2018-02-16, 21:26
Medlem
Hej,

Funderar på att köpa en Texas Instruments TI-Nspire CX CAS eller Texas Instruments TI-Nspire CX. Men vad är skillnaden mellan de två?

Kan man ladda upp filer som word dokument eller bilder till båda?

sen undrar jag varför adlibris säljer den för 15 kr haha eller? https://www.adlibris.com/se/produkt/grafraknare-texas-ti-nspire-cx-cas-sefi-28844645?article=P28844645&utm_source=pricerunner& utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Kan det vara fel och då kan man satsa på en och få den för 15kr hah?

Tack
Senast redigerad av OlleN 2018-02-16 kl. 21:36.
Citera
2018-02-16, 21:40
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Hej,

Funderar på att köpa en Texas Instruments TI-Nspire CX CAS eller Texas Instruments TI-Nspire CX. Men vad är skillnaden mellan de två?

Kan man ladda upp filer som word dokument eller bilder till båda?

sen undrar jag varför adlibris säljer den för 15 kr haha eller? https://www.adlibris.com/se/produkt/grafraknare-texas-ti-nspire-cx-cas-sefi-28844645?article=P28844645&utm_source=pricerunner& utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Kan det vara fel och då kan man satsa på en och få den för 15kr hah?

Tack

CAS-varianten kan räkna rent algebraiskt, till skillnad från den andra. T ex kan du mata in
(a+b)^2
utan att ge a eller b några värden, och få svaret
a^2+2ab+b^2.
CAS kan även integrera och derivera, t ex a*x^2, och ge svaren a*x^3/3 resp 2*a*x.

Ingen av dem tar Word-filer, men de har ett eget format för dokument med texter och grafer och formler och bilder. Men i programvaran som medföljer till dator kan du förstås kopiera över text från t ex Word. Tror det går att testa programvaran under begränsad tid från TIs hemsida. Gör det i så fall.

15 spänn måste vara feltryck.

Edit: Om du har tänkt använda den i någon utbildning är det dock möjligt att CAS eller kanske rent av båda, inte är tillåtna. Kolla först.
Senast redigerad av nerdnerd 2018-02-16 kl. 21:44.
Citera
2018-02-17, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
CAS-varianten kan räkna rent algebraiskt, till skillnad från den andra. T ex kan du mata in
(a+b)^2
utan att ge a eller b några värden, och få svaret
a^2+2ab+b^2.
CAS kan även integrera och derivera, t ex a*x^2, och ge svaren a*x^3/3 resp 2*a*x.

Ingen av dem tar Word-filer, men de har ett eget format för dokument med texter och grafer och formler och bilder. Men i programvaran som medföljer till dator kan du förstås kopiera över text från t ex Word. Tror det går att testa programvaran under begränsad tid från TIs hemsida. Gör det i så fall.

15 spänn måste vara feltryck.

Edit: Om du har tänkt använda den i någon utbildning är det dock möjligt att CAS eller kanske rent av båda, inte är tillåtna. Kolla först.

Hej, tack för svaret. Om jag köper en begagnad CAS behöver jag manualer eller någon speciell kod för att använda dator programmen?
Citera
2018-02-18, 13:09
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleN
Hej, tack för svaret. Om jag köper en begagnad CAS behöver jag manualer eller någon speciell kod för att använda dator programmen?

Manualer finns på TIs hemsida. Fylligast är den som beskriver programvaran för dator, som även ger väldigt mycket om själva räknaren. Programvaran simulerar ju en räknare på skärmen, plus har en del mer finesser om t ex att framställa snygga dokument för att t ex skriva ut. Om du köper en begagnad räknare ska du också försöka få med programvaran. Men möjligen är det så att du kan ladda ned den gratis om du har räknaren och kan ge information om den. (Den har något sorts unikt nummer i någon meny.) Borde stå mer om detta i någon av manualerna eller på hemsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in