2018-02-14, 20:36
Medlem
Machiavellys avatar
Drack precis en halv liter mjölk som jag alltid gör efter gymmet, som proteinshake (tillsammans med pulver). Bör jag vara orolig över att jag dricker ca 2 liter mjölk i veckan?
Citera
2018-02-14, 20:46
Medlem
Lao Tzus avatar
Det finns en anledning till att mjölk inom dom flesta andra kulturer mellan skål och vägg kallas för den vite mördaren.

Det vi kallar mjölk i Sverige är inte naturlig mjölk. Sådan varierar i fetthalt mellan varje mjölkning. Vi tar bort fett och homogeniserar men folk tror att kor håller vissa procentsatser. I den processen får mjölk också en taskig färg som man korrigerar med tillsatser, Även konsistensen korrigeras. Jag skulle kunna hålla på sida upp och sida ner om farligheten i pasteurisering som inte heller är natuligt.

All in all. Dom flesta icke naturliga mjölkprodukter är ohälsosamma Och naturliga produkter saknas utom hos vissa entusiaster.

PS
Sedan ska man naturligtvis inte lita på självhögtidliga veganer som till skillnad från slaktare bara mördar något levande som inte kan springa iväg (exvis morötter)
Citera
2018-02-14, 20:50
Medlem
Beethovanias avatar
Som nämnt tidigare i tråden, allt kan vara farligt om man överkonsumerar.

Själv är jag uppväxt med mjölk, numera dricker jag det endast i kaffe eller te, samt använder det i matlagning. Tycker dock mjölk är väldigt gott att dricka.

Andra mejeriprodukter som ost kommer jag aldrig sluta med. Ser ingen anledning till att avstå allt gott i livet bara för att man ska kunna bli jättegammal (Vilket inte är en garanti oavsett). Är ju inte som att man kommer kunna ha en värdig ålderdom oavsett, då dör jag hellre lite tidigare och försöker njuta av livet.
Citera
2018-02-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det faktum att en vänsterpadda från Djurens Rätt utallar sig gör mig direkt tveksam till detta - känns som ännu mer veganpropaganda.

Trodde det var välkänt att mjölk i allt för stora mängder inte är så pass nyttigt som man fick lära sig som barn. Vill minnas att jag läste studier kring detta redan för 10år sedan, men det är klart... Om nu vänsterpaddorna från Djurens Rätt fått upp ögonen gissar jag precis som du att det är veganpropaganda och det är förjävligt!!!!!

Vore riktigt bra om Aftonhoran kunde se till att även en konservativ högertomte fick uttala sig, Jomshof kanske ställer upp? Han är dessutom inte längre medlem i Djurens Rätt vilket gör hans trovärdighet galet hög i sakfrågan, tror inte heller att han skulle få för sig att se denna fråga som specifik höger/vänsterpolitik då jag gissar att han är så pass begåvad att fatta att vegetarianer och veganer finns inom hela väljarkåren.
Citera
2018-02-14, 21:03
Medlem
Skulle säga att mjölk är lika nyttig som onyttig. Jag har blivit itutad sedan barnsben att jag skulle vara ett benskört handikapp vid 30 om jag ej drack mjölk i mängder dagligen, något som inte stämmer och som måste sluta repeteras för våra barn. Man överlever utan stora mängder mjölk.
Att en annan arts modersmjölk i längden skulle vara skadlig kan jag tro på, den är anpassad för en kalv av annan art och inget människor borde dricka litervis av precis som all annan dryck. Vatten är det som gäller.

Har svårt att ta personerna bakom sådant här seriöst, mest för att dom skulle påstå att animalier ger HIV för att stärka sin poäng. Det bästa i längden borde vara att sluta dricka mjölk och minska köttintaget, det finns ju en anledning till varför intoleranserna blir flera och en mängd sjukdomar exploderar spridning, bla inflammatoriska tarmsjukdomar.
Citera
2018-02-14, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, det menar jag inte. Vad jag menar är att eftersom det mesta på området är epidemiologi så går det inte att fastställa att orsaken skulle vara mejeriprodukter. Är det möjligt? Självklart, det är dock inte så svart och vitt som vissa uttrycker. Det handlar inte om vad jag själv tror på.
https://traningslara.se/du-far-dubbelt-sa-mycket-rubriker-om-du-publicerar-ditt-resultat-tva-ganger/

https://traningslara.se/kan-mjolk-korta-livet/
https://traningslara.se/mjolk-mejeriprodukter-och-halsa/

Epidemiologi kan aldrig föra i bevis ett kausalt samband, det är sant.
Citera
2018-02-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Jag litar mer på riktig läkarvetenskap än på massa jävla alarmerande vänstertomtar.

Finns mängder med artiklar i ämnet samt forskning gjord av något så pass grymt som proffesorer. Vet inte vilket parti de röstar på men länkar till en gammal artikel i SVD som ju bekant inte är en vänstertidning.

https://www.svd.se/mjolk-kopplas-till-frakturer
Citera
2018-02-14, 21:08
Bannlyst
Veganer ser alltid slitna och trötta ut eftersom dom bara äter salladsblad. Men det är klart mjölk är mer inflamatoriskt än till exempelvis morötter.
Citera
2018-02-14, 21:09
Medlem
salty-sailors avatar
asså bruush, varje gång det kommer någon studie om att ditt eller datt orsakar cancer, så är det aldrig någon som förklarar varför. Kanske mjölk orsakar cancer eller inte, jag vet ej, men om det nu gör det, borde det inte finnas en förklaring till vilken process eller ämne som orsakar cancer mutationen?
Citera
2018-02-14, 21:09
Bannlyst
Om inte annat så är mjölk jävligt äckligt, modersmjölk från ett annat däggdjur som ska få kreatur att växa flera hundra kilo på ett halvår, pastörisering sker väl dessutom för att får inälvor inte ska hamna på utsidan av kroppen?
För övrigt är det Jävligt skumt med vuxna som dricker mjölk, det är smått sinnessjukt och tyder på någon form av störning.
Citera
2018-02-14, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det där är som sagt skitsnack, det är har inte bevisats någon som helst länk mellan calciumkonsumtion och minskad risk för benskörhet:

http://www.bmj.com/content/351/bmj.h4580

Problemet är att det är väldigt många som tjänar pengar på mjölkindustrin samt kostindustrin i övrigt. Ett enkelt tankeexperiment är att tänka att varje gång du går förbi mjölkhyllorna i snabbköpet så kan du ha i bakhuvudet att alla skattebetalarna har redan betalt 100% av de där mjölkpaketen. Du behöver inte köpa en enda för att bönderna ska få betalt.

Du menar att 1177 snackar skit.

Bra jobbat. Var ska jag skicka foliehatten?
Citera
2018-02-14, 21:18
Avslutad
..och trots allt detta förhatliga mjölkdrickande här i norr så har vi högst livslängd, är välväxta och intelligenta. Konstigt eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in