2018-02-16, 13:34
Medlem
Jag talade med postnord angående detta

"Nu kan vi dock meddela att det nya upplägget inte kommer att gälla för paket som är märkta som "gåvor". Inte heller paket som har skickats med rekommenderad post, alternativt med expressfrakt, omfattas av det nya systemet."

Enligt postnord så ska paket som skickas med EMS undkomma avgiften ifrån postnord, dock när jag ringde igen så sa den jag talade med då att allt oavsett vem det skickas med ska förtullas och betalas avgift.

Det jag tyckte var märkligt är att paket som jag har köpt med "epacket" om man kollar kollinumret på dom via postnord så står det "Tjänst: EMS" längst ner.
Citera
2018-02-16, 13:42
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Det bästa vore om Kineserna kunde göra någon överenskommelse direkt med Sverige,
och slå på moms direkt på priset när vi handlar.

Som sagt uppfattar det så måste ändå speditören göra importdeklaration och därmed ta ut en avgift. Att man inte kan ha ett mer effektivt system?
Citera
2018-02-16, 13:44
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Jag talade med postnord angående detta

"Nu kan vi dock meddela att det nya upplägget inte kommer att gälla för paket som är märkta som "gåvor". Inte heller paket som har skickats med rekommenderad post, alternativt med expressfrakt, omfattas av det nya systemet."

Enligt postnord så ska paket som skickas med EMS undkomma avgiften ifrån postnord, dock när jag ringde igen så sa den jag talade med då att allt oavsett vem det skickas med ska förtullas och betalas avgift.

Det jag tyckte var märkligt är att paket som jag har köpt med "epacket" om man kollar kollinumret på dom via postnord så står det "Tjänst: EMS" längst ner.

Men det verkar som att "gifts" endast gäller från privatperson till privatperson, alltså inte företag till privatperson?
Citera
2018-02-16, 13:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Men det verkar som att "gifts" endast gäller från privatperson till privatperson, alltså inte företag till privatperson?

Då blir frågan hur PostNord ska avgöra om det är från företag eller privatperson...
Citera
2018-02-16, 13:48
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:

Ja enligt regelerna ja, men som jag uppfattar vad de skriver idag så är det att de inte kommer göra några större undersökningar om det kommer ifrån en privatperson eller inte, utan de litar på vad som står på brevet. De skriver tillochmed "Oärliga handlare, som exempelvis anger att paketet är en gåva, kommer alltså inte att fångas upp i den nya spärren. "

Men vi får se hur det verkligen utspelar sig.
Citera
2018-02-16, 13:51
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Då blir frågan hur PostNord ska avgöra om det är från företag eller privatperson...

Om de verkligen vill så kan de nog ta reda på det, men som det verka så kommer de bara gå på vad som står på brevet. Jag tror tullverket ser det som en framgång hursomhelst att ta de börja deklarera alla brev som är deklarerade någorlunda korrekt i alla fall, tillskillnad emot tidigare då de inte deklarerade någon av de billiga varorna.
Citera
2018-02-16, 13:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Om de verkligen vill så kan de nog ta reda på det, men som det verka så kommer de bara gå på vad som står på brevet. Jag tror tullverket ser det som en framgång hursomhelst att ta de börja deklarera alla brev som är deklarerade någorlunda korrekt i alla fall, tillskillnad emot tidigare då de inte deklarerade någon av de billiga varorna.

Precis, det är skillnad på vad som är möjligt i teori och praktik.
Citera
2018-02-16, 13:52
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:

Ja..En idé är att säljaren skriver ett namn istället för företagsnamn kanske?
Citera
2018-02-16, 13:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja..En idé är att säljaren skriver ett namn istället för företagsnamn kanske?

Kan de skriva Gift trots att det inte är en gåva klarar de nog av att hantera detta.
Citera
2018-02-16, 13:57
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Precis, det är skillnad på vad som är möjligt i teori och praktik.

Ja de skriver, "- Vi har ingen möjlighet att ifrågasätta märkningen" etc. Så det verka vara ett kryphål, då de erkänna det själva. Sedan om man ska uppmuntra till det eller inte är en annan sak, men intressant är det hursomhelst.

Idagsläget så är det ju dock väldigt få brev som är märkta som gåva, men jag skulle inte bli förvånnad om den andelen skulle öka dramatiskt. Men vi får se vad som händer.

Hursomhelst ganska så dålig stil att införa detta med så kort varsel.
Citera
2018-02-16, 14:02
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Gåva värd 500 kronor eller mindre
Om värdet på din gåva är 500 kronor eller mindre behöver du inte betala någon tull eller moms. Det gäller även om du tar emot ett paket som innehåller flera separata gåvor till personer i samma familj, och gåvornas värde var för sig är 500 kronor eller mindre. Det är då viktigt att det tydligt framgår att gåvorna är till olika personer.

Detta gäller endast om

gåvor skickas vid enstaka tillfällen (inte regelbundet)
det är en privatperson som ger en gåva till en annan privatperson
gåvan är för privat bruk.
Du vet möjligtvis inte hur exempelvis den privatpersonen i kina som skickar paketet deklarerar att värdet är under 500:- är det lika noga som i Sverige att man måste intyga på heder och samvete.
Citera
2018-02-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Du vet möjligtvis inte hur exempelvis den privatpersonen i kina som skickar paketet deklarerar att värdet är under 500:- är det lika noga som i Sverige att man måste intyga på heder och samvete.

Ingen aning tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in