2018-02-16, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Engångsförluster struntar de i men det skulle vara kul om många beställde billiga varor som får gå i retur och att detta pågår under en lång tid, typ tills de inser att det inte håller.

Såhär jag planerar att göra (och hoppas att fler är på). Det som kommer igenom kommer igenom. Det som inte gör det = avier/gratis papper att torka röven med. Win-win.
Citera
2018-02-16, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Då borde dom "stänga" Biltema, Jula, Kjell, Clahs Ohlson o många många fler....
Men dessa giganter är starka lobbyister som inte gillar att bli snuvade på sina x-hundra % pålägg på skräpet de säljer. Så vi får väl säga grattis till dessa. Ni vann. Och vi privatpersoner som gärna handlar på nätet direkt från Kina förlorade.

Beställde idag lite och bad kineserna skriva "gift" (gåva) på paketen.

-"Inga problem" svarade båda säljarna direkt!
Citera
2018-02-16, 19:50
Medlem
Jag har tänkt beställa 10st skruvar varannan vecka ett tag framöver. För att se hur det går med försändelserna, blir de "avgiftade" eller slinker de igenom?

Skruvarna är A4 (rostfria tål saltvatten) buttton head.

Varje beställning kostar 20-50 kr, billigt nöje.
Citera
2018-02-16, 20:07
Medlem
dacks avatar
En annan sak som måste vara retligt för skatteverket är ju dom här små enskilda hemmagjorda butikerna utan någon som helst redovisning på tradera och andra anonssajter där dom säljer prylar direkt ifrån kina till konsumenterna med minst 14 dagars levetanstid oftas då med fri frakt.
Citera
2018-02-16, 20:09
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OntOmQ
Som så många andra i tråden gick du direkt i fällan.

Det är Tullverket som har begärt detta och Postnord har inget annat val än att lyda. Sverige har inte råd med massinvandringen och behöver extra pengar till statskassan. Och i byråkratin Sverige är numera alla medel tillåtna. Detta är bara början på kommande stolliga avgifter.

http://www.tullverket.se/nyheter/nyheter/tullverketbegarhandlingsplanfranpostnord.5.1595a16 515ebddfed512b7a.html
Avgiften är en administrativ avgift och har inget med momsen att göra. Tullen krav gäller momsen.
Citera
2018-02-16, 20:26
Medlem
Lyzzas avatar
Kollade just på Wish om returer.

Hur returnerar jag en produkt?

Vi vill att du ska vara helt nöjd med ditt köp. Du kan returnera alla beställningar inom 30 dagar från leveransen.

För att returnera en vara, kontakta vår Kundtjänst via appmenyn och klicka på Kundsupport > Min beställning > Orsak till returen. Du kan också kontakta oss på webben och välj Kontakta Support på www.wish.com/transaction. Observera att vi inte täcker returfrakten för närvarande. För mer information om vår ångerrätt, besök www.wish.com/return_policy.

Du får nog själv stå för returfrakten om man ska tolka det som står ovan.
Citera
2018-02-16, 20:29
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
På vissa produkter så har Aliexpress redan ett val där man kan kryssa i vilket land man vill ha produkten skickad ifrån.
Oftast det China / Russian Federation / Germany som finns att välja på.

Väljer man Germany så borde man väl kringgå allting med admin och tullavgifter?
Citera
2018-02-16, 20:52
Medlem
Enydrions avatar
Jag skrev ju att jag beställde en lite dyrare grej från ebay, ser nu att spårningsnumret spåras genom neitherlands post tracking ? numret slutar på NL det står sweden som destination när man gör spårningen.

säljaren pratar om china/ hong-kong/Taiwan som de skickar från

Nån som har några funderingar om detta?
Senast redigerad av Enydrion 2018-02-16 kl. 20:56.
Citera
2018-02-16, 21:04
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
På vissa produkter så har Aliexpress redan ett val där man kan kryssa i vilket land man vill ha produkten skickad ifrån.

Det är väldigt begränsade antal varor, och i regel på de dyrare varorna, och frågan är om man ens kan lita på det.
Citera
2018-02-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy

Germany har jag inte sett än, men China och Russian Federation finns massor av säljare som har som val.
Om man försöker klicka på Russian Federation som avsändarland har jag alltid fått ett felmeddelande, "varan kan inte skickas till ditt land"!
Förresten dominerar ryssar totalt på Ali, och skulle enligt recensionerna där man ser var mottagaren bor uppskatta ca 60 % av den totala omsättningen handlar om ryssar.

Dessutom är "gåvor" undantagna, och det är aldrig något problem att få säljaren skriva "gift" på förpackningen!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-02-16 kl. 21:30.
Citera
2018-02-16, 21:33
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Dessutom är "gåvor" undantagna, och det är aldrig något problem att få säljaren skriva "gift" på förpackningen!

Gäller detta även paket från Kina, som man annars hade infört sin jävla bögavgift på?
Citera
2018-02-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Gäller detta även paket från Kina, som man annars hade infört sin jävla bögavgift på?

Att ta ut en administrationsavgift för moms på 75 kr för något som har 0 noll kr i värde faller ju på sin egen orimlighet.
Vi får väl se efter ett tag hur Post och Tull tänker hantera detta?

Som jag skrev är det inga problem uppmana säljaren skriva "gift", och så långt har har nog inte de svenska myndigheterna funderat än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in