2018-02-16, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, det var ju det som var problemet, de kunde inte tänka sig tanken att lämna detta liv utan sina döttrar så därför blev döttrarna inkluderade i deras självmord.

De tänkte helt galet men när man inte vet fullt ut hur illa det var för döttrarna och HB så är det svårt att fullt ut bedöma deras handlande, i mina ögon har de gjort en vansinnig gärning både mot sig själva och sina döttrar men om det var en säker och långsam död som väntade dem så vete fan om deras agerande kan fördömas så hårt, jag personligen skulle aldrig kunna göra som OH och HB men jag har aldrig varit i deras sits så hur ska jag kunna döma dem.

Men vad jag undrar över är om samhället verkligen gav dem all hjälp de kunnat få eller om de inte ens försökte få den.
Ja det är frågan: hur kunde man ha fångat upp dem; jag vägrar att tro att inte försök gjorts även av de medicinska instanserna. Följdfråga blir i så fall hur mottagliga de var, om de förstod sina egna behov och om det fanns - nu vet jag inte hur jag ska förklara vad jag menar - tillräcklig skicklighet i försöken att nå dem. Ett visitkort räcker inte, det måste också åtföljas av en insäljning och det kräver sin finess.
Det finns nog lite fördomar om vad psykologer och kuratorer kan ge i sådana här sammanhang och beredskapen att ta emot är inte alltid så stor.
Citera
2018-02-16, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jo, det var så jag tänkte med min lite futtiga formulering "i all sin desperation".
Jag har ingen aning om huruvida det finns någon mätbar korrelation mellan desperation och hopp/förväntningar.
Jag vet inte heller hur diffust fältet för diverse psykologiska, psykosomatiska eller neuropsykologiska funktionshinder är, men spännvidden tycks vara stor - från "deppig" till total världsfrånvaro till ME. Säkert platsar även en kur typ"lyft dig i kragen!" där, liksom elchocker, iskalla bad, 5 km löpning om dagen och jag vet inte vad.

Efterfrågan, dvs marknaden för sådana här kurer är enorm.
Behovet av bot för sjukdomar/syndrom av typ ME anar vi inte.
Utbudet är stort och man kan visst förstå och sympatisera med förtvivlade försök att hitta rätt.

Hur denna familj försökte manövrera sig igenom allt detta vet vi ju inte. Lika lite som vi vet vad de faktiskt var drabbade av, i medicinskt-klinisk mening.

Lägger till: jag vill alltså inte lasta familjen för att ha sökt okonventionell bot - om de har gjort det

Jag uppfattade inte det som att du lastade familjen utan möjligen, i likhet med mig, icke-drabbade som söker flum-förklaringar. Mitt inlägg var således en bekräftelse på din uppfattning.
Citera
2018-02-16, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag uppfattade inte det som att du lastade familjen utan möjligen, i likhet med mig, icke-drabbade som söker flum-förklaringar. Mitt inlägg var således en bekräftelse på din uppfattning.
Jag brukar uppfatta dig som förstående
Men i den här tråden måste man alltid lägga in brasklappar.
Citera
2018-02-16, 10:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det där är kvalificerad smörja!
Det skulle inte förvåna mig om det är ett av scientologernas geschäft och i jämförelse med det är Gottfries absolut hederlig, han säger åtminstone rent ut att han inte har en aning om varför hans behandling fungerar som den gör.
Ja, det är ytterligare en healingprofet. - Det är fråga om självsuggerering; positivt tänkande; tro... Inget nytt under solen. - Men visst kan man tänka sig ME-CFS-patienter och andra kroniskt trötta som ”tänkt” sig till sängliggande på heltid med åtföljande tjall på hela organismen; huvudvärk, onormala laboratorievärden, osv. De har ”slocknat”, känner sig helt utbrända, har behov av ”coaching”, kärlek, tröst, uppassning... och i vissa fall en ordentlig omprogrammering. - Det finns alla varianter på temat - och alla möjliga slags botemedel; många som sagt rena geschäft.

Kan sälja allt inkl. golvmoppar:
http://lightningprocess.com/what-is-the-lightning-process/

Inte helt olik OH:
https://www.cideeff.pt/training/lisbon-seminars/VAT-on-Financial-Services-Dr-Oskar-Henkow-Univ-Lund/4778/
Citera
2018-02-16, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej, det var ju det som var problemet, de kunde inte tänka sig tanken att lämna detta liv utan sina döttrar så därför blev döttrarna inkluderade i deras självmord.

De tänkte helt galet men när man inte vet fullt ut hur illa det var för döttrarna och HB så är det svårt att fullt ut bedöma deras handlande, i mina ögon har de gjort en vansinnig gärning både mot sig själva och sina döttrar men om det var en säker och långsam död som väntade dem så vete fan om deras agerande kan fördömas så hårt, jag personligen skulle aldrig kunna göra som OH och HB men jag har aldrig varit i deras sits så hur ska jag kunna döma dem.

Men vad jag undrar över är om samhället verkligen gav dem all hjälp de kunnat få eller om de inte ens försökte få den.
Jag håller såååå med dig i allt du skriver här ovan. Att orka lämna, och lämna barnen utan föräldrar fanns nog inte på kartan. Den sorgen flickorna skulle uppleva vill ju ingen förälder orsaka. Med det inte sagt att det var ok de gjorde.
Citera
2018-02-16, 10:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttan1980
Igår pratade jag med en kvinna som kände pappan vad jag förstod som ganska väl.
Hon berättade om en familj i djup kris som skolan hade uttalat sig om.
den äldsta dottern var mest påverkad av sjukdomen men enligt kvinnan så hade barnet inte fått någon diagnos sist hon pratade med pappan.
Pappan hade pratat mycket om hur jobbet fick honom att orka igenom dagarna.
Kvinnan bekräftade också att pappan hade jobbat mycket hemifrån den sista tiden vilket han inte mådde så bra av.
Kvinnan berättade också att hon fick känslan av att han tog det tunga ansvaret för allting, var dock inget han pratade om men kvinnan fick den uppfattningen då det var han som gick på massor med läkarbesök och möten.
1 vecka innan jul så hade pappan framfört att han knappt kunde hålla ansiktet ovanpå vattenytan då den äldste dottern hade blivit mer och mer sjuk.
Han pratade om att han nog skulle få gå ner mer i tid men ville absolut inte det då det skulle förvärra hans mående garanterat.
Kvinnan pratade också om att några ekonomiska problem hade dom absolut inte, och att dom skulle varit medlemmar i Scientologerna var inte heller sant.
Dock hade frun pratat med en präst några ggr sa mannen i november 2017.
Kvinnan berättade också att där var inga vapen eller knivar inblandade.

Så jävla tragiskt detta är, slutsatsen är glasklar för mig, dom orkade helt enkelt inte mer och valde och avsluta.
Det som är genomgående i tråden är att vi bara får höra makens version av saker och ting - till och med att makan pratat med en präst kommunicerar han till en utomstående. - I övrigt ger maken ett nyktert och belevat intryck - och när han ger uttryck för att han knappt kan hålla ansiktet ovanpå vattenytan ser jag ingalunda en deprimerad person framför mig; snarare någon som har full kontakt med såväl intellekt som känslor.
Citera
2018-02-16, 11:07
Medlem
afKnollentotts avatar
Den gode momspappan tycks ha PM:at allmänhet, skola och tråddeltagare månadsvis för att riktigt framhålla sin förträfflighet. Kanske är det sant, kanske inte. Han har på ett övertydligt vis styrt och bringat skutan i sank, fullt medvetet och på alldeles egen hand.

Sitt sunda förnuft, vilket var i full blom, sparade han till sist. Han var en handlingens man.

Han visste att; om han tills sist inte skulle ta sitt liv - efter det att han mördat hustrun och barnen - så skulle han ha fått sitta inlåst. LÄNGE. Somewhere. Det ville han inte.
Han gjorde så; till slut en långnäsa åt samhället för att därigenom visa vem som är guds ställföreträdare här på jorden.

Om något efterlämnat finns att beskåda - är det nog ett fegt beklagande............
Citera
2018-02-16, 11:15
Medlem
engelsetts avatar
Är det någon här som vet om det är troligt att utredningen sekretessbeläggs när den är klar? Är det vanligt att det är så när gärningsmannen/kvinnan är död?
Citera
2018-02-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engelsett
Är det någon här som vet om det är troligt att utredningen sekretessbeläggs när den är klar? Är det vanligt att det är så när gärningsmannen/kvinnan är död?

Jag har funderat lite på det där....

För det första; Att allmänheten inte får ta del av innehållet av förundersökningen har jag förstått, men får man reda på NÄR den är klar?

För det andra: så har jag tänkt lite på den här självmordsbombaren i Stockholm. Fick man ta del av förundersökningen i det fallet? Media var ju i alla fall och grävde en hel del i den mannens förflutna och släktingar osv. Är det någon som har skillnaden i de två fallen klart för sig? Är det för att han var "terrorist" och fara för allmänheten. Är det för att det mindre illa att ha ihjäl sina egna barn än främlingar i julhandeln? Är det för att han var arab? Muslim kanske? Några idéer här?
Citera
2018-02-16, 11:40
Medlem
JanTalibans avatar
Förutom själva mordgåtan har vi ju även gåtan varför sakuppgifterna i den här tråden är så fragmentariska och ointressanta.

Tex hur det kommer sig att man lyckas ta reda på att det finns en framlagd ”video” väl synlig i huset, att denna video innehåller ”en” inspelning som är 17 minuter lång, att föräldrarna där beskriver i detalj varför, och hur, man mördar varandra …

… men att man samtidigt inte alls lyckas ta reda på vad föräldrarnas redogörelse går ut på (vilket borde vara betydligt mer intressant skvaller än programinnehåll och antal minuter) …
Citera
2018-02-16, 11:55
Medlem
harperlees avatar
https://www.theguardian.com/society/2011/aug/21/chronic-fatigue-syndrome-myalgic-encephalomyelitis

Citat:
The full extent of the campaign of intimidation, attacks and death threats made against scientists by activists who claim researchers are suppressing the real cause of chronic fatigue syndrome is revealed today by the Observer. According to the police, the militants are now considered to be as dangerous and uncompromising as animal rights extremists.

Citat:
It is the latter group that has become the subject of extremists' attacks. The antagonists hate any suggestion of a psychological component and insist it is due to external causes, in particular viruses. In the case of McClure, her "crime" was to publish a paper indicating that early studies linking the syndrome to the virus XMRV were wrong and the result of laboratory contamination. So furious was the reaction that she had to withdraw from a US collaboration because she was warned she might be shot.

Som sagt, varifrån kan föräldrarna ha fått att det skulle vara så hemskt och hopplöst med ME? Allt tyder på att man fått precis all hjälp som man begärt från barnens skola. Ingenstans finns det några belägg för att man till exempel bemötts illa i vårdkontakterna. Däremot finns det mängder av information på nätet och många exempel i denna tråd på hur ME-aktivisterna resonerar och formulerar sig (det är den värsta sjukdomen i världen, värre än att ha ebola och AIDS och spetälska och cancer samtidigt typ, det finns inget bot, man kan bara ligga i ett kolmörkt rum, hela läkarvetenskapen "är emot patienterna", ingen förstår...)

Här har vi uppenbarligen en familj där flera familjemedlemmar mått mycket, mycket dåligt psykiskt. De sjukdomar som det spekulerats kring är av typen "kronisk borrelia" och ME, "diagnoser" som (oavsett det säkert stora upplevda lidandet) verkar locka till sig diverse rättshaverister och personer som vägrar ta till sig att de lider av både somatiska och psykiatriska problem utan desperat vill att det skall vara något allvarligt fysiskt fel på dem, gärna orsakat av vaccin eller elektriska fält eller något annat som helt saknar vetenskapliga belägg.

Jag tänker även på reportaget om flickan Maja som någon länkade till ungefär tio gånger tidigare i tråden och som uppenbart hade SLE men där föräldrarna verkade vägra att acceptera denna diagnos utan var tvungna att hitta en syndabock (Gardasil i deras fall).

För mig handlar Bjärredsfallet inte alls om två kärleksfulla föräldrar med mycket otur utan om en familj med psykisk ohälsa som även delvis omfattat åtminstone ena barnet, där föräldrarna haft varsin uppsättning oförmågor som tyvärr inte uppmärksammats på grund av social status och där skolan inte borde ha "stöttat bättre" utan där någon i omgivningen borde vågat gå in och vara pushig och ifrågasättande. Till exempel om det stämmer att den äldsta flickan var så sjuk att hon knappt var fungerande, varför var hon inte på sjukhus?

Sedan kan man faktiskt både älska sina barn och vara en otillräcklig eller rent av helt inkapabel förälder på grund av egna problem. Jag vägrar att köpa förklaringen att det bara var en ovanligt tungrodd situation som ledde till det här familjeutplånandet (ursäkta men vilken slags människa hamstrar fentanyl för att avliva sina barn och spelar in långa filmer med förklaringar som de anhöriga skall behöva se? Får allt vara en depression av bibliska proportioner för det...)

Slutligen vill jag tillägga att jag själv har brottats med psykisk ohälsa och att jag vet mycket väl vad en depression och svår (hälso)ångest kan göra med en men att min erfarenhet är att det sista man behöver är en massa tangentbordsriddare som övertalar en att man lider av immunstörningar och aldrig kommer bli bra igen. Låt säga att man har ångest över sin egen eller sitt barns hälsa, om man då får höra av "välmenande" chattkompisar som man hittar på obskyra "akta dig för joner"-sidor att framtiden är nattsvart och att det vore bättre att ha leukemi, det är ju livsfarligt.
Citera
2018-02-16, 11:56
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jag har funderat lite på det där....

För det första; Att allmänheten inte får ta del av innehållet av förundersökningen har jag förstått, men får man reda på NÄR den är klar?

För det andra: så har jag tänkt lite på den här självmordsbombaren i Stockholm. Fick man ta del av förundersökningen i det fallet? Media var ju i alla fall och grävde en hel del i den mannens förflutna och släktingar osv. Är det någon som har skillnaden i de två fallen klart för sig? Är det för att han var "terrorist" och fara för allmänheten. Är det för att det mindre illa att ha ihjäl sina egna barn än främlingar i julhandeln? Är det för att han var arab? Muslim kanske? Några idéer här?

Förmodligen går polisen ut och säger att utredningen är klar och att de ej hittat något misstänkt i den. Föräldrarna var överens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in