Citat:
Ursprungligen postat av
Sauvage
Har haft sidoinkomster via internet på 4-8 000 kronor i månaden de senaste två åren samtidigt som jag har heltidsarbetat i Sverige.
Jag har funderat på något liknande men räknat på skatten som blir brutal! Hur löste du det med att betala så hög skatt samtidigt som du lyckades dra in tillräckligt för att klara dig?
Vad jag har förstått betalar man alltså 25% "egenavgift" som det kallas på vinsten (om man har F-skattsedel för att utföra sådan här typer av frilansjobb, vilket jag förstått att man egentligen måste), och på det som blir kvar betalar man vanlig inkomstskatt (som för mig är 55% marginalskatt just nu).
Dvs om jag gör vinst på 100 kr på året i mitt eget bolag måste jag först betala 25% på det i "egenavgift", så det blir 25kr och jag får 75kr över. På dessa 75kr måste jag sen betala 55% marginalskatt, vilket blir 41,25kr. Dvs jag får kvar 33,75kr på de 100kr jag tjänade. Dvs hela 66,25% av min vinst går bort i skatt!
Om jag lägger ner tiden och blir bra på det jag gör på Elance m.m. skulle jag kunna ta ut en avgift på säg 40 dollar i timmen (ca 330kr), och på det får jag efter skatt kvar ca 110kr/h.
Jobbar man 40h/v (160h/mån) blir det 110kr*160h = 17 600kr.
Dvs jag jobbar heltid extra och får ut 17 600kr extra?
(Ett annat sätt att se på det är att man höjer sin motsvarande
lön med 330kr*160h*.75 = 39 600 kr/mån efter "egenavgifterna".)
Hursomhelst, min fråga är, eftersom du har gjort precis detta, verkar jag ha tänkt rätt och betalar man verkligen så mycket marginalskatt? Betalade du dessa skatter? Kan man komma undan det på något sätt så att det faktiskt blir värt att jobba extra på det här sättet? (Att jobba häcken av sig efter arbetstid för att, efter att ha byggt upp ett bra "rykte" efter 1-2 år av slit, och då bara få ut motsvarande 110kr/h efter "egenavgifter" och marginalskatt känns ju lite sidådär.)