2018-02-16, 17:53
Medlem
Hej! Har gått och köpt en taklampa som jag installerade idag. Lampan hänger ca 3 meter från eluttaget så har massa sladd som hänger jättefult mellan lampa och uttag. Har kabelclips hemma men de fäster inte jättebra i betong (mitt tak är i betong). Vet att det finns sådana med 3 spik /clip med men det förstör ju både tak och är inte speciellt effektivt heller. Borde finnas något smartare alternativ, vad säger flashbacks elektriker och hemmafixare?

Enda alternativet jag kan tänka på just nu är att gå och köpa clips med dubbelhäftande tejp under, men tvivlar på att det fäster speciellt bra på betong. Har sett att man ibland drar sladd genom plaströr så det kanske kan vara ett alternativ för att slippa clipsa var tionde centimeter.. dock ingen aning alls hur man fäster ett sådant eller var det finns att tillgå.

Tipsa gärna om var man kan införskaffa eventuella förslag om ni sitter på den kunskapen med.
Tack!
Citera
2018-02-16, 18:06
Medlem
mainfurers avatar
Det finns ju små plaströr/slangar med dubbelhäftande tejp. Men även såna du får borra och skruva fast med plugg. Jag skulle kört på tejpen, blir en längre fästyta än clips
https://www.hornbach.se/shop/Sjalvhaftande-kabelkanal-Cablefix-10-5-mm-3-x-1-m-vit/7791721/artikel-detaljer.html

Edit: Rengör ordentligt från eventuellt fett innan du klistrar dit. Jag har clips på några sladdar men det ser förjävligt ut o lossnar ibland
Citera
2018-02-16, 18:08
Medlem
Kabellist av bra kvalité är nog receptet här

Är ytan någorlunda slät är det problem att få bort listen istället för limmet sitter som fan.
Citera
2018-02-16, 18:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thure81
Är ytan någorlunda slät är det problem att få bort listen istället för limmet sitter som fan.
I jobbet pillar jag ofta med kabellister och det är ytterst sällan som dom sitter så, snarare tvärtom svårt att få dom att sitta kvar.
Citera
2018-02-16, 18:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Det finns ju små plaströr/slangar med dubbelhäftande tejp. Men även såna du får borra och skruva fast med plugg. Jag skulle kört på tejpen, blir en längre fästyta än clips
https://www.hornbach.se/shop/Sjalvhaftande-kabelkanal-Cablefix-10-5-mm-3-x-1-m-vit/7791721/artikel-detaljer.html

Edit: Rengör ordentligt från eventuellt fett innan du klistrar dit. Jag har clips på några sladdar men det ser förjävligt ut o lossnar ibland
Jag har haft en liknande självhäftande kabelränna fast i lite styvare plasst sittande i taket i 12 år nu utan att den visar några tecken på att lossna så jag rekommenderar också sådana.
Citera
2018-02-16, 18:48
Bannlyst
Antingen kör man med spikplugg, ta då en mindre storlek så du kan spänna kabeln lite. du kan säkert klara dig med 3st en i var ända och en i mitten. Kört mycket sånt när man drog telekablar för i tiden.

En del kör med klisterpistol... Men tar du bort klistret senare så blir det fula märken då all skit som fanns under klistret följer med
Citera
2018-02-16, 19:51
Medlem
Det blev kabelkanal med dubbelhäftande. Satt förvånansvärt bra! Har själv jobbat som hantverkare innan och jag vill minnas att dubbelhäftande var svårt på vissa material så detta var en ren chansning, men jag antar att som nån sa att häftytan blir såpass stor att det jämnar ut sig. En sladd är ju ingen direkt vikt att tala om heller så har goda förhoppningar på att det håller. Tack för tipsen
Citera
2018-02-16, 20:08
Medlem
Spenneths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Det blev kabelkanal med dubbelhäftande. Satt förvånansvärt bra! Har själv jobbat som hantverkare innan och jag vill minnas att dubbelhäftande var svårt på vissa material så detta var en ren chansning, men jag antar att som nån sa att häftytan blir såpass stor att det jämnar ut sig. En sladd är ju ingen direkt vikt att tala om heller så har goda förhoppningar på att det håller. Tack för tipsen

Jahaja, här utförs en fast installation ser jag. Har verkligen TS allmän behörighet?
Citera
2018-02-17, 03:23
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenneth
Jahaja, här utförs en fast installation ser jag. Har verkligen TS allmän behörighet?

Tramsa inte. Att sätta lampsladden i en öppen kabelkanal är inte en installation. En stängd kanal är det i de flesta fallen.
Citera
2018-02-18, 15:24
Medlem
Spenneths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Tramsa inte. Att sätta lampsladden i en öppen kabelkanal är inte en installation. En stängd kanal är det i de flesta fallen.

Men har du räknat med den försämrade kylningen?
Citera
2018-02-18, 15:47
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenneth
Men har du räknat med den försämrade kylningen?

Har du räknat med att det är en lampkontakt som bara klarar 6 A och man förhoppningsvis inte tar ut mer än så. Då kan vi skita i ditt resonemang eftersom 0,75 mm2 SKK har ett ingångsvärde på minst 8 A. Omräkningfaktorn för en halvöppen kanal är garanterat högre än 0,75. Du kan ta fram omräkningsfaktorn för exempelvis Hagers transparenta kanal på rulle så ska jag fixa rätt värde för kabeln.
Citera
2018-02-18, 16:13
Medlem
Spenneths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Har du räknat med att det är en lampkontakt som bara klarar 6 A och man förhoppningsvis inte tar ut mer än så. Då kan vi skita i ditt resonemang eftersom 0,75 mm2 SKK har ett ingångsvärde på minst 8 A.

Ja, fast nu spekulerar du ju bara. Det är sånt som är farligt. Det är bättre att följa föreskrifterna. Då brinner inte kåken upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in