2018-02-15, 06:23
Medlem
Skjutningarna i USA beror på bra mycket mer komplicerade faktorer än just ett visst vapen (AR-15).
Mental ohälsa, rätten att BÄRA vapen etc. och inte minst att man får förvara vapen lite hursomhelst.

Det finns tiotals miljoner AR-15 här i USA. Jag äger en själv.

För varje AR-15 som används vid skolskjutning finns det ca 950 000 st som aldrig använts för brott, utan ägs av laglydiga civilister.
Det är bokstavligt talat nästan en på miljonen.

Man gör det lätt för sig när man beskyller vapnet.
Brevik gjorde väl frutkansvärd med skada med en vanligt Ruger Mini-14?

Jag har vänner i Kanada som har AR-15.
Det finns en miljon vapen i den klassen i Kanada (även pistoler inräknade).

Ändå har de sex gånger lägre gun murder rate än oss här i USA. Vi har uppenbart ett problem.

Kanuckerna kan traska in på Wal-Mart och köpa Breviks Mini-14 över disk utan problem.

Samma kalbier som AR-15 och halvautomat.
Kanadensarna har inte ens vapenregister (det är avskaffat), de måste dock gå en teorikurs i säkerhet på 3 timmar, sen kan de köpa automatvapen över disk utan väntetid.

Trots detta går de inte runt och skjuter varanda som folk här i USA.

Problemen är alltså mycket mer mångfasseterade än vad alla skitnödiga liberaler vill erkänna.

Det är lättare att skylla på ett läskigt vapen än att ta itu med det faktiska grundläggande problmen i samhället.

Att mördarna väljer AR-15 är för att den är den i särklass vanligaste halvautomaten i USA. Finns överallt och man kan få en för ett par hundra dollar.

Schäfrar är den hundras som biter flest människor, men är samtidigt den vanligaste hundrasen i världen sist jag kollade (i alla fall i USA). Det måste betyda att Schäfern är livsfarlig med samma logik.

Man måste för fan sansa sig och inte beskylla ett metallrör för samhällsproblem. Det är höjden av lathet och okunskap.
Citera
2018-02-15, 06:49
Medlem
Hasselhoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Skjutningarna i USA beror på bra mycket mer komplicerade faktorer än just ett visst vapen (AR-15).
Mental ohälsa, rätten att BÄRA vapen etc. och inte minst att man får förvara vapen lite hursomhelst.

För varje AR-15 som används vid skolskjutning finns det ca 950 000 st som aldrig använts för brott, utan ägs av laglydiga civilister.

Ändå har de sex gånger lägre gun murder rate än oss här i USA. Vi har uppenbart ett problem.

Kanuckerna kan traska in på Wal-Mart och köpa Breviks Mini-14 över disk utan problem.

Kanadensarna har inte ens vapenregister (det är avskaffat), de måste dock gå en teorikurs i säkerhet på 3 timmar, sen kan de köpa automatvapen över disk utan väntetid.

Problemen är alltså mycket mer mångfasseterade än vad alla skitnödiga liberaler vill erkänna.

Det är lättare att skylla på ett läskigt vapen än att ta itu med det faktiska grundläggande problmen i samhället.

Att mördarna väljer AR-15 är för att den är den i särklass vanligaste halvautomaten i USA. Finns överallt och man kan få en för ett par hundra dollar.

Schäfrar är den hundras som biter flest människor, men är samtidigt den vanligaste hundrasen i världen sist jag kollade (i alla fall i USA). Det måste betyda att Schäfern är livsfarlig med samma logik.

Man måste för fan sansa sig och inte beskylla ett metallrör för samhällsproblem. Det är höjden av lathet och okunskap.

Du har säkert rätt, men varför äger du och ytterligare tio miljon amerikaner AR-15, som känns gjorda för att döda?
Citera
2018-02-15, 06:49
Medlem
Sameshs avatar
Som vanligt i skjutglada USA, jävla skitland.
Citera
2018-02-15, 06:53
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:

Finns ingen vettig anledning till varför civila människor skall kunna äga och leka med sådana vapen. Självklart är det ett komplext problem, men sådana vapen är att slänga bensin på eld.

Är man för automatvapen innan ett sådant här dåd händer och ens anhörig står på listan så vill jag tro att man inte är lika pro-automatvapen efteråt. Vill jag hoppas iaf.
Citera
2018-02-15, 07:12
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:

Men frågan ligger väl i vad du och de miljontals amerikaner har automatvapen till? Att det är skoj att äga köper jag inte. De används ju knappast vid jakt, så vad är poängen med en AR-15? Jag tror inte heller att ens hälften av dessa skolskjutningar hade skett om inte vapenlagarna sett ut som de gör. Knappast så att några ynglingar gör sig besväret att fixa fram ett vapen om det sett ut som i Sverige.

Att skylla på mental ohälsa är inget annat än skrattretande då det inte uppstår ur intet. Folk blev tokiga när Colombine ägde rum, men få har frågat sig hur ett par ungdomar kan ha blivit så illa bemötta under en lång tid att de bestämmer sig för att skjuta ihjäl människor på sin skola. Är det inte dags att se över både skola ovh vapenlagar när skoldkjutningar har inträffst massvis av gånger.
Citera
2018-02-15, 07:38
Medlem
Filmklipp efter polisen gripit den misstänkte och man ser när de för in båren i ambulansen:
https://www.youtube.com/watch?v=Ityiyb-w9gU

Vet man varför han fick åka ambulans?
Citera
2018-02-15, 07:39
Medlem
Porryhatters avatar
Flera olika klipp ihopsatta från händelsen.
http://www.miscopy.com/10610/murders/marjory-stoneman-douglas-high-school-shooting-parkland-florida/

Artikel om några av GM's inlägg i sociala medier.
https://heavy.com/news/2018/02/nikolas-cruz-florida-instagram-nicolas-nicholas-social-media/

Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Filmklipp efter polisen gripit den misstänkte och man ser när de för in båren i ambulansen:
https://www.youtube.com/watch?v=Ityiyb-w9gU

Vet man varför han fick åka ambulans?

En läkare checkar av honom innan man sätter honom i polisarrest.
Senast redigerad av Porryhatter 2018-02-15 kl. 07:45.
Citera
2018-02-15, 07:47
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
En läkare checkar av honom innan man sätter honom i polisarrest.
Varför då?
Citera
2018-02-15, 07:53
Medlem
Porryhatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför då?

För att se till att personen inte har några yttre eller inre skador. Det skulle bli ganska jobbigt om gärningsmannen senare dör i polisens arrest.
Citera
2018-02-15, 07:53
Medlem
Dr_Dollars avatar
Naturligtvis så vill media i USA vinkla detta så att Trump också får sig en känga:
https://heavy.com/news/2018/02/nikolas-cruz-maga-nikolaus-trump-politics-democrat-republican/

Citat:
The motive for the Florida school shooting remains unclear, but some of the social media posts of accused school shooter Nikolas Cruz are getting attention, in particular a profile picture with a “MAGA” hat on Instagram. The slogan stands for “Make America Great Again,” which is President Donald Trump’s signature campaign motto.

Vilket är så jävla patetiskt.
Citera
2018-02-15, 07:59
Bannlyst
Det är tråkigt, hade en konversation med en nyss om hur fritt och bra USA är, rätten att bära vapen och såna saker och säga vad man vill. Nja sa jag, detta Amerika finns inte längre. på den tiden så hade de inte mentalsjukdomar och McDonalds vid varje gathörn, de kunde behärska sig då, trots en vild vapenkultur så visste de vett och etikett.

Barnen fick även lära sig att hantera vapen i skolorna och skjuta vid skjutbanan på den tiden, alla var beväpnade så det hände sällan något. Nu skedde detta i ett blått distrikt och i en gun free zone, så det är inte så konstigt att sånt här händer när man bara låter dårarna ha vapen.

Det är ju tack vare big pharma och typ den sämsta matkulturen i världen som odlar fram den här typen av folk. Grabben var säkert helt nerdrogad med piller.
Citera
2018-02-15, 08:01
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Naturligtvis så vill media i USA vinkla detta så att Trump också får sig en känga:
https://heavy.com/news/2018/02/nikolas-cruz-maga-nikolaus-trump-politics-democrat-republican/

Vilket är så jävla patetiskt.

Lite i paritet med att en bild på GM drickandes från en Cola-burk skulle innebära att Coca-Colas koncernledning bär ett evigt moraliskt ansvar för hans framtida gärningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in