2018-01-29, 17:20
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
kan man ha AVG, malwarebytes och Windows eller är det overkill?

Det är inte rekommendabelt att köra 2 Av`en då de kan "krocka" med varandra.

MBAM Pro är ett av de få program som går att köra tillsammans med andra säk.program.
MBAM free är ett bra skanner komplement.
Citera
2018-02-11, 00:50
Medlem
cordelias avatar
Hej! 16-årige sonen har köpt en hyfsat bra speldator -stationär. Nu undrar jag vad man behöver göra vg virusprogram/brandvägg etc? Jag har noll koll! Många år sen jag hade PC hemma... back up pratar ni om? Hur gör man det? Antar att det inte är på skivor längre... 😛
Citera
2018-02-11, 01:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Hej! 16-årige sonen har köpt en hyfsat bra speldator -stationär. Nu undrar jag vad man behöver göra vg virusprogram/brandvägg etc? Jag har noll koll! Många år sen jag hade PC hemma... back up pratar ni om? Hur gör man det? Antar att det inte är på skivor längre... 😛

Beror ju lite på vad han gör med datorn hur hög säkerhet som behövs. Windows inbyggda skydd räcker ofta bra numera.

Backup görs med Windows egna program och sparas på datorn vilket INTE är optimalt. Externt däremot är det.

Gör återställnings punkter ↓ ↓
Citera
2018-02-14, 21:58
Medlem
DragforADHDs avatar
Hur bra är egentligen Windows Defender i Windows 10?

Hej som rubriken lyder hur bra är egentligen windows defender i windows 10?

Jag vet att windows defender är inbyggt i windows 10. men vet inte riktigt om det är bra.
så kör på avast free antivirus som man laddar ner från internet.

då jag inte vet hur bra windows defender är.
Rädd för att få virus i datorn. typ som keylogger osv. då jag inte är så insatt i Windows Defender.

Någon som är duktig på windows defender?
eller berätta lite vad ni själva hade gjort.
om ni hade använt windows defener.
eller göra som jag gör nu att jag kör med någon "free antivirus" som man laddar ner från internet.
Citera
2018-02-14, 22:59
Medlem
Det är bra.
Citera
2018-02-14, 23:02
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Det är bra.
hade du kunnat utveckla "det är bra"
Så vi säger att om jag tar bort "avast" från datorn. och använder Windows defender? är det bra då?
är rädd för att få virus eller keyloggers i datorn då jag inte är så insatt i windows defender. det är därför jag vänder mig hit till flashback.
Citera
2018-02-14, 23:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
Hej som rubriken lyder hur bra är egentligen windows defender i windows 10?

Jag vet att windows defender är inbyggt i windows 10. men vet inte riktigt om det är bra.
så kör på avast free antivirus som man laddar ner från internet.

då jag inte vet hur bra windows defender är.
Rädd för att få virus i datorn. typ som keylogger osv. då jag inte är så insatt i Windows Defender.

Någon som är duktig på windows defender?
eller berätta lite vad ni själva hade gjort.
om ni hade använt windows defener.
eller göra som jag gör nu att jag kör med någon "free antivirus" som man laddar ner från internet.

Det beror lite på vilken Windows version du använder men basic skydd i "home edition" ger riktigt bra skydd numera. Info - https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/.

Dess grundläggande inställningar går att "snäppa" upp ett steg - (FB) Den STORA brandvägg/antivirus/antispyware tråden // Mod. Då blir det än bättre.

Om det räcker beror på hur du använder din dator.
Citera
2018-02-15, 01:35
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det beror lite på vilken Windows version du använder men basic skydd i "home edition" ger riktigt bra skydd numera. Info - https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/.

Dess grundläggande inställningar går att "snäppa" upp ett steg - (FB) Den STORA brandvägg/antivirus/antispyware tråden // Mod. Då blir det än bättre.

Om det räcker beror på hur du använder din dator.
Jag har windows 10 home. nu pratar jag om Windows defender som finns redan inbyggt i windows 10.

Är den bra om man bara vill använda den? eller är den så dålig att man måste ladda ner en annan anti virus skydd som är gratis från internet.

Jag kör med avast just nu. men funderar på att ta bort avast.
då man redan har windows defender på datorn. därför jag frågar lite onödigt att ha två virus skydd på datorn.
Citera
2018-02-15, 08:29
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag har windows 10 home. nu pratar jag om Windows defender som finns redan inbyggt i windows 10.

Är den bra om man bara vill använda den? eller är den så dålig att man måste ladda ner en annan anti virus skydd som är gratis från internet.

Jag kör med avast just nu. men funderar på att ta bort avast.
då man redan har windows defender på datorn. därför jag frågar lite onödigt att ha två virus skydd på datorn.

På den första länken i mitt förra inlägg så är en länk till ett test av W.defender.
Citera
2018-02-15, 11:01
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
På den första länken i mitt förra inlägg så är en länk till ett test av W.defender.
Jag har kollat den länken. Men kan jag ta bort avast från datorn. och bara använda windows defender?
Citera
2018-02-15, 12:03
Medlem
kl4sseKocks avatar
Skulle säga att du klara dig på windows defender, sen beror de givetvis vilka sidor du hänger på samt sunt förnuft.

Har själv bara kört defender sen Win 8 utan större konstigheter.
Citera
2018-02-15, 12:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag har kollat den länken. Men kan jag ta bort avast från datorn. och bara använda windows defender?

JA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in