upp med en stridsplan, beordra och samordna sitt kompani i marschgruppering i en kolonn på 1-2 km att övergå i stridsgruppering och slå ut anfallet.

Jag har själv gjort detta under utbildning med rekognocering natten innan i nästan total mörker mot målet. 1986 fanns det säkert hundratals skytteofficerare med den kompetensen i Sverige.

Tekniskt sett var mordet "a walk in the park". Moraliskt sett skulle mycket få ens tänka tanken på att mörda landets statsminister men uteslutet är det inte att de kan ha gått från tanke till handling.
Men det är skillnad på öppen militär konflikt och hemlig aktion. Om det oförhappandes hade dykt upp poliser, civila eller uniformerade, vilka snabbt hade uppfattat situationen och börjat skjuta mot gm, så hade väl operationen till stor del misslyckats? Hade också poliser blivit skjutna eller om gm-personer blivit skjutna så hade möjligheterna att manipulera landets befolkning blivit mycket små.

Och så finns det som jag skrev, en hel del indikationer på att tid och plats var förutbestämda - för ett eventuellt mord. För den händelse att OP inte hade attackerats den 28 februari 1986 fanns säkert ett helt arkiv med reservplanering.
Senast redigerad av iesho 2018-02-16 kl. 13:59.
Citera
2018-02-16, 13:35
Medlem
Citat:
Men det är skillnad på öppen militär konflikt och hemlig aktion. Om det oförhappandes hade dykt upp poliser, civila eller uniformerade, vilka snabbt hade uppfattat situationen och börjat skjuta mot gm, så hade väl operationen till stor del misslyckats? Hade också poliser blivit skjutna eller om gm-personer blivit skjutna så hade möjligheterna att manipulera landets befolkning blivit mycket små.

Och så finns det som jag skrev, en hel del indikationer på att tid och plats var förutbestämda - för ett eventuellt mord. För den händelse att OP hade överlevt den 28 februari 1986 fanns säkert ett helt arkiv med reservplanering.

Även under militära konflikter görs framryckning dolt och ibland med stora truppstyrkor. Som exempel kan nämnas bataljonschefen Ulf Henricson som under en förhandling med en av parterna förvägrades att avlösa/byta ut sin personal vid en OP. Han avbröt förhandling till nästa dag och när de då återupptogs meddelade han bara att det inte behövdes. Under natten hade han personligen med risk för att bli beskjuten smugit igen linjerna med personal avlöst OP och smugit tillbaka.
Problem löst.

I en strid mellan militär och polis blir det polisen som drar det kortare strået. Det hade inte blivit något åtal mot CP om en polis blivit skjuten eller någon GM blivit skjutna.

Om OP överlevt så funnes det kanske en reservplanering med tillstötta komplikationer som förvärrade OPs tillstånd så allvarligt att han avled. Jämför med Tancredo Neves som lades in sjukhus, dagen innan skulle sväras in som Brasiliens president, akut sjuk och avled en dryg månad senare.

Den lördagen den 21 april 1985, befann jag mig i Sao Paolo där han dog. Jag hade gift mig några dagar tidigare och övernattade tillsammans med min hustru hos hennes släkt. På eftermiddagen/kvällen såg vi massdemonstrationer på tv från centrum och min värd frågade om jag ville följa med honom ner till centrum varvid jag svarade nej. Han kom tillbaka efter det att det annonserats att Tancredo Neves hade avlidit. Hans första kommentar när han kom in var,

"Dom sköt honom med tre skott i magen"

Sant eller inte, vad vet jag, men tro mig Brasilien har en våldsam historia.
Senast redigerad av Utredaren 2018-02-16 kl. 13:38.
Citera
2018-02-16, 13:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Även under militära konflikter görs framryckning dolt och ibland med stora truppstyrkor. Som exempel kan nämnas bataljonschefen Ulf Henricson som under en förhandling med en av parterna förvägrades att avlösa/byta ut sin personal vid en OP. Han avbröt förhandling till nästa dag och när de då återupptogs meddelade han bara att det inte behövdes. Under natten hade han personligen med risk för att bli beskjuten smugit igen linjerna med personal avlöst OP och smugit tillbaka.
Problem löst.

I en strid mellan militär och polis blir det polisen som drar det kortare strået. Det hade inte blivit något åtal mot CP om en polis blivit skjuten eller någon GM blivit skjutna.

Om OP överlevt så funnes det kanske en reservplanering med tillstötta komplikationer som förvärrade OPs tillstånd så allvarligt att han avled. Jämför med Tancredo Neves som lades in sjukhus, dagen innan skulle sväras in som Brasiliens president, akut sjuk och avled en dryg månad senare.

Den lördagen den 21 april 1985, befann jag mig i Sao Paolo där han dog. Jag hade gift mig några dagar tidigare och övernattade tillsammans med min hustru hos hennes släkt. På eftermiddagen/kvällen såg vi massdemonstrationer på tv från centrum och min värd frågade om jag ville följa med honom ner till centrum varvid jag svarade nej. Han kom tillbaka efter det att det annonserats att Tancredo Neves hade avlidit. Hans första kommentar när han kom in var,

"Dom sköt honom med tre skott i magen"

Sant eller inte, vad vet jag, men tro mig Brasilien har en våldsam historia.
Jag tänkte närmast på hur gm skulle ha kunnat fly spårlöst ifall det blivit skottlossning. Det var nog en förutsättning för planen att gm hade stora möjligheter att fly.

Och jag tänkte på att om OP aldrig blivit attackerad denna kväll så hade det funnits reservplaner.
Citera
2018-02-16, 13:45
Medlem
Citat:
Dekorimamannen hade brun skinnjacka.
Det är klart intressant i så fall.
En annan intressant koppling till skinnjacka är den wt man som observerades av en taxichaufför på den västra sidan kl 23.15. Det kan vara han som blev dekorimamannen och sedermera kanske också den man som JN såg mycket hastigt lämna platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in