2018-02-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Jag ser fortfarande inte någon stor skillnad mot exempelvis Sverige. Vi ser samma tv-serier sedan lång tid tillbaka. Vi har samma uppdelning i grupperingar, kanske i ännu högre grad. Pojkar har det svårare i skolan. Vapentillgången skiljer dock avsevärt.

Den här killen var inte i närheten av att agera som någon form av "familjens beskyddare". Han är däremot en person med rätt tydliga tecken på att vara störd och dessutom hade han förlorat sina två fosterföräldrar relativt nyligen. Rätt troligt att han mådde/mår riktigt dåligt.

Försök!

Vad har förändrats de senaste 40 åren? Andelen hushåll med tillgång till vapen har minskat.

Allt annat har jag redan tjatat om. Vad drar du för slutsatser? Ska vi öka andelen hushåll med vapen för att det ska bli bra igen, eller ska vi börja leta efter anledningen till att antalet skolskjutningar ökat någon annanstans än vid antalet vapen?

För mig är det inte att andelen hushåll med vapen minskat som är problemet, utan alla andra anledningar i samhället t ex kärnfamiljens sammanfall, lagliga droger, identitetspolitik, bestraffningen av pojkar osv.
Citera
2018-02-16, 22:14
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Försök!

Vad har förändrats de senaste 40 åren? Andelen hushåll med tillgång till vapen har minskat.

Allt annat har jag redan tjatat om. Vad drar du för slutsatser? Ska vi öka andelen hushåll med vapen för att det ska bli bra igen, eller ska vi börja leta efter anledningen till att antalet skolskjutningar ökat någon annanstans än vid antalet vapen?

För mig är det inte att andelen hushåll med vapen minskat som är problemet, utan alla andra anledningar i samhället t ex kärnfamiljens sammanfall, lagliga droger, identitetspolitik, bestraffningen av pojkar osv.

Fast jag har ju redan påpekat att det finns inga riktiga register över vapeninnehav i USA. Dessutom spelar det stor roll vilken typ av vapen man har.

Jag tror i grund och botten att gm i det här fallet är en psykopat. Jag tror att barriären för att genomföra det här påverkas avsevärt av hur pass överlägsen beväpning gm kan uppnå.

En kniv? Då tror jag han fegar ur. En pistol. Även då tror jag han skulle känna rätt stor osäkerhet. Med ett halvautomatiskt vapen så är han i sin egen hjärna gud.

Du får plocka fram någon typ av källa som visar på de faktorer du anser skiljer USA från EU när det gäller droger med mera med mera. Vi har ju samma utveckling här.

Att övriga samhällets utveckling eventuellt ökar på skjutningarna är för övrigt inte ett argument för fortsatt relativt oreglerad vapentillgång. Det är i så fall ett argument för motsatsen...

Jag tror inte vi kommer längre om du inte kan producera någon form av källor för dina påståenden.
Citera
2018-02-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Fast jag har ju redan påpekat att det finns inga riktiga register över vapeninnehav i USA. Dessutom spelar det stor roll vilken typ av vapen man har.

Jag tror i grund och botten att gm i det här fallet är en psykopat. Jag tror att barriären för att genomföra det här påverkas avsevärt av hur pass överlägsen beväpning gm kan uppnå.

En kniv? Då tror jag han fegar ur. En pistol. Även då tror jag han skulle känna rätt stor osäkerhet. Med ett halvautomatiskt vapen så är han i sin egen hjärna gud.

Du får plocka fram någon typ av källa som visar på de faktorer du anser skiljer USA från EU när det gäller droger med mera med mera. Vi har ju samma utveckling här.

Att övriga samhällets utveckling eventuellt ökar på skjutningarna är för övrigt inte ett argument för fortsatt relativt oreglerad vapentillgång. Det är i så fall ett argument för motsatsen...

Jag tror inte vi kommer längre om du inte kan producera någon form av källor för dina påståenden.
Så du motsätter dig att andelen hushåll i USA med vapen är mindre nu än för 40 år sedan? Det är grunden i ditt påstående?

Är det också så att kontrollen inför vapeninnehav har blivit sämre de senaste 40 åren? I så fall visar du din galenskap inför öppen ridå.
Citera
2018-02-16, 22:23
Medlem
Skolskjutningar för 40 år sedan var ett i princip okänt fenomen.

Andelen hushåll med vapen har minskat de senaste 40 åren. Kontrollerna för att kunna köpa vapen har ökat de senaste 40 åren. Trots det är det vapen som är överst på listan att diskutera?

Tänk terrorister. Om det är flygplan, bomber, bilar, knivar osv som de använder sig av så är det hur man förhindrar terrorister som står i fokus. Inte att förbjuda bilar.

På samma vis måste vi förstå varför skolskjutningar händer. Det handlar inte om vapen. De kan komma på andra sätt.
Citera
2018-02-16, 22:39
Avstängd
Från SVT Text:

Citat:
FBI utredde inte larm om skolskytt

Den amerikanska federala polisen FBI
fick ett tips om gärningsmannen som
sköt ihjäl 17 människor på en skola
i Florida, men gjorde inget åt tipset.
Det skriver FBI i ett uttalande.

Tipset ska ha kommit från en person
som står den gripne 19-åringen nära.
FBI medger att myndigheten inte följde
sina egna riktlinjer för hur oros-
rapporter ska hanteras.

19-åringen greps i anslutning till
dådet och har erkänt. Han var elev på
skolan, men avstängd pga aggressivt
beteende. Han var också medlem av en
vit makt-grupp, Republic of Florida.

Citat:
Svensk-amerikan död i skolmassakern

En 17-årig svensk medborgare finns
bland dödsoffren för skolmassakern
i Florida, skriver Aftonbladet.

Hans 15-årige bror blev skjuten med
ett skott som gick genom en fönster-
ruta, men blev enligt uppgift bara
lindrigt skadad.

Pojkarna är uppväxta i USA eftersom
deras mamma flyttade dit för 25 år
sedan, men familjen har besökt Sverige
vartannat år.

17-åringen var aktiv simmare och
brukade träna med en klubb i Örebro
i samband med resorna till Sverige.
Senast redigerad av 400Ben 2018-02-16 kl. 22:42.
Citera
2018-02-16, 22:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Offren som åsyftas bör vara Alex Schachter (som avled) och hans bror (som överlevde).

Nicholas dog och Alexander överlevde.

Efternamnet är dessutom Dworet.
Senast redigerad av 400Ben 2018-02-16 kl. 22:54.
Citera
2018-02-16, 22:54
Medlem
Snapcounts avatar
Yep.., det förefaller som FBI får ta "hundhuvudet" :

FBI: Protocol was not followed for Parkland shooting tip
Caller provided FBI information about Nikolas Cruz and his potential to become a school shooter.

http://www.foxnews.com/us.html

Men vad tusan.., det är bara tänka på alla troll, prank-calls, etc.., en stark lagstiftning för individen. Sedan i tillägg terror-hot som skall utredas.

Det är inte lätt att finna nålen i mega-hö-stacken som heter USA !

Men.., som så ofta tidigare : Man skall leta efter en syndabock !
Citera
2018-02-16, 22:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Tydligen dog en svensk, eller svenskättling. Nicholas Dworet hade tydligen planer på att tävla för Sverige i OS 2020, även om inget tyder på att han någonsin besökt Sverige.

Men antar att han då har något slags dubbelt medborgarskap genom föräldrarna? Eller inte hade en aning om hur det fungerade...

De var i Sverige vartannat år och han tränade då för Örebro.

Ja de hade dubbla medborgarskap pga mamman.
Citera
2018-02-16, 23:21
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Nicholas dog och Alexander överlevde.

Efternamnet är dessutom Dworet.
Det stod inga namn i den artikeln jag länkade så jag gissade att det var Alex Schachter eftersom han, likt Nicholas Dworet, hade en bror som skadades.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/offer-for-skolskjutning-i-florida-hade-sina-rotter-i-lanet

Ser nu utifrån uppgifter i andra medier att det bör vara Dworet och dennes broder som åsyftas i artikeln.

Lista med samtliga offer ---> http://time.com/5160564/florida-high-school-shooting-victims-names/
Citera
2018-02-16, 23:24
Avstängd
Googla hans namn "Nikolas Cruz" så ser ni att han är riktigt vit och ingen jävla latino. Han har absolut en färg som gör han till kandidat för Vit Makt-grupper.

Men nej, för er skeva politiska syn och världsbild så kan han inte vara vit...
Citera
2018-02-16, 23:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Det stod inga namn i den artikeln jag länkade så jag gissade att det var Alex Schachter eftersom han, likt Nicholas Dworet, hade en bror som skadades.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/offer-for-skolskjutning-i-florida-hade-sina-rotter-i-lanet

Ser nu utifrån uppgifter i andra medier att det bör vara Dworet och dennes broder som åsyftas i artikeln.

Lista med samtliga offer ---> http://time.com/5160564/florida-high-school-shooting-victims-names/

Ja svenskarna är Nicholas Dworet som dog och hans bror som skottskadades heter Alexander Dworet.

När du skrev att Alex dog så trodde jag du tog fel på bröderna och hade fel efternamn bara, då Nicholas Dworet bror slumpmässigt heter Alexander och den du trodde svensken var heter Alex.

Alltså:
Nicholas Dworet, svensk - död
Alexander Dworet , svensk - skottskadad
Alex Schachter, amerikan - död (+ skottskadad bror)
Senast redigerad av 400Ben 2018-02-16 kl. 23:42.
Citera
2018-02-16, 23:38
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Kan man inte respektera andra tillägget i konstitutionen och samtidigt förhindra dessa onödigt vidriga attacker? Det här måste ju fan få ett slut.

Du fattar att detta kan hända i sverige också? det finns halvautomater som tar 30skotts magasin i .223 som du får på jaktlicens.

jaktlicensen tar du på 2 dagar, enklare än att ta körkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in