2018-02-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
https://www.svt.se/nyheter/konsument/postnord-andrar-reglerna-sa-mycket-dyrare-blir-varor-bestallda-fran-kina

Då var det dags...
Är det?
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/analys-risken-ar-att-det-har-blir-ett-slag-i-luften
Citera
2018-02-16, 10:10
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jaha, fick nåt för 200kr i lådan igår... Stod gift på den...

Det är nog bara en sak jag kommer hämta ut med nya avgiften... Så hoppas den går att identifiera på avin...

Jag är inte arg på Postnord, jag är bara arg på den ansvarige, Magdalena och S....

PostNord får ju lika många paket i Danmark, 100tusentals och de har ju inte ändrat sina regler... Så nu kommer vi svenskar bli utan paket, men ändå få betala Danskarnas paket...

Bra uttänkt Löfvén

Nu är det knappast Löfven som sitter och bestämmer över statliga företag.

Det är nästan som att man hoppas Skåne blir danskt igen!
Citera
2018-02-16, 10:12
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Skrattretande, hur tänker de?
Osannolikt att intäkterna kommer täcka kostnaderna för all hantering.

Tror att detta kalas blir minst sagt ett nollsummespel och båda parterna går med förlust.
Med en skillnad, nu kan PN anställa massa lågutbildade invandrare för att sköta
den ökade hanteringen.(hittepåjobb)
Priset för oss alla andra blir minskad köpkraft.
Rösta en gång till på något parti i sjuklövern, så kommer fler såna här inskränkningar att bli vardag.
Massinvandringen måste ju betalas på något sätt.
Senast redigerad av dobbelina 2018-02-16 kl. 10:17.
Citera
2018-02-16, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Jag beställde två grejer i förrgår. Om jag har tur hinner jag få dem utan att betala avgiften.

75 kr för varje paket gör många småköp meningslösa..

Det verkar ju vara Wish-hypen som förstört för oss småköpare på Ebay.

Tänk på att kinesiska nyårsfirandet börjar idag, och sedan brukar det vara 2 veckor. Detta är den solklart största högtiden i Kina.
Många näthandlare stänger helt sin verksamhet under denna tid.
Citera
2018-02-16, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Är det?
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/analys-risken-ar-att-det-har-blir-ett-slag-i-luften

Försöket att skydda svensk handel och smyga in tullmurar kommer att bli ett slag i luften.
Citera
2018-02-16, 10:22
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tänk på att kinesiska nyårsfirandet börjar idag, och sedan brukar det vara 2 veckor. Detta är den solklart största högtiden i Kina.
Många näthandlare stänger helt sin verksamhet under denna tid.

Det har du rätt i. Idag i natt skickades ena beställningen i alla fall. På andra säljares sidor stod det att de hade ledigt men inte från dem jag beställde.

Då blir det nästan en perfekt tajming av Posten.

Jag kanske avbeställer den andra men det är bara 30 kr eller tar expressfrakt. Jag föll för designen.

Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Med en skillnad, nu kan PN anställa massa lågutbildade invandrare för att sköta
den ökade hanteringen.(hittepåjobb)
Priset för oss alla andra blir minskad köpkraft.
Rösta en gång till på något parti i sjuklövern, så kommer fler såna här inskränkningar att bli vardag.
Massinvandringen måste ju betalas på något sätt.

Löjlig teori. Jag är dessutom tveksam till att Posten tjänar på hanteringsavgiften. Dessutom är det inte Posten som själv rekryterar till den här typen av jobb. Sånt sköts genom bemanningsföretag sedan många år tillbaka.
Senast redigerad av TKD_1337 2018-02-16 kl. 10:48.
Citera
2018-02-16, 10:22
Medlem
Är så mycket grejer från Kina som inte finns i Sverige eller där Svenska mellanhänder har så löjligt hög marginal att det helt enkelt inte går att köpa i Sverige. 10kr på ebay, 500kr i Sverige.
Betala 2,5 till Svenska staten för något som kostar 10kr är jag väl okej med, 75kr till skräpiga postnord.

Fan man borde beställa 100 tusentals paket som kostar i princip 0kr och fri frakt och inte hämta ut bara för att pissa på dom.

Täppa till hål som riskerar att butiker slås ut...Ja för 10.000% påslag för att beställa från kina och ha en websida på Svenska sidan gränsen är rimligt....
Vad hände med den älskade globalismen?

Hur är det med företagspaket? Om ett företag beställer till sin företagsadress en hörlur för 30kr, för att testa om det är värt att köpa in ett större parti. Betalar de också 75kr?
Citera
2018-02-16, 10:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Hur är det med företagspaket? Om ett företag beställer till sin företagsadress en hörlur för 30kr, för att testa om det är värt att köpa in ett större parti. Betalar de också 75kr?
Företag betalar ingen moms, eller egentligen, de får tillbaka momsen. Då borde de även få tillbaka de 75:-...
Citera
2018-02-16, 10:36
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Företag betalar ingen moms, eller egentligen, de får tillbaka momsen. Då borde de även få tillbaka de 75:-...

Avgiften är för själva momsdeklarationen.

https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord/2018/ny-avgift-pa-forsandelser-fran-tredje-land-infors-1-mars/

Sedan tillkommer moms beroende på vad och hur mycket man handlat för.
Senast redigerad av TKD_1337 2018-02-16 kl. 10:44.
Citera
2018-02-16, 10:41
Medlem
Om inte kineserna kommer hitta ett sätt att ta sig runt detta så lär det döda all kinahandel för privatpersoner.
Citera
2018-02-16, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fille277
Om inte kineserna kommer hitta ett sätt att ta sig runt detta så lär det döda all kinahandel för privatpersoner.

Citera
2018-02-16, 10:49
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fille277

Det löser sig nog ska du se. Back in the days skulle alla handla från USA för det var billigare och det var tull och skit osvosv.

Det blir även intressant att se vem/vilka som ska administrera avgiften på alla försändelser..

Kan tycka det är bra att staten får in lite skatt, men samtidigt är där så sjukt mycket som har överpris i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in