Citat:
Ursprungligen postat av
xpqr12345
Jag tror att du har fel, jag tror visst att föräldrarna uppfostrar sina barn. Det är bara det att ungarna får en uppfostran som skiljer sig ganska mycket från den en svensk unge får.
Om vi drar lite slutsatser från hur deras samhällen/religion är uppbyggda/fungerar:
- samhällena är helt byggda på klanen, den är allt och individen väldigt lite (om ens något). Alltså spelar det ingen roll om man utsätter någon utanför klanen för ett brott. Den vanligaste icke-klan-medlemmen i Sverige är förstås svenskarna. Gissa då vem som kommer att utsättas för brott?
- det verkar vara så att mycket av lagstiftningen i arabvärlden bygger direkt på Koranen, med möjligen en minimal anpassning till nutiden. Om du är uppväxt i en sådan miljö kan du ha svårt att anpassa dig till ett land där lagen byggs på något logiskt istället för religiöst.
- religionen predikar att bara muslimer har något värde (helst skall man slakta alla icke-muslimer). Väldigt få svenskar är muslimer, gissa vad muslimerna tycker om de övriga svenskarna?
Jag är helt övertygad om att du har rätt.
Deras sätt att leva och deras kultur är varken rätt eller fel, den bara är, precis som vår kultur varken är rätt eller fel - den också bara är. Däremot när vi tar hit dem och de praktiserar sin kultur så är den fel. I vår kultur är det fel, fegt och skambelagt att slå barn, kvinnor och djur. I deras kultur är det OK. På samma vis i vår kultur är det accepterat och självklart att kvinnor är självständiga och att de inte tillhör någon, att de inte får våldtas bara för att de går ensamma och i deras kultur är det tvärtom. Vår kultur är då fel i deras hemländer.
Kontentan är att ska vi ha hit invandrare så måste de assimileras annars kommer det bli ohållbart. De släpper inte sin kultur när de passerar gränsen lika lite som vi skulle släppa vår när vi passerar in i deras länder.