https://www.theguardian.com/society/2011/aug/21/chronic-fatigue-syndrome-myalgic-encephalomyelitis
Citat:
The full extent of the campaign of intimidation, attacks and death threats made against scientists by activists who claim researchers are suppressing the real cause of chronic fatigue syndrome is revealed today by the Observer. According to the police, the militants are now considered to be as dangerous and uncompromising as animal rights extremists.
Citat:
It is the latter group that has become the subject of extremists' attacks. The antagonists hate any suggestion of a psychological component and insist it is due to external causes, in particular viruses. In the case of McClure, her "crime" was to publish a paper indicating that early studies linking the syndrome to the virus XMRV were wrong and the result of laboratory contamination. So furious was the reaction that she had to withdraw from a US collaboration because she was warned she might be shot.
Som sagt, varifrån kan föräldrarna ha fått att det skulle vara så hemskt och hopplöst med ME? Allt tyder på att man fått precis all hjälp
som man begärt från barnens skola. Ingenstans finns det några belägg för att man till exempel bemötts illa i vårdkontakterna. Däremot finns det mängder av information på nätet och många exempel i denna tråd på hur ME-aktivisterna resonerar och formulerar sig (det är den värsta sjukdomen i världen, värre än att ha ebola och AIDS och spetälska och cancer samtidigt typ, det finns inget bot, man kan bara ligga i ett kolmörkt rum, hela läkarvetenskapen "är emot patienterna", ingen förstår...)
Här har vi uppenbarligen en familj där flera familjemedlemmar mått mycket, mycket dåligt psykiskt. De sjukdomar som det spekulerats kring är av typen "kronisk borrelia" och ME, "diagnoser" som (oavsett det säkert stora upplevda lidandet) verkar locka till sig diverse rättshaverister och personer som vägrar ta till sig att de lider av
både somatiska och psykiatriska problem utan desperat vill att det skall vara något allvarligt fysiskt fel på dem, gärna orsakat av vaccin eller elektriska fält eller något annat som helt saknar vetenskapliga belägg.
Jag tänker även på reportaget om flickan Maja som någon länkade till ungefär tio gånger tidigare i tråden och som uppenbart hade SLE men där föräldrarna verkade vägra att acceptera denna diagnos utan var tvungna att hitta en syndabock (Gardasil i deras fall).
För mig handlar Bjärredsfallet inte alls om två kärleksfulla föräldrar med mycket otur utan om en familj med psykisk ohälsa som även delvis omfattat åtminstone ena barnet, där föräldrarna haft varsin uppsättning oförmågor som tyvärr inte uppmärksammats på grund av social status och där skolan inte borde ha "stöttat bättre" utan där någon i omgivningen borde vågat gå in och vara pushig och ifrågasättande. Till exempel om det stämmer att den äldsta flickan var så sjuk att hon knappt var fungerande,
varför var hon inte på sjukhus?
Sedan kan man faktiskt
både älska sina barn och vara en otillräcklig eller rent av helt inkapabel förälder på grund av egna problem. Jag vägrar att köpa förklaringen att det bara var en ovanligt tungrodd situation som ledde till det här familjeutplånandet (ursäkta men vilken slags människa hamstrar fentanyl för att avliva sina barn och spelar in långa filmer med förklaringar som de anhöriga skall behöva se? Får allt vara en depression av bibliska proportioner för det...)
Slutligen vill jag tillägga att jag själv har brottats med psykisk ohälsa och att jag vet mycket väl vad en depression och svår (hälso)ångest kan göra med en men att min erfarenhet är att det sista man behöver är en massa tangentbordsriddare som övertalar en att man lider av immunstörningar och aldrig kommer bli bra igen. Låt säga att man har ångest över sin egen eller sitt barns hälsa, om man då får höra av "välmenande" chattkompisar som man hittar på obskyra "akta dig för joner"-sidor att framtiden är nattsvart och att det vore bättre att ha leukemi, det är ju livsfarligt.