2018-02-16, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du är nåt på spåren, man måste ha väldigt osäker personlighet och brist på självförtroende om man är högavlönad skattejurist eller ledande expert på moms inom EU. Det är typiska kännetecken på osäkra personer men dåligt självförtroende.

Detta är inte alltid något som kan ses utåt. Jag vet att inte alla människor som anses som mycket framgångsrik, begåvad och intelligent, måste har bra självförtroende.
Citera
2018-02-16, 22:11
Medlem
Citat:
Du är nåt på spåren, man måste ha väldigt osäker personlighet och brist på självförtroende om man är högavlönad skattejurist eller ledande expert på moms inom EU. Det är typiska kännetecken på osäkra personer men dåligt självförtroende.
Det där vill jag ändå nyansera. Det är fullt möjligt att ha dåligt självförtroende men ha lyckan att hitta sin egen nisch, något gebit där man kan göra sig gällande och på så vis "blomma" lite i yrkes- och självstolthet.
När nu det temat är uppe, så vill jag påminna om att OH hade sagt till någon att arbetet var det som höll honom uppe.
Det är något som jag själv känner igen av trist erfarenhet: arbetet blir en slags asyl, ett välkommet avbrott från allt det sjuka. Sedan når man en punkt där det sjuka tar över och då blir allt bara belastande. Man behöver alltså inte förstå hans uttalande som att han var iskall i sin karriärlystnad. Det tror jag inte.

Jag tror att de flesta människor har både en vårdande/givande och en mer krasst självupptagen sida. Om livet ska flyta tillfredsställande ska man ha balans mellan de två (inte nödvändigtvis fifty-fifty utan i de proportioner som passar den egna personligheten) Det blir inte bra när den ena eller den andra tvingas ta överhanden över längre tid. Då börjar man snart känna sig dränerad som människa.
Citera
2018-02-16, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Detta är inte alltid något som kan ses utåt. Jag vet att inte alla människor som anses som mycket framgångsrik, begåvad och intelligent, måste har bra självförtroende.
Det är sånt som inte syns utåt som är otäckt. Man ser ingenting förrän dom mördar sina barn.
Citera
2018-02-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

.Två tjänstemäns agerande i hemundervisningen borde synas:

- läkaren som skriv intygen - det torde vara väldigt ovanligt att en barnläkare skriver intyg om en så lång period med hemundervisning. Det är helt enkelt inte en bra lösning för ett barn. Det hämmar barnets utveckligen och förstör för framtiden. Hur lätt blir det att börja på gymnasiet om du suttit hemma sista åren?

-rektorn som kanske skulle tagit in expertis utifrån. Kanske skulle den läkare som skrev intyget och var ansvarig behandlande läkare, också deltagit i möten med rektorn och skolan? Skolpsykologen/skolläkaren borde avgett sitt yttrande.
Regelbunden utvärdering hur flickan A mådde varannan månad - träffade hon skolpsykologen? Kuratorn för framtiden? Eller var det bara OH/HB som tyckte till?

Mycket bra inlägg! Ja, man behöver se över hur involverade personer har arbetat - och hur de INTE arbetat - i fråga om rutiner, bedömningar, utvärderingar och så vidare. Detta blir ju viktigt för att minska barns utsatthet i förhållande till bland annat skola och sjukvård. Regelbunden utvärdering varannan månad låter rimligt.

Ju mer annorlunda och kontroversiella lösningar man tar till, desto viktigare blir det med täta uppföljningar. Hemundervisning är en udda åtgärd och behöver därför följas upp väldigt noga. Där borde det finnas ett tydligt regelverk.

Att barn är för sjuka för att gå i skolan är sorgligt. Men samtidigt så kan barn blir sjuka (ännu sjukare) av att inte vara i skolan. Det kan bli litet av en "hönan eller ägget"-fråga. Detta behöver man givetvis hålla noggrann koll på.

Kanske finns det en risk för att man inte vill "störa" redan hårt drabbade föräldrar med täta kontakter med skolan, det vill säga med många möten. Men kanske ska man ibland just "störa" föräldrar - för barnens skull.
Citera
2018-02-16, 22:16
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Jag hade tänkt avsluta mitt deltagande i tråden men jag tar väl passningen då. Jag vet inte om du har mycket erfarenhet i hur media jobbar. Det finns få texter som är så genomarbetade och omsorgsfullt formulerade som pressmeddelanden från myndigheters och företags kommunikationsansvariga. Det är en profession som inte gör annat än finslipar sina kunskaper i just detta. Det är helt enkelt deras jobb.

Sen kan man om man vill fördjupa sig i medias publicitetsregler. Särskilt punkt 8 och 9.
https://www.sjf.se/yrkesfragor/yrkesetik/spelregler-for-press-radio-och-tv/publicitetsregler

Det finns all anledning att försöka tolka polisens pressmeddelande. Särskilt eftersom det är det enda som kommer att komma från officiellt håll. För polis och media är det ett avslutat kapitel. För polisen eftersom det inte blir någon rättegång och för media eftersom det bryter mot 8, 9 eller båda.

Om inte annat så är det en förklaring till tystnaden så man inte behöver spekulera i andra orsaker.
Ni är många nu som skulle ha avslutat deltagandet i tråden, men fortsätter hänga kvar

Mitt fetade.
Det hade varit bra om du citerat, men nu gör jag det åt dig.
Citat:
Respektera den personliga integriteten
7. Överväg noga publicitet som kan kränka privatlivets helgd. Avstå från sådan publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning.
8. Iaktta stor försiktighet vid publicering av självmord och självmordsförsök särskilt av hänsyn till anhöriga och vad ovan sagts om privatlivets helgd.
9. Visa alltid offren för brott och olyckor största möjliga hänsyn. Pröva noga publicering av namn och bild med hänsyn tagen till offren och deras anhöriga.
Jag strök under det viktiga här, som du tycks uppfatta som betydelselöst. Fallet i Bjärred både har ett uppenbart allmänintresse och kräver definitivt offentlig belysning, på så många sätt.
Men tystnadskulturen bland mördarkramarna är total.
Citera
2018-02-16, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Toxisk kärlek till barn:
Föräldern har en osäker personlighet och en brist på självförtroende i grunden.
Barn ses som ett sätt att kompensera detta.
Barnen ska formas och kontrolleras för att kompensera egna brister.

Att se barn att blev självständig orsakar en stor ångest.
Detta resulterar i ett stor kontrollbehov. Gränser respekteras inte.
Det som komplicerar är att föräldern tror att hen gör något positiv för barnen.
Kontroll som rättfärdigas genom kärlek är mycket problematisk.

Var uppmärksam när du känner dig manipulerad – särskild när din förälder ser sig själv som offer när det är du som skadas.

Ursäkta torftig sammanfattning/översättning, kanske Google translate är bättre för den intresserade. Jag ser aspekter här som kan passa in i Bjärred fallet. Texten handlar främst om mödrar, men man inkluderar också andra familjemedlemmar som möjliga. Jag tänker här på OH och inte HB, andra kan tänka annorlunda eller så klart tycker att det är helt olämplig att tänka i dessa banor överhuvudtaget.

https://gedankenwelt.de/wenn-die-erziehung-schadet-toxische-muetter/

Absolut intressant och tänkbar psykopatologi i denna tragedi.
Citera
2018-02-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ni är många nu som skulle ha avslutat deltagandet i tråden, men fortsätter hänga kvar

Mitt fetade.

Jag strök under det viktiga här, som du tycks uppfatta som betydelselöst. Fallet i Bjärred både har ett uppenbart allmänintresse och kräver definitivt offentlig belysning, på så många sätt.

Jag tog ett återfall, fredagkväll. Vad gäller det andra så får du inte blanda ihop nyfikenhet och uppenbart allmänintresse, det är två helt olika företeelser. Det är en handfull personer i den här tråden som vill veta vad som hände. Allmänheten har glömt och gått vidare.
Citera
2018-02-16, 22:49
Medlem
Citat:

Skilj på självförtroende som behöver yttre uppbackning och självkänsla som kommer inifrån, oavsett yttre förutsättningar.
Citera
2018-02-16, 22:58
Medlem
Citat:
Värsta sortens psykopat som har lyckats dölja det i 50 år och sen plötsligt bli massmördare.

För det första var OH inte 50 år fyllda och hans barn blev sjuka innan de nått vuxen ålder. Psykopater gör människor sjuka och orsakar lidande. Det kan vara på arbetsplatsen, eller hemma. Det finns välfungerande psykopater, om de kommer från rätt förhållanden och är tillräckligt begåvade. De som sitter i fängelserna är till största delen asociala, utan rätt goda förutsättningar. OH hade hamnat i fängelse, som barnamördare och hustrudräpare, om han inte varit begåvad nog att ta livet av sig.

Vad är det du inte vill se?
Citera
2018-02-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Att du är undermålig på bevisvärdering?

Vad menar du? Utveckla.
Citera
2018-02-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Mitt fetade.

Och tur är det för de är ju de vettiga som har lite innanför pannbenet. Tyvärr har flera av dessa försvunnit och kvar blir de rapande upprepande personerna.
Citera
2018-02-16, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Skilj på självförtroende som behöver yttre uppbackning och självkänsla som kommer inifrån, oavsett yttre förutsättningar.
Du menar som när man tjänar mycket pengar och ändå måste köpa en snygg sportbil eller mörda sina barn för att dom är misslyckade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in